Vita prick eller ngt annat?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Cutekid
    Användare
    • January 2003
    • 3368

Vita prick eller ngt annat?

Jag under hösten och en bit in på det nya året tampats med något som jag tycker liknar vita prick på mina Tropheus och några Petrochromis. Vissa fiskar lider inte alls utav ngn symptom. Jag ser heller inget kliande hos fiskarna. Har nu sett att vissa utav tropheusarna ser riktigt slitna ut med risiga sidor och varje fjäll ser ut att ha blivigt bortskavt. Har sett att vissa utav petrosarna har tendens till att ett eller flera fjäll håller på att lossna. Har behandlat 2-3 ggr med medikament mot vita prick och saltat men blir aldrig av med det.

Så .. vad tror ni det kan vara? Kan det vara så att det är ett mycket hetsigt temprament i burken och att vissa fiskar blir slitna på grund av det?

Jag bor i ett bostadshus som är byggt 02/03 .. kan det vara kopparledningarna som spökar?

Jag ska försöka knäppa några bilder senare i kväll.

Mvh
    Carl

Besök petrochromis.com´s forum:

http://petrochromis.com/phpbb3/
  • Anders i Askim
    NCS Medlem
    • February 2008
    • 1032

Ursprungligen postat av Cutekid
    Jag under hösten och en bit in på det nya året tampats med något som jag tycker liknar vita prick på mina Tropheus och några Petrochromis. Vissa fiskar lider inte alls utav ngn symptom. Jag ser heller inget kliande hos fiskarna. Har nu sett att vissa utav tropheusarna ser riktigt slitna ut med risiga sidor och varje fjäll ser ut att ha blivigt bortskavt. Har sett att vissa utav petrosarna har tendens till att ett eller flera fjäll håller på att lossna. Har behandlat 2-3 ggr med medikament mot vita prick och saltat men blir aldrig av med det.

Så .. vad tror ni det kan vara? Kan det vara så att det är ett mycket hetsigt temprament i burken och att vissa fiskar blir slitna på grund av det?

Jag bor i ett bostadshus som är byggt 02/03 .. kan det vara kopparledningarna som spökar?

Mvh
    Hej!
    Bild(er) behövs nog för att lösa detta.
    Kan dock inte släppa tanken på något baktriellt på fisken.
    Bytte själv vatten förra veckan och i ett par kar reagerade fisken negativt.
    Resultatet blev medicin i ett kar där fisken blev grå och sliten på sidorna.
    Mvh Anders
    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Limmet
      Användare
      • January 2009
      • 51

En bekant höll pettrisar och troffar i ett 1100 kar och stämningen i karet blev mkt hettsig. Konditionen på fiskarna (främst troffarna) blev allt sämre pga att pettrisarna gick åt dem för hårt...

Vet inte om så kan vara fallet även här? Han separerade iaf på dem till olika kar och de repade sig ganska snart...

Kommentar

• Erik Österlund
        Användare
        • January 2005
        • 3788

Hade fram tills igår en Rostratushona som var 18 cm som såg ut lite som du beskriver. Kanterna på fjällen mot ryggfenan blev gråa, såg ut som fjällen höll på att lossna. Även i ryggfenan var det gråa fläckar. Först blev ena ögat grått, det gick tillbaka och såg normalt ut, efter ngn vecka var det ögat på andra sidan som drabbades. Såg ut lite som att hon höll på att ömsa skinn.

Jag har inte behandlat med något (förutom salt) och hon har hela tiden varit pigg och käkat, inga andra symptom heller. Men efter en månad blev det inte mycket bättre och jag hörde från andra håll att det brukar vara svårt att få bukt med det här valde jag att låta henne vandra vidare. Jag tvivlar på att det smittar eftersom jag inte sett några tendenser till de här symptomen hos några andra firrar i burken.

Man kan ju bara spekulera om vad det skulle kunna bero på. Det skulle ju kunna vara något problem med att ta upp näringsämnen eller stress som visar sig på det här sättet. Jag menar folk tappar ju håret av liknande hos oss människor. Jag har iofs inte sett att just den här honan har blivit utsatt för någon stress, inte någon överdriven uppvaktning av hanarna iaf...

Hoppas att det löser sig för dig, berätta gärna om fortsättningen!

Kommentar

• Cutekid
          Användare
          • January 2003
          • 3368

Här kommer två kassa bilder som jag lyckades få på vidundrena .. det går så rackans fort och att plåta svarta troffar är inte lätt

Det är ganska hård stämning i karet och troffarna är extremt på varandra .. tjuvnyp hela tiden och jag tror att petrosarna kan dundra på de mindre troffarna ganska rejält.

Om det nu är vita prick, borde inte de drabbade fiskarna ha strykit med för längesen?

Mvh
          Carl

Kommentar

• Erik Österlund
            Användare
            • January 2005
            • 3788

Kan bara säga att sådär såg det inte ut på min hona...

Kommentar

• malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

Mvh
              Ja, troffar brukar inte vara känsliga, när det rör sig om kloramin eller koppar.
              Men fortsätt att salta minst en dl per 100 liter.
              Ja som du skrev så hade du gjort det, men i vilken omfattning har du gjort det?Janne

Kommentar

• malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

Här kommer två kassa bilder som jag lyckades få på vidundrena .. det går så rackans fort och att plåta svarta troffar är inte lätt

Det är ganska hård stämning i karet och troffarna är extremt på varandra .. tjuvnyp hela tiden och jag tror att petrosarna kan dundra på de mindre troffarna ganska rejält.

Om det nu är vita prick, borde inte de drabbade fiskarna ha strykit med för längesen?

Mvh
                Ja där fick jag för det rådet med saltet, nej här tror jag inte att det hjälper med salt, det ser ut som odium ursäkta felstavningen.
                Mitt råd är att köp en annan medicin, typ som är mot vitaprick och odium höj temperaturen och bra syresättning, plus att salt inte är fel i detta läge

Kommentar

• Cutekid
                  Användare
                  • January 2003
                  • 3368

Får ta hem en doppvärmare i morgon då.

Janne: Kan du beskriva vad Odium är?
                  Carl

Kommentar

• Ola Svensson
                    Användare
                    • April 2002
                    • 14633

Får ta hem en doppvärmare i morgon då.

Janne: Kan du beskriva vad Odium är?
                    Oodinium. Släng in det i en sökmotor. Ser ut som vita prick men de är mycket mindre.
                    Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Anders i Askim
                      NCS Medlem
                      • February 2008
                      • 1032

Mvh
                      Hej!
                      Det blev inte lättare med bilder heller.
                      Har aldrig sett detta tidigare.
                      Hade det varit pricken hade fisken varit död nu och samtliga fiskar hade troligtvis vartit smittade.
                      Bakterie angrepp ser det inte heller ut att vara.
                      Oodinium tycker jag inte heller det ser ut som. Vid oodinium fisken ser ut som den är pudrad med fint mjöl.
                      Så någon större hjälp kan du inte få av mig.
                      Äter fisken normalt?
                      Står de vita fläckarna/prickarna ut?
                      Hur ser spridningen ut?
                      Mvh Anders
                      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• classe
                        NCS Medlem

• April 2007
                        • 1147

har hänt hos mig en ggr för ps.sp.acei "marygold" där så den prickig alla den fiskar där hos mig förra ett år över.. så jag ta droppvärme runt 27-28 grader och ge havsalt den 1 dl för per 100liter varje dagar varann så lugnt den byta vatten där efter ny vatten för lite varmt så den försvann prickig fiskar där över lever cirka 14 dagar.. .. jag har den gjort allt den min ps.sp.acei "marygold" blev frisk..
                        Senast redigerad av classe; 15 January 2009, 00:43.
                        375 LITER Malawi arter..
                        74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• Cutekid
                          Användare
                          • January 2003
                          • 3368

Hittade denna medicin mot det Janne och Ola beskrev:

Sera Oodinopur
                          Mot "sammetssjukan" oodinium. OBS. innehåller koppar! Ej i akvarier med lägre djur. Efter behandling använd Aqutan.

Kan jag medicinera med detta utan att kopparn tar död på min fisk?

Mvh
                          Carl

Kommentar

• Ola Svensson
                            Användare
                            • April 2002
                            • 14633

Jag är inte helt säker på vad bilderna visar. Är allt vitt sjukdomen eller är firrarna vitprickiga i grundfärgen?

Oodinium ser som sagt ut som om någon pudrat mjöl på fisken. Man kan behöva titta rätt nära, från håll kan huden bara se ojämn ut.
                            Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

Hittade denna medicin mot det Janne och Ola beskrev:

Sera Oodinopur
                              Mot "sammetssjukan" oodinium. OBS. innehåller koppar! Ej i akvarier med lägre djur. Efter behandling använd Aqutan.

Kan jag medicinera med detta utan att kopparn tar död på min fisk?

Mvh
                              Ja, så länge du inte har lägre djur, och fiskar tillhör inte det släktet, sedan att du ska använda aquatan, nej det behövs inte för troffar.
                              Så jag tycker att du ska testa med det.Janne

Kommentar

Arbetssätt...