För de som inte känner till Fyledalen, så är det ett av Skånes finaste naturområden, med häckande kungsörnar, unika kalkkärr, fina betesmarker mm. Det är dessutom ett av de tio värdfullaste naturområdena i Sverige enligt Natura 2000. Idag finns planer på att återupprätta den gamla Simrishamnsbanan (järnväg mellan Malmö och Simrishamn) efter den gamla sträckningen, dvs rakt genom Fyledalen. Man har inte genomfört någon miljökonsekvensbeskrivning (MKB). För er som känner att ni vill hjälpa till att stödja aktionsgruppen "Inga tåg i Fyledalen" kan gå in på följande länk:
Bevara Fyledalen i Skåne
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Hej!
Går inte ett konstigt beslut att överklaga? Är politikerna verkligen allenarådande i detta? Vad säger länsstyrelsen?
Hälsn Nils -
Jag har varit där!
Ett måste att besöka för oss som samlar på schyssta naturupplevelser."Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
"Aktionsgruppen Inga tåg i Fyledalen protesterar mot Tomelilla och Sjöbo kommuners förslag att dra den planerade Simrishamnsbanan genom naturskydds-området Fyledalen. Gruppen kräver en omedelbar miljökonsekvensbeskrivning (MKB). De menar att en utredning med stor sannolikhet kommer att avskriva dalgången som ett alternativ för tåglinjen för all framtid."Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Inget är spikat, men Tomelilla och Sjöbo kommuner vill dra banan genom Fyledalen utan någon miljökonsekvensbeskrivning. Om en sådan görs kommer de troligtvis att få lägga banan någon annanstans. Länsstyrelsen borde vara involverad i detta.Kommentar
-
Hej.
För att inte tala om alla dessa glador som finnes där,bruka ligga på rygg med kikare och kolla ,är där en fyra fem gånger per år.Har skrivit i pärmen som är utlagd där vid nästan varje tillfälle.
mvh MatsKommentar
-
Kan varmt rekommendera Benestads backar 2-3 km sydväst om Tomelilla, framför allt under sommaren. En underbar blomsterprakt med ett myller av fjärilar och andra insekter.
Kommentar
-
Fågelskådare kanske fd
Ja detta kan bara inte vara sant!!DRA TÅG RÄLS genom fyledalen, stället är ju ett otroligt fint naturställe med många trevliga fågel arter+ andra djur om man tar sig tid kollar runt där en dag en oas! .. Hoppas verkligen att detta avslås att det bara kan komma på som förslag!! Helt jäv... otroligtMicke Jarhl Med akvarium!Kommentar
-
Ja detta kan bara inte vara sant!!DRA TÅG RÄLS genom fyledalen, stället är ju ett otroligt fint naturställe med många trevliga fågel arter+ andra djur om man tar sig tid kollar runt där en dag en oas! .. Hoppas verkligen att detta avslås att det bara kan komma på som förslag!! Helt jäv... otroligtSmå firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Kommentar
-
Hoppas verkligen inte något sådant blir av. Har till och från njutit av Fyledalen själv, och det är enda stället jag sett svart stork på (ringde Club 300 och fler fick tillfälle att se den).
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Ja Fyledalen är en riktig pärla i den skånska naturen där jag tillbringade mycket tid på den tiden när jag sysslade med fågelskådning. Vintertid samlas där stora mängder glada och andra rovfåglar. På sommaren är chansen stor att hitta (eller i alla fall höra) den ovanliga lövgrodan där.
Svart stork har jag inte sett i Fyle, men väl i Kranke.
Klart att det inte ska byggas någon järnväg genom Fyledalen!Kommentar
-
Helt off topic var åsynen av den svarta storken en av de märkligaste fågelupplevelser jag haft. Jag och exet åkte hemåt från just en promenad i Fyledalen, och plötsligt säger hon att "det stod en pingvin därborta". Jag garvar och tror henne inte, hon blir sur och säger "en struts då, svart och vit var den i allafall". Vi hamnar nästan i gräl och jag vänder till sist bilen för att kolla.
Väl tillbaks ser jag att det står en svart stork på en åkerplätt. Runt den står tre hägrar och flera ormvråkar cirklar över åkern. Förmodligen grodvandring som samlat alla dessa fåglar, men det var roligt att se.
Tror i vart fall inte naturupplevelsen jag fick då varit lika stark med järnväg över åkerplätten...
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar