Hur kraftig pump till hur stort kar??

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke325
    Användare
    • January 2009
    • 138

Hur kraftig pump till hur stort kar??

Nu e jag frågvis igen. Men vill man lära sig nåt så måste man ju fråga

Hur kraftig pump ska man ha till hur många liter och hur många fiskar??
    Finns det nån tumregel för detta??
    Har ett 220L Malawikar där det snart ska simma c:a 20 fiskar. Vad krävs det för att försörja dessa med syre/rening??

Hur ofta bör man byta/o hur mycket vatten??
  • Göran Å
    Användare
    • December 2005
    • 1295

En grundregel när man väljer cirkulationspump är att den pumpar 3ggr akvariets brutto volym.

Man om man har fiskar som har ett krav på högre syrerikt vatten såsom Malawi / Tanganyikasjöns fiskar, så bör du ha en pump som orkar med mellan 5-10 ggr akvariets brutto volym.

I ditt fall klarar du dig nog med ca 6 ggr akvariets brutto volym.

Vatten bör du byta 1gång i veckan och mellan 1/4 -1/3.

Sedan tycker nog jag att du ska passa dig för att stoppa i för mycket fiskar och framför allt olika arter i ett så pass litet kar....( Ett 250L kar brukar räknas som minium för malawi mbunas (klipplevande).... Det kan lätt sluta med en rörig fisksoppa....och fiskar som inte mår bra..

Titta i en lämplig malawibok från BTN serien så ser du vilka miniumkrav på akvarium som fiskarna kräver. Samt nöj dig med max 3 olika sorter....då kommer det säkert att sluta med att du och dina fiskar kommer att trivas..

Mvh Göran
    http://www.skovdeaf.se/
    http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
    http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• jocke325
      Användare
      • January 2009
      • 138

Det kommer bli 3 sorter. Lombardoi, golden o demasoni.

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Enig med Göran, men lägger till att du alltid bör använda vattenberedningsmedel vid vattenbyten. Spontant tror jag annars att Golden kommer att stå sig slätt med lombardoi och demasoni. Hade hellre satsat på Golden/lombardoi och sett hur det går (tror egentligen inte på den kombon heller, Golden är för snäll). demasonin är en luring, bör enligt mig ha eget kar, antingen helt cleant (och mycket fisk) eller med fruktat många gömställen. Men, men - det finns många fler här som har betydligt större erfarenhet än jag av dessa firrar. Lyssna på dem!!

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• classe
          NCS Medlem

• April 2007
          • 1147

ja jag håller göran vad den skrev där som du får se den min karet där hur den filter där...brukar bra mellan 5 till 8 där.. jag har den själv 222liter så 7.2 den ggr och 375 liter för 8 ggr där.. ingen problem där..
          375 LITER Malawi arter..
          74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Niklas Olsson
            Användare
            • February 2003
            • 1156

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Enig med Göran, men lägger till att du alltid bör använda vattenberedningsmedel vid vattenbyten.
            Varför anser du det nödvändigt? Vet inte många som använder det i sina kar.
            //Niklas

www.nofoto.se
            Nofoto på Facebook

Kommentar

• Oden70
              Användare
              • January 2007
              • 869

Vet inte om jag ser det som en nödvändighet men annvänder det själva alltid. Men det e en fix ide efter en händelse där jag förlorade en kombinerad vf-f1 grupp med gul T.Murago....
              hade annvänt det ett tag inann när jag slagit i hop grupper och bytat vatten då det enligt föreskrifter på flaskan skulle inverka lungnande på fisken samt ta bort nitrit,nitrat,metaller och klor.
              Vet inte om det ens funkar men men... Just vid denna tidpunkt hade jag också hört att det var överskattat och tänke att då skiter jag i det, vilket jag inte skulle gjort....
              I samverkan med mänsklit slarv och (i mina tankar) saknaden av vattenberednings medlet så gick det åt skogen.....
              Och då automatiskt blev det vattenberednings medlet igen och har annvänt det sedan dess och kommer alltid att göra så, oavsett om det funkar eller inte... Det e bara så att i mitt huvud e det för mig oumbärligt
              men sedan skulle jag inte råda eller avråda någon om dom frågar mig utan bara berätta vad jag tycker
              Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Göran Å
                Användare
                • December 2005
                • 1295

Citat:
                Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                Enig med Göran, men lägger till att du alltid bör använda vattenberedningsmedel vid vattenbyten.

Citat: Niklas Olsson
                Jag har inte anv en droppe vattenberedningsmedel sedan jag började med kolfilter på ingående vattnet för några år sedan.

Demasoni är en lurig fisk ( många anser den svårare än troffar till och med ).

Jag hade en grupp på ca 20 st i ett 540L kar ihop med några Metriaclima zebra nakatenga en gång med mycket sten i.

Det funkade ganska bra... Men max 3 Demasoni hannar orkade hålla varsit revir. Stack någon upp mot dem så blev de ihjälslagna illa kvickt, ibland blev det byte på tronen i något revir av någon starkare uppkommling och så höll de på. Yngel fick jag i massor.

Golden brukar vara en snäll fisk.

Lombardi har jag ingen erfarenhet av.

Tänk på färgsammansättningen så det inte blir för lika fiskar.

Mvh Göran
                http://www.skovdeaf.se/
                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                  Det är så många vattenverk som trixar med vattnet numera, och använder de kloramin så kan det bli verkligt tilt med fisken. Dessutom är vattenberedningsmedel en bra försäkring mot koppar. Själv använder jag det inte, kör som Göran med kolfilter/zeolith för att lösa vattenproblemen. Trist nog är det i flera kommuner nödvändigt att motverka det som vattenverken hittar på. Men visst, har man egen brunn eller kommunen fortfarande kör med klor så är det ingen större fara.

Hilsen,

P
                  Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Hujedamig

Filter

Ursprungligen postat av Göran Å
                    En grundregel när man väljer cirkulationspump är att den pumpar 3ggr akvariets brutto volym.

Man om man har fiskar som har ett krav på högre syrerikt vatten såsom Malawi / Tanganyikasjöns fiskar, så bör du ha en pump som orkar med mellan 5-10 ggr akvariets brutto volym.

I ditt fall klarar du dig nog med ca 6 ggr akvariets brutto volym.
                    Vad rekommenderar ni om man har/skall skaffa ett 375 liters akvarie och vill ha ett Eheim ytterfilter? Jag tänkte mig ett Eheim 2076 Professional 3 alt. -2078. Behöver man ha 2 filter eller skall man köra med cirkulationpump också?
                    Jag tänkte köra med Tanganyika fiskar.

Magnus

Kommentar

Arbetssätt...