Växterna blir ljusa....

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Växterna blir ljusa....

Har småbladig Anubias samt javaormbunke i tropheus-kar där jag tillsätter lite bikarbonat vid vtn-byte var 5:e dag. Kh minst 10 , pH 8,2 +. E det dömt att lyckas med dessa då? Har haft dem i yngelburkar tidigare utan problem men då tillsatte jag inte bikarbonat. Nu tycker jag att bladen blir skörare/mjukare å ljusgröna. Inget underskott på ljus kan jag tro. Kanske Fe-brist?? Nåt jag ska tillsätta (vill helst inte göra det) eller är det tålamod som gäller?? (hoppas inte!)

Kan tillägga att Anubiasen är fastvuxna på kalksten och Ormbunken på kolsten. Inga rötter i sanden alltså.
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Var är växterna ljusa? Nya blad eller hela växten? Generellt kan man säga att det är macrobrist om hela växten är ljus (mindre sannolikt i ett Troffekar) och att det är microbrist om de nya skotten är bleka. Hur sköter du karet med vattenbyten och sådant?

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• ozric
      Användare
      • March 2004
      • 3187

Plantorna som sådana är normalt mörka på Anubiasen och mig veterligen var de välmående tills de hamnade i detta karet. Det är de nya bladen på dem som är ljus-gröna, och verkar mkt mjuka.
      Ang. vtnet så sköts det kanske för pedantiskt för att ha växter i. 30-40 % var 5:e dag ungefär med en aning bikarbonat,som sagt.

"Micro-brist"? Vad e det? Aldrig hört talas om...

*Gick upp på rummet å plåtade*
      c",)

Kommentar

• ozric
        Användare
        • March 2004
        • 3187

Äsch, bilderna gör dem inte rättvisa. Skillnaden på de ljusa å mörka bladen e mkt större än på fotot.På foto 2 ser man lite bättre. De ansades rätt hårt innan jag la ner dem i detta karet , ca 2 månader sen. Numer får de mkt mer ljus + ljustimmar än förut. Aquarelle & powerglo har jag nu mot sunglo innan.

Är det så simpelt som järnbrist?
        c",)

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Mm, jag tror det. Hade definitivt testat det först. Hela växterna ser iof bleka ut, vilket antyder nitratbrist, men i ett Troffekar borde det vara uteslutet (det matas en hel del, väl?). Bästa microgödningen (spårämnen) är Tropicas plantnutrition. Prova med den, kör halv dos eller tom lite mindre - det är inte mycket växter i karet. Sleva sedan på tålamod, Anubias växer inte fort. Du kan även flytta Anubiasen till ett lite mörkare hörn, de trivs sällan bra i mycket ljus.

Hilsen,

P

Kommentar

• Johan F
            Användare
            • March 2006
            • 2439

Ursprungligen postat av ozric
            Plantorna som sådana är normalt mörka på Anubiasen och mig veterligen var de välmående tills de hamnade i detta karet. Det är de nya bladen på dem som är ljus-gröna, och verkar mkt mjuka.
            Ang. vtnet så sköts det kanske för pedantiskt för att ha växter i. 30-40 % var 5:e dag ungefär med en aning bikarbonat,som sagt.

"Micro-brist"? Vad e det? Aldrig hört talas om...

*Gick upp på rummet å plåtade*
            Hoppas det är okey med att smyga in en fråga om växten Cryptocoryne av något slag som finns i bakgrunden?
            Är dessa planterade direkt i korall-sanden? Varför jag frågar är för att jag har stora problem med att få dom att växa i just korallsand, fungerar för mig mycket bättre med att ha dessa i rådasand som är något grövre?

Hälsningar

Johan
            3000 liter med Tropheus
            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
            Tropheus sp. black Ikola
            Tropheus sp. black Caramba
            Tropheus red bishop Caramba
            Tropheus Moorii Kambwimba
            Tropheus Moorii Kapampa
            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• ozric
              Användare
              • March 2004
              • 3187

Johan,du menar nog plantan på min enormt dyrbara "akvarie-affisch de lux" ??

Men åas är väl Java-ormbunke (den brevid) en Cryptocyrone om jag inte missminner mig. Rätta mig om jag har fel. När jag körde Malawi hade jag lång-bladiga Cryptocyrone. Dess stora rotsystem la jag bara under en el ett par stenar _på_ korallsanden så växte de så de knakade. Var de för små tog de sig inte, vill jag minnas.

Tack för tipsen Patrik! Tror dock inte jag hra särskilt höga nitrat-nivåer i det karet då jag har en riktigt overkill-filtrering innan jag vet att troffarna e 100% inkörda.Karet har bara varit igång i två månader.
              Skall testa Fe-tillskott först.Direkt växtnäring drar jag mig för att använda, mest pga osäkerhet/okunskap. (det e ju ett troffekar - inget växtkar!)
              Återigen;`tnx Patrik`, känns bra när man får hjälp & tips på denna siten...
              Senast redigerad av ozric; 21 January 2009, 12:11. Anledning: öiuob
              c",)

Kommentar

• defdac
                Användare
                • April 2002
                • 865

Anubias som växer snabbt och trivs bra får väldigt ljusa nya blad som senare blir normalgröna.
                http://www.defblog.se

Kommentar

• Johan F
                  Användare
                  • March 2006
                  • 2439

Ursprungligen postat av ozric
                  Johan,du menar nog plantan på min enormt dyrbara "akvarie-affisch de lux" ??

Men åas är väl Java-ormbunke (den brevid) en Cryptocyrone om jag inte missminner mig. Rätta mig om jag har fel. När jag körde Malawi hade jag lång-bladiga Cryptocyrone. Dess stora rotsystem la jag bara under en el ett par stenar _på_ korallsanden så växte de så de knakade. Var de för små tog de sig inte, vill jag minnas.

Tack för tipsen Patrik! Tror dock inte jag hra särskilt höga nitrat-nivåer i det karet då jag har en riktigt overkill-filtrering innan jag vet att troffarna e 100% inkörda.Karet har bara varit igång i två månader.
                  Skall testa Fe-tillskott först.Direkt växtnäring drar jag mig för att använda, mest pga osäkerhet/okunskap. (det e ju ett troffekar - inget växtkar!)
                  Återigen;`tnx Patrik`, känns bra när man får hjälp & tips på denna siten...
                  Nu ser jag, det är ju en affish.

Viilket fall så skall jag prova med att låta dom inte planteras, utan som du gjorde med malawikaret tidigare, endast lägga några stenar på rötterna så att dom är ovan korallsanden.

Hälsningar

Johan
                  3000 liter med Tropheus
                  Tropheus sp. black Ikola
                  Tropheus Moorii Kapampa
                  Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• leifbnilsson
                    Användare
                    • December 2002
                    • 17

Ursprungligen postat av Johan F
                    Nu ser jag, det är ju en affish.

Viilket fall så skall jag prova med att låta dom inte planteras, utan som du gjorde med malawikaret tidigare, endast lägga några stenar på rötterna så att dom är ovan korallsanden.

Hälsningar

Johan
                    Man kan ju också plantera växterna i kruka med jord och dölja krukan i sanden eller med stenar.
                    Mvh/
                    leif b

Kommentar

• defdac
                      Användare
                      • April 2002
                      • 865

I det här fallet är det inga problem med Anubiasen. Den mår fint.
                      http://www.defblog.se

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Ursprungligen postat av defdac
                        I det här fallet är det inga problem med Anubiasen. Den mår fint.
                        Mja. Har sett en hel del av mina Anubias se ut så och det hjälper en hel del med gödning, ffa micro av bra sort. De blad där nerverna är gröna och resten börjar skifta mot gult brukar vara rökta (första bilden, plantan till vänster, den högra ser ok ut). Vi pratar inte high-tech här, utan folkabubbla. Annars enig, växer de fort är nya blad ljusa och blir finfina sedan.

Ozric,
                        har du en filtering av Guds nåde är det just nitrat du borde ha (om du inte kör denitrifierande filter också). Bra filter omvandlar alla giftiga kväveformer till mindre giftigt nitrat rätt fort, det är tricket. Efter det byter man vatten för att minska nitratet. Jag hade i vilket fall definitivt vågat prova Tropicas Plant nutrition i halv dos, men det är bara ett tips. Självklart gör du som du vill.

Johan,
                        jag kör den Cryptocorynen själv, och vad jag märkt så gillar den hårt vatten. Att däremot plantera den i korallsand (ren kalk) blir nog för bra. Botten är viktig i många avseenden om man inte kör med koldioxid, och ren korallsand gör förmodligen att många näringsämnen inte blir tillgängliga för växterna (du torde få en botten med alldeles för högt pH). Misstänker att det är förklaringen till att de funkar mycket bättre i rådasanden. Grovleken har vad jag begriper mindre betydelse, om kornen ligger mellan 1-6 mm ca.

Hilsen,

P
                        Senast redigerad av PatrikMalmo; 22 January 2009, 00:21.

Kommentar

• Johan F
                          Användare
                          • March 2006
                          • 2439

Ursprungligen postat av leifbnilsson
                          Man kan ju också plantera växterna i kruka med jord och dölja krukan i sanden eller med stenar.
                          Det skulle ju fungera vilket jag har provat. Det jag missade då var att jag inte täckt över rådasanden i krukan med något större sten eller kanske nät så troffarna inte kan gräva och spridda ut den bruna sanden på den vita korallsanden.

Hälsningar

Johan
                          3000 liter med Tropheus
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• Johan F
                            Användare
                            • March 2006
                            • 2439

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Mja. Har sett en hel del av mina Anubias se ut så och det hjälper en hel del med gödning, ffa micro av bra sort. De blad där nerverna är gröna och resten börjar skifta mot gult brukar vara rökta (första bilden, plantan till vänster, den högra ser ok ut). Vi pratar inte high-tech här, utan folkabubbla. Annars enig, växer de fort är nya blad ljusa och blir finfina sedan.

Ozric,
                            har du en filtering av Guds nåde är det just nitrat du borde ha (om du inte kör denitrifierande filter också). Bra filter omvandlar alla giftiga kväveformer till mindre giftigt nitrat rätt fort, det är tricket. Efter det byter man vatten för att minska nitratet. Jag hade i vilket fall definitivt vågat prova Tropicas Plant nutrition i halv dos, men det är bara ett tips. Självklart gör du som du vill.

Johan,
                            jag kör den Cryptocorynen själv, och vad jag märkt så gillar den hårt vatten. Att däremot plantera den i korallsand (ren kalk) blir nog för bra. Botten är viktig i många avseenden om man inte kör med koldioxid, och ren korallsand gör förmodligen att många näringsämnen inte blir tillgängliga för växterna (du torde få en botten med alldeles för högt pH). Misstänker att det är förklaringen till att de funkar mycket bättre i rådasanden. Grovleken har vad jag begriper mindre betydelse, om kornen ligger mellan 1-6 mm ca.

Hilsen,

P
                            Tack Patrik, jag tror också att kalksanden gör att de inte trivs. Jag har väldigt finkornig sand, skulle gissa på korallen är 1-2mm och rådan ca 2-4mm.
                            Frågan är om man skall göra "planteringspåsar" med något nät eller om det små krukor som gäller som jag får täcka över med något lämpligt material så att troffarna inte får för sig att gräva ur krukorna eller om det är helt enkelt ovan sand som gäller?

Hälsningar

Johan
                            Senast redigerad av Johan F; 22 January 2009, 13:35.
                            3000 liter med Tropheus
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

Kommentar

• ozric
                              Användare
                              • March 2004
                              • 3187

Ursprungligen postat av PatrikMalmo

Ozric,
                              har du en filtering av Guds nåde är det just nitrat du borde ha (om du inte kör denitrifierande filter också). Bra filter omvandlar alla giftiga kväveformer till mindre giftigt nitrat rätt fort, det är tricket. Efter det byter man vatten för att minska nitratet. Jag hade i vilket fall definitivt vågat prova Tropicas Plant nutrition i halv dos, men det är bara ett tips. Självklart gör du som du villl.

Hilsen,

P
                              Jo,men iom att det e relativt nystartat är väl 30-40% / 5:e dag så pass mkt att nitratnivåerna torde ligga under 10mg/l ? Karet e på 600.Har Eheims stora golvpump (2500 l/h) med biobollar samt Eheiem compact 3000 med ett inkört blåfilter 40x10x15. samt ett kraftpaket som mekaniskt filter som rengörs vid varje vtn-byte. All ev liggande skit & mat sugs upp med vakuumvarianten (även det som hamnar i javaormbunken). Golvpumpsinsuget är placerat så att minimalt med skit & mat sugs in.
                              När karet är mer inkört går jag nog över tillatt byta 40-50% var 6-7:e dag.
                              Var många år sen jag mätte vtnet `å höll på` men jag gissar att nitratnivån borde ligga relativt lågt i sådan burk.
                              Har haft nitratnivån som parameter på "klart" vtn förr när jag odlade Tropheus. Om låga nitratnivåer påverkar troffeyngel positivt el ej överlåter jag till de tropheus-lärde... Men kanske kommer inte växterna att trivas?
                              c",)

Kommentar

Arbetssätt...