If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Det är precis av ovan nämnda anledningar som jag inte använder den Tjocka Blå Filtermattan. Svår att göra ren och den lämnar en massa skit i akvariet när man lyfter den (om man orkar), och lika mycket vatten på golvet under trixandet.
Janne, jag VET att du kört filter utan rengöring hur länge som helst, men det är inte min modell. Månne funkar det finfint med Malawis och feta vattenbyten, men med en hel del andra fiskar går det bara inte. Det man stoppar ner i akvariet tar vägen någonstans, och tar man inte bort lika mycket så blir det problem förr eller senare. Jag ser det så enkelt.
Finns ett bra gäng med smidigare filterlösningar som jag använder i stället. Helt klart bättre för både min mentala och min fysiska hälsa.
Hilsen,
P
Nu vet jag inte vad fisk du har eller hur mycket de belastar akvariet.
Men jag var till södermalms (hette det så?) akvarie affär i stockholm för ett par veckor sen och fick en a-ha upplevelse. Jag har alltid trot att man måste på något vis kunna köra ett akvarium utan filter om man får rätt balans. Och denna kille kunde sin sak. Visserligen var det rätt lite ciklider men jag är övertygad om att man kan överföra denna typ av akvarie skötsel till vissa ciklid arter.
Lite alternativ akvaie vård för den som är intressead, denna affär bör besökas om man bor/reser till stockholm. Själv köpte jag sand av honnom.
Jag kommer jag att göra om med mitt tropheus akvarium. Har kört biotop riktigt tidigare. Fick in en parasit med en ny fisk som tog död på 90% av mina troffar och en hel del andra innan jag fick det under kontroll. Nu har jag kvar 2 honor och en hane, men jag är glad eftersom en av mina moliros tuggar redan, antar att mina troffar återhämtat sig igen om några år. Men nu ska de få mängder av växter och posthorns snäckor. Mindre fart i karet, dock inte utan filtrering.
Senast redigerad av Juanito; 19 January 2009, 18:31.
Men jag var till södermalms (hette det så?) akvarie affär i stockholm för ett par veckor sen och fick en a-ha upplevelse. Jag har alltid trot att man måste på något vis kunna köra ett akvarium utan filter om man får rätt balans. Och denna kille kunde sin sak. Visserligen var det rätt lite ciklider men jag är övertygad om att man kan överföra denna typ av akvarie skötsel till vissa ciklid arter.
Lite alternativ akvaie vård för den som är intressead, denna affär bör besökas om man bor/reser till stockholm. Själv köpte jag sand av honnom.
Jag kommer jag att göra om med mitt tropheus akvarium. Har kört biotop riktigt tidigare. Fick in en parasit med en ny fisk som tog död på 90% av mina troffar och en hel del andra innan jag fick det under kontroll. Nu har jag kvar 2 honor och en hane, men jag är glad eftersom en av mina moliros tuggar redan, antar att mina troffar återhämtat sig igen om några år. Men nu ska de få mängder av växter och posthorns snäckor. Mindre fart i karet, dock inte utan filtrering.
Och han kommer att hålla ett föredrag på Ciklidstämman!
Han är farlig själv glömde jag bort 3 ungar och en fru i bilen i 2 timmar när jag bara skulle in och köpa blomflugor. Dom var måttligt roade när jag sen dök upp.
Om man är intresserad av fiskar så bara måste man se den affären.
Japp..så kan du säga som Janne att du aldrig gjort rent dina filter.
Umm nej?
Själva annvänder jag en plastpåse som jag sänker ner i karet och stoppar in filtermattan i sedan sluter jag åt påsen så tajt jag kan mot mattan sedan e det bara att lyfta
En kanonide´ som jag hädanefter skaa använda mig av
– Säger man Mark eller Marc?
– Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
---
Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt
Janne Wester är otroligt duktig, så enkelt är det. Inte ofta jag är i Sthlm numera, men när jag är där försöker jag alltid hinna inom butiken. Dels är han som sagt duktig och dels gillar han en massa fisk som jag också gillar. Med små fiskar (och inte särdeles många) kan man använda växter som filter. Funkar klockrent och ger en bra balans. Jag är betydligt mer skeptisk till att köra större ciklider utan filter. De går i min värld under beteckningen "skitgrisar". Inte för att de är fula (oftast är de väldans granna), men för hur de funkar i akvarierna. De äter mycket, och behöver det för att funka - då kommer det också ut mycket i andra änden. Svårt att komma runt bra filtrering då, men visst kan man koppla ihop två kar och köra ett som växtfilter. Fortfarande förvånad över att inte fler gör sådant. Men - lev och låt leva. Var och en salig på sin fason.
Kommentar