Supersnabba små kryp, vad är det?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Per B
    Användare
    • September 2005
    • 1250

Jag har (vad jag vet) bara teoretisk erfarenhet av cyclops och har suttit här och väntat på att någon ska ta upp att cyclops faktiskt kan attackera såväl rom som mycket små yngel. De här idérna har jag från den tiden då man kunde köpa levandefoder i andra butiker än en enstaka i Göteborg. Varje gång man valde cyclops istället för vattenloppor frågade akvariefarbrorn om man hade rom eller yngel i akvariet (jag valde alltid vattenloppor)...

Är det bara en gammal myt, eller?
    mvh Per

Tanganyika och Västafrika i burkarna

Kommentar

• Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

Ursprungligen postat av Per Bjellert
      Jag har (vad jag vet) bara teoretisk erfarenhet av cyclops och har suttit här och väntat på att någon ska ta upp att cyclops faktiskt kan attackera såväl rom som mycket små yngel. De här idérna har jag från den tiden då man kunde köpa levandefoder i andra butiker än en enstaka i Göteborg. Varje gång man valde cyclops istället för vattenloppor frågade akvariefarbrorn om man hade rom eller yngel i akvariet (jag valde alltid vattenloppor)...

Det måste vara en myt om det är cyklops som jag har för de är mindre än Corydorasägg.
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Per B
        Användare
        • September 2005
        • 1250

Ursprungligen postat av Olorin
        Det måste vara en myt om det är cyklops som jag har för de är mindre än Corydorasägg.
        Ja men i min eventuella myt så har det ju inte påståtts att de ska svälja äggen hela.
        mvh Per

Kommentar

• Anders i Askim
          NCS Medlem
          • February 2008
          • 1032

Hej!
          Vad man skall passa sig för att få in i baljan är ryggsimmare och dykare.
          Dessa är enorma rovdjur.
          Sländor i larvfasen är möjligen ännu värre.
          Dock om man har ett ledigt akvarium så är det mycket intressant att följa dessa glupska varelser.
          Vattenloppor är ett samlingsbegrepp på cyclops och dafnia som förekommer i rikliga mängder under sommarn.
          Mvh Anders
          Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Olorin
            Användare
            • May 2005
            • 1554

Ja men i min eventuella myt så har det ju inte påståtts att de ska svälja äggen hela.
            Du tror att de kör mer typ pirajjametoden att anfalla i stim Mina ägg rådde de i a f inte på.

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Ingen myt, vad jag vet så stämmer det. Det som skiljer är nog att det finns ett gäng olika cyclops. De små vi diskuterar här borde verkligen inte kunna äta vare sig rom eller yngel, inte ens regnbågar eller labyrintyngel. De man matade med förr var väl mest våra egna inhemska cyclops som blir betydligt större samt är verkliga rovdjur för små saker i akvariet.

De små hoppande racksingarna på ytan är väl hoppstjärtar? Har man flytväxter finns det i vart fall mängder av dem i akvariet. Gillar idéen med konstant levandefoder.

Hilsen,

P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Ingen myt, vad jag vet så stämmer det. Det som skiljer är nog att det finns ett gäng olika cyclops. De små vi diskuterar här borde verkligen inte kunna äta vare sig rom eller yngel, inte ens regnbågar eller labyrintyngel. De man matade med förr var väl mest våra egna inhemska cyclops som blir betydligt större samt är verkliga rovdjur för små saker i akvariet.

De små hoppande racksingarna på ytan är väl hoppstjärtar? Har man flytväxter finns det i vart fall mängder av dem i akvariet. Gillar idéen med konstant levandefoder.

Hilsen,

P
                Aha, det är inte en art utan mer ett helt släkte. Så att säga cyklops är lite som att speca en fisk som ciklid bara?

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Aha, det är inte en art utan mer ett helt släkte. Så att säga cyklops är lite som att speca en fisk som ciklid bara?
                  Så har jag greppat det, ja.
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Per B
                    Användare
                    • September 2005
                    • 1250

Då är jag också med på noterna!
                    mvh Per

Kommentar

• Ola Svensson
                      Användare
                      • April 2002
                      • 14633

Jag otåligt väntat på frågan. http://invertebrates.si.edu/copepod/

Cyclops är ett släkte men gentligen menar vi underklassen Copepoda eller ordningen Cyclopoida

För att ta ett ciklidexempel.

Diskus hör till släktet Symphysodon (jämför Cyclops), ordningen aborrliknande fiskar (vilket fiskar som ciklider, gobiider och guramis hör till, jmf Cyclopoida). Cikliderna hör sedan till klassen Actinopterygii som i princip alla akvariefiskar hör (undantag rockor och lungfiskar).
                      Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

Arbetssätt...