Tänkte bygga ett eget innerfilter av en 5 liters plastdunk och ett överblivet powerhead. Ska gömma hela anordningen bakom ett rejält stenröse men vill ändå måla dunken svart. Vad kan man använda för färg? Ju billigare och smidigare ju bättre.
Akvariesäker färg?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Svart plastfilm m klister på som du sätter på bakrutans utsida.Finns att köpa i tex Hornbash och Bauhaus men även i vanliga färgbutiker skulle jag tro. Har själva både vit, blå och svart.fFördelen mot att måla e att vill man byta bakgrundsfärg e detta gjort på ett par minuter.... 1 rulle kostar 49:- där jag handlar och den e 2m lång...Petrochromis is da shit8)8) -
Tack för tipset men...
Tänkte bygga ett "innerfilter" dvs dunken ska stå i akvariet. Dvs inga kemikalier får avges...finns det någon sådan färg?Kommentar
-
Leta efter en dunk som redan är svart ?jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
har visat sig ganska svårt
Har du något tips på en 5+ liter sådan dunk? Ingen gammal använd oljedunk dvs...Kommentar
-
finns säkert nån saftdunk som är svart, annars är det väl avfettningsmedel och dylikt som varit i dunkarna, möjligen jag sett nån vinsats på svart dunk oxå
jula har en svart bensindunk för 39kr och den lär väl inte varit bensin i ännu....men vem vet vad de är för plastmaterial i en sådanMvh
Peter
don´t drink water-fish ..... in it!Kommentar
-
Hittade en svart oljedunk (oanvänd såklart) på biltema. Tror ni den kan vara några problem att ha i akvariet? Dvs läcka ur kemikalier o grejer ur plasten...?Kommentar
-
Det skall Biltema kunna svara på om du tar kontakt med kundannsvarig. Normalt sett skall plast vara märkta så man ser om det är "ätligt/giftfritt" Men tror inte en oljedunk e märk, ett annat tipps e att "smaka på plasten" i dunken.. Om den smakar mer än plast e det kört....men om du e osäker och inte vågar chansa så kan jag medela dig att den filmen jag köper på Hornbash funkar finfint inuti karet också.. Hade ett gammalt Marina 250 kar som var målad med grön epoxyfärg på bakrutan.. Klädde hela bakrutan inuti karet med denna film. Både jag och även Stiffe klär filterkammar glaset inuti karet med denna film. Om du inte har Hornbash i din närhet och e intresserad så skicka ett pm så kan jag skicka dig en rulle per post men du får själva betala rullen ca 50:- samt port på ca 30;- Så hojta till om du e intresserad av denna lösning. Kan posta den typ imorgon till dig.Senast redigerad av Oden70; 14 January 2009, 21:39.Petrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Har sån plastfilm på utsidan av ett akvarie (köpt på coop). Tror det är sån du menar... Man kan t.ex. klä möbler med den.
Rent spontant känns det ju som om detta "klister" skulle kunna vara farligt med...
Ska gå o smaka på dunkenKommentar
-
jag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Ingen smak direkt
Men alltså för mig känns det lustigt att en plastdunk öht skulle kunna avge något ämne i reaktion med vatten? Jag menar den löses ju inte upp av bensin eller sprit varför skulle den då avge ämnen i vatten... Men vet inte om jag vågar chansa. Fiskar för några tusen i karet
Har du något märke på plastfilmen?Kommentar
-
-
Så erbjudandet står kvar..
Där har du en garanterad lösning som e beprövad av ialla fall 2 akvarister UTNA problen...
Så om du e osäker och inte vill chans så e det ett tips... det som avgör om plastdunkar e farliga e oftast vad dom e tillverkade för. Oljedunk tveksamt saftdunk helt ok för den innehåller livsmedel.. Men kom att tänka på en sak.... Önos har eller hade ialla fall en svart saft dunk inann, så köp en sådan drick saften diska och sedan e saken biffPetrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Hur
Svart plastfilm m klister på som du sätter på bakrutans utsida.Finns att köpa i tex Hornbash och Bauhaus men även i vanliga färgbutiker skulle jag tro. Har själva både vit, blå och svart.fFördelen mot att måla e att vill man byta bakgrundsfärg e detta gjort på ett par minuter.... 1 rulle kostar 49:- där jag handlar och den e 2m lång...Kommentar
-
Glömde
Svart plastfilm m klister på som du sätter på bakrutans utsida.Finns att köpa i tex Hornbash och Bauhaus men även i vanliga färgbutiker skulle jag tro. Har själva både vit, blå och svart.fFördelen mot att måla e att vill man byta bakgrundsfärg e detta gjort på ett par minuter.... 1 rulle kostar 49:- där jag handlar och den e 2m lång...Kommentar
Kommentar