har hört att de inte är någe bra att ha rötter å sånt med Malawi stämmer de?
rötter
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Kommentar
-
Det där med rötter beror nog på
visst om man bor i Uppsala eller andra ställen med onormalt högt Ph Gh går det jättebra
annars är det helt olämpligt,
en annan faktor är också hur stor är roten till förhållande till Akvariet, samt hur urlakad den är.jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
...annars kan man ju anpassa roten/ rötternas storlek efter hur stort akvarium man har. Man kan ju också se till att köpa roten/rötterna i någon välsorterad akvariebutik och därmed få en rot som är avsedd för akvariebruk. Skulle pH dyka markant så får man väl välja på att ta ur roten eller på annat sätt balansera upp det.Kommentar
-
okok då vet jagKommentar
-
Av principskäl ("Man SKA inte ha växter eller rötter i Rift Lake akvarier") så har alla mina akvarier rötter och lyckligtvis vet varken firrarna eller Pht att det är "helt olämpligt". (OK, det där var inte hela sanningen.)Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Helt olämpligt? Till att börja med så har ju folk i en massa bikarbonat och så kan man ha kalksten och liknande i inredningen, sedan beror det ju på en massa andra saker som du själv skriver.
Av principskäl ("Man SKA inte ha växter eller rötter i Rift Lake akvarier") så har alla mina akvarier rötter och lyckligtvis vet varken firrarna eller Pht att det är "helt olämpligt". (OK, det där var inte hela sanningen.)
Ola hur vet du att alla häller i bicarbonat när dom sätter i rötter ??
samma gäller kalksten ??
kalksten är för övrigt en skröna då folk tror att dom höjer Ph en massa
då dessa har en ganska liten yta och en sten är en sten även om ett par tusen år, visar hur lite dom släpper
mycket bättre är sand typ korallsand eller Faxesand då ytan blir ca 100000ggr större och opplösningen är mycket bättrejag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
Men okej
om man är en slarver och hatar att byta vatten är det bra med rötter som sänker Ph vilket medför att Amonium inte löser ut
eller en annan skröna
byt alldrig vatten för då dör fiskarnajag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
-
1. När jag skriver kalksten så är det geologen i mig som spökar. Jag syftar på bergarten. Bäst är att ha krossad kalksten i filtret misstänker jag. Sedan kan du ju hälla en syra (ta t ex avklakning till kaffebryggare) på en sten (nu menar jag STEN) så får vi se om du kommer använda ordet "skröna" någon mer gång. En rot består nästan bara av cellulosa som inte sänker pH. Kalksten består av... kalksten, som höjer pH till 7.5 på sikt (eller sänker det till 8,3).
2. Och hur stor yta har roten? Och den beståre som sagt av cellulosa. Har du mätt hur mycket det påverkar? Har du försökt sänka pH med rötter? Min erfarenhet är att de inte sänker pH.
3. OK, när jag skrev "folk har i ditt och datt" menade jag att OM man har i något då kör det definitivt över all inverkan av rötter.
4. Det är ingen skröna att "byt aldrig vatten då dör fiskarna", det är bara en uråldrig metod att hålla fisk i "gammalt vatten" som ingen ska syssla med längre.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
jag tycker inte den rötter skall i malawi i akvarium där så inte lämpligt..375 LITER Malawi arter..
74 Liter Malawi yngel...Kommentar
-
Ph i Malawisjön är inte så högt men min erfarenhet är att under inga omständigheter så trivs dom i surare vatten
men om man kan så håll dom i ett basiskt Ph och du har mycket mindre problemjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
Kommentar