Groddjur fridlysta i Sverige?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Crenicichla
    Användare
    • November 2006
    • 1055

Groddjur fridlysta i Sverige?

Jag har sedan jag var lite kunnat gå till en lite pöl i skogen där jag bor och titta på grodorna på våren när de leker.. Pölen är inte stor kanske 10*10m.
    I höstas så drogs det en naturgasledning eller liknande från vårt reningsverk i Borås.
    Nästa gång jag gick förbi "dammen" så har nötterna grävt i gen den när de täckte igen den uppgrävda marken där ledningen drogs.

1. kan detta vara lagligt?

2. kan man sätta dit dem?
    MVH

Kristofer
  • Lundensis
    Användare
    • March 2004
    • 2262

Ursprungligen postat av Crenicichla
    Jag har sedan jag var lite kunnat gå till en lite pöl i skogen där jag bor och titta på grodorna på våren när de leker.. Pölen är inte stor kanske 10*10m.
    I höstas så drogs det en naturgasledning eller liknande från vårt reningsverk i Borås.
    Nästa gång jag gick förbi "dammen" så har nötterna grävt i gen den när de täckte igen den uppgrävda marken där ledningen drogs.

1. kan detta vara lagligt?

2. kan man sätta dit dem?
    Kan nog vara svårt att göra något åt saken så här i efterhand, såvida det inte fanns rödlistade groddjursarter i dammen, som var dokumenterade, vilket jag tvivlar på. Hör med din lokala naturskyddsförening.

Kommentar

• Gäst

Enligt naturvårdsverket är ALLA sveriges grodor, ödlor och ormar fridlysta.

Mvh/Andreas.

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Om jag fattade jägarexamen rätt är alla vilda djur i Sverige fridlysta, utom de som inte hör till den normala faunan (t ex vitsvanshjort). För de djur som jagas finns det jaktsäsong, utanför jaktsäsong är de fridlysta. Men det är off topic, så för att svara på frågan så är det nog som Lundensis säger. Troligen svårt att göra något - och även om man gör något kommer det ta ett bra tag innan pölen är tillbaks. Sorgligt är vad det är.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• HenrikV
          Användare
          • February 2007
          • 697

Men det går aldrig att veta om det var olagligt om det inte anmäls. Jag kommer ihåg från min barndom när samma sak hände i området jag växte upp. Då fick en produktiv groddamm ge vika för ett bostadsområde. Men då var man 6-7år gammal och visste nog inte ens vad naturskyddsföreningen är...

Kommentar

• Crenicichla
            Användare
            • November 2006
            • 1055

De är ju just det att jag och förmodligen ingen annan har en aning om vilken grod art som levde där.
            Naturskydds föreningen kanske vore ett alternativ, men man tycker ju att de måste vart ute och tittat närmare på området där de tänkt dra ledningen?
            MVH

Kristofer

Kommentar

• Crenicichla
              Användare
              • November 2006
              • 1055

Oooopss skulle stå jag och förmodligen ingen annan heller
              MVH

Kristofer

Kommentar

• Lundensis
                Användare
                • March 2004
                • 2262

De är ju just det att jag och förmodligen ingen annan har en aning om vilken grod art som levde där.
                Naturskydds föreningen kanske vore ett alternativ, men man tycker ju att de måste vart ute och tittat närmare på området där de tänkt dra ledningen?
                ....eller hör med kommunekologen.

Kommentar

• Micke
                  Användare
                  • April 2002
                  • 9579

Problemet är väl att inte biotopskyddet är lika starkt. Som exempel anses säkert en våtmark som hyser klockgroda mer skyddsvärd än den som hyser åkergroda.

Det finns även et generellt biotopskydd i Sverige som omfattar följande:
                  • Alléer
                  • Källor med omgivande våtmarker i odlingsmark
                  • Odlingsrösen i jordbruksmark
                  • Öppna diken, småvatten och våtmarker i jordbruksmark
                  • Stenmurar i jordbruksmark
                  • Åkerholmar
                  Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
                  Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Menar du att de gjorde det helt i onödan? Ungefär -Vilket fult hål i naturen, det fyller vi igen så att naturen blir bättre".
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Naturskyddsföreningen kanske vore ett alternativ, men man tycker ju att de måste vart ute och tittat närmare på området där de tänkt dra ledningen?
                      Kruxet är väl vem/vilka som varit ute och kollat (för kollat tror jag någon har gjort). Är det folk med djurperspektiv eller är det Byggare Bob som kollat? Djurfolket ser en pöl där man enkelt drar slutsatsen att den betyder en del för områdets djurliv, Byggare Bob ser en sankmark som man fyller igen så att det blir jämnt. Aldrig mötas de två, förräns det är för sent.

Hilsen,

P
                      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Crenicichla
                        Användare
                        • November 2006
                        • 1055

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                        Menar du att de gjorde det helt i onödan? Ungefär -Vilket fult hål i naturen, det fyller vi igen så att naturen blir bättre".
                        I mina ögon gjorde de det helt i onödan eftersom dragningen gick ca 2-3m från dammen.
                        De enda alternativen jag kan se till att de fyllt igen är.

1. de hadde massa jord över och lade det i dammen

2. de behövde ställa grävmaskinen i dammen och fyllde igen för att få ett bra underlag.
                        MVH

Kristofer

Kommentar

• Per B
                          Användare
                          • September 2005
                          • 1250

I mina ögon gjorde de det helt i onödan eftersom dragningen gick ca 2-3m från dammen.
                          De enda alternativen jag kan se till att de fyllt igen är.

1. de hadde massa jord över och lade det i dammen

2. de behövde ställa grävmaskinen i dammen och fyllde igen för att få ett bra underlag.
                          Jag ser ett alternativ till:

3. Okunskap. Några meter hit eller dit påverkar kanske inte en entreprenör som vill ställa i ordning efter sig så pass väl att ingen kommer och klagar efteråt och därför kanske gör det där "lilla extra". Just därför är det viktigt att du anmäler om du känner att det här var fel, det gör att andra lär sig vad som är rätt eller fel utifrån de eventuella misstag som begåtts.
                          mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• nils42
                            Användare
                            • January 2003
                            • 931

Hej!
                            Nog är det väl så, att kan en grävskopa fylla igen en damm eller annan våtmark med jord kan väl samma grävskopa gräva upp jorden igen och lägga allt x antal meter bort så att dammen blir fri igen? Vad säger kommunekologen eller länsstyrelsen?
                            Hälsn Nils

Kommentar

Arbetssätt...