Jag planerar att placera ytterfilterna 2st Eheim 2260 i rummet i källaren rakt under karet för att slippa ha dom i vardagsrummet. Tror att höjden mellan hyllan filtren kommer att stå på och vattenytan i akvariet kan bli ca 1,8 - 2m lyft höjden på pumparna skall ju enligt Eheims specar inte vara några problem. Men klarar packningar och kopplingar detta? någon som provat eller vet
Pumpar i källaren ?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hej. Jag har ett 2260 som pumpar upp till ett droppfilter ovanför akvariumet. Från golvet till utblås i filtret är det 2,1m. Det fungerar men den tappar en del i flöde. Vet inte exakt men skulle tro att 30/40% försvinner.
//Peter -
Tackar Pettap då vet jag att det funkar att det skulle bli kapacitets förlust hade jag räknat med, får väl trimma pumparnaCichlasoma Festae går nu i ett 360 !!Kommentar
-
Jag kör med 16mm pvc rör, då slipper man att slangarna stelnarKommentar
-
Eheim 2260 drivs väl av en 1260 pump? Har för mig det iallafall, enligt Eheims hemsida har den en max tryckhöjd på 4m, vilket betyder att den kan trycka vatten 4m upp, men vid 4m klarar den i princip inget flöde. Enligt tabellen över tryckhöjd (också på hemsidan) så har den vid 2m ett flöde på 1200l/h, sen minskar också filtermediat flödet en del....Kommentar
-
Stämmer säkert, på min står det 38l/m hmax 3,8m filtervolym 18l
//PeterKommentar
-
En pump tappar i princip inget om både insug och utblås är på tex 2m högre än behållaren
lyfthöjd är skillnaden på där vattenytan kan jämföras mot utblåset tex en bergvägg
det går heller inte att titta på hur mycket pumpen kan lyfta och sedan tro att behållaren kan vara så mycket under vattenytanjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kommentar
-
Jamen hos Georg Fischer kan inte jag beställa några meter rör.
Åf i Sverige? Vilken rörmokare som helst?mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kommentar
-
Senast redigerad av Pettap; 25 January 2009, 20:15.Kommentar
Kommentar