Satt och matade min diskusyngel med Artemia Nauplier. Då upptäckte jag nåt som svischade föbi i karet blixtsnabbt. Det är någon slags små loppor, bara aningens större än nyckläckt artemia. Man skulle kunna säga att de set ut som små "pittar" som hoppar med pungen före. d.v.s två små kulor med en svans efter. De hoppar 5-10 cm i varje snabbt hopp och kana flytta sig ett par decimeter på någon tiondels sekund. Sen sätter de sig på en ruta. Vad är det? Diskusynglen verkar inte ens hinna se dem.
Supersnabba små kryp, vad är det?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
-
Undrar hur de kom dit, har aldrig haft några förut. Synd att inte ynglen verkar hinna fånga dem.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Jag tror att alla akvarium har dem. Man får in dem med växter, inredning mm. Tar man bort firrarna så kommer de fram och blir fler. Jag är övertygad om att yngeln tar dem, men inte alla.Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Låter som ett kanon cenario att ha levande föda som lever och förökar sig naturligt i karet.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Man kan testa själv... ta ett glas och fyll det med akvarievatten och lägg ner lite torrfoder så efter några dagar kan man se hoppkräftor/Cyclops simma ryckigt längs glaset.Kommentar
-
Ja, jag är glad för att jag fått in små kryp som mat till ynglen, men jag förstår inte hur det gick till. Försökte en gång odla fram micromask utan framgång, nu verkar de ha hittat in själva. Har väl helt enkelt bara tur just nu. Diskusarna leker hela tiden och allt är frid och fröjd.Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Jag tror det är Patrik i malmö som har delat ut sina Hyl....kräftdjurjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Kommentar
-
Christer syftar på Hyallella azteca, men det är det inte, kan jag garantera. Helt enig med Ola i denna fråga. Cyclops av någon variant. Små och snabba, inte många fiskar hinner klippa dem. Jag har dem i nästan alla kar jag har. Omöjliga att bli av med, om det ens är önskvärt - en del kanske blir fiskfoder. Förmodligen är de nyttiga för de firrar som klipper dem, men de är sluga. De hade inte överlevt i mina kar annars.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Christer syftar på Hyallella azteca, men det är det inte, kan jag garantera. Helt enig med Ola i denna fråga. Cyclops av någon variant. Små och snabba, inte många fiskar hinner klippa dem. Jag har dem i nästan alla kar jag har. Omöjliga att bli av med, om det ens är önskvärt - en del kanske blir fiskfoder. Förmodligen är de nyttiga för de firrar som klipper dem, men de är sluga. De hade inte överlevt i mina kar annars.
Hilsen,
P
Måste vara riktigt slöa firrar du har PatrikKommentar
-
Kanske är malarna som städar bort de här krypen på nätterna, för i ynglekaret finns inga malar och där finns hoppdjuren och även lite micromaskar (några 3-4 mm vita små slingerbultar på rutan).Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Kommentar
-
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Eller så behöver du glasögon... Kolla noga i ytan bland växtsnåren - där finns de definitivt kvar. Ta bort fisken och de dyker upp överallt igen. En del fisk hinner säkert med dem och det är sant att ju fler fisk det är i karet desto färre lär cyclopsen vara. Kvar är de i allafall.
Hilsen,
P
Något mer som också är vanligt i akvarium är ju de loppor eller vad det är som hoppar på ytanKommentar
Kommentar