Tvätta blå filtermatta i tvättmaskinen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Ursprungligen postat av Ola Svensson
    Men allt detta har lite med ursprungsfrågan att göra. Jag vill köra mattorna i maskin, inte för att de är smutsiga utan för att jag VILL köra dem i maskin! Frågan är vilken temp de pallar? Pallar de 90 grader tror ni?
    Har inte testat själv, men jag tror de pallar 90 grader. Hade dock testat en matta först (och även gått så långt med den mattan att jag testat den i ett kar efter tvätt). Det enda jag kan tänka mig händer är att mattan "åldras" fortare. En del av de mattor jag har är så gamla att de börjar spricka. Jag hade däremot aldrig testat med några extra kemikalier i tvätten, har provat desifincera filter med olika saker och ibland "smälter" mattan ihop. Kör en maskin tom först, sedan med förtvätt och 90 grader.

Nu börjar jag bli nyfiken på om det funkar, så du får nog testa snart!!

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Tony
      Användare
      • April 2002
      • 4594

Patrik, filtermatta krymper med ungefär 30% om man doppar dem i 100gradigt vatten, så undra om de verkligen klarar sig i 90grader.
      Tony Englund

Kommentar

• classe
        NCS Medlem

• April 2007
        • 1147

Ursprungligen postat av malawijanne
        Ja det var en intressant läsning, tar ni upp era filtermattor och gör rent dom.
        Varför gör ni det?Janne
        ja jag vill veta den om min filtermattor hur kan låta den länge?? jag har står den alla den 6-7 veckor min akvariefiskar den.. jag är intresserad och vill veta vilka grader den 60 eller 90 eller 30 den tvättmaskin?? och vad skall sätta den dåå??? vilka ta jag den kulörtvättar eller fintvättar?? bara använde den med vatten fylla i tvättmaskin?? eller kan den använde till tumlareluft??? jag är nyfika det.. jag har aldrig gjort det själv...jag har svartfiltermattor den själv där...
        375 LITER Malawi arter..
        74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• malawijanne
          Banned
          • November 2005
          • 3216

Ursprungligen postat av classe
          ja jag vill veta den om min filtermattor hur kan låta den länge?? jag har står den alla den 6-7 veckor min akvariefiskar den.. jag är intresserad och vill veta vilka grader den 60 eller 90 eller 30 den tvättmaskin?? och vad skall sätta den dåå??? vilka ta jag den kulörtvättar eller fintvättar?? bara använde den med vatten fylla i tvättmaskin?? eller kan den använde till tumlareluft??? jag är nyfika det.. jag har aldrig gjort det själv...jag har svartfiltermattor den själv där...
          Ja om du nu måste tvätta din filtermatta, så gör det i 30 grader, jag tror det står ett program för ylle utan centrfugering.
          ( ja nu är jag ute på hal is, jag har ju alltid sagt till min fru att jag inte vet hur en tvättmaskin fungerar, och när jag testade en gång så skulle jag tvätta lite tshirt, ja efter att jag stoppat i lite vita tshirt med en nyinköpt röd tshirt, ja frun säger, håll dig borta från tvättmaskinenJanne

Kommentar

• classe
            NCS Medlem

• April 2007
            • 1147

Ursprungligen postat av malawijanne
            Ja om du nu måste tvätta din filtermatta, så gör det i 30 grader, jag tror det står ett program för ylle utan centrfugering.
            ( ja nu är jag ute på hal is, jag har ju alltid sagt till min fru att jag inte vet hur en tvättmaskin fungerar, och när jag testade en gång så skulle jag tvätta lite tshirt, ja efter att jag stoppat i lite vita tshirt med en nyinköpt röd tshirt, ja frun säger, håll dig borta från tvättmaskinenJanne
            måste jag tvättar den nu??? eller hur dåå?? den har står i 7 veckor nu där.. måste jag ta ur den.. jag får vänta lite med den tvättmaskin så jag kan ta hand sköljer den i så den blir fina den där men ta lite länge. jag ta med hinnk den heller.. ingen problem.. den blir fina igen..
            375 LITER Malawi arter..
            74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• patrickeriksson
              Användare
              • October 2007
              • 355

Ursprungligen postat av classe
              måste jag tvättar den nu??? eller hur dåå?? den har står i 7 veckor nu där.. måste jag ta ur den.. jag får vänta lite med den tvättmaskin så jag kan ta hand sköljer den i så den blir fina den där men ta lite länge. jag ta med hinnk den heller.. ingen problem.. den blir fina igen..
              Classe, du behöver inte tvätta den i tvättmaskinen. Det är knappast nödvändigt såvida man inte har väldigt många som behöver rengöras på samma gång.
              Krama ur den i ljummet vatten istället, men efter endast 7 veckor kan den ju inte vara så skitig?
              Patrick Eriksson

Kommentar

• classe
                NCS Medlem

• April 2007
                • 1147

Ursprungligen postat av patrickeriksson
                Classe, du behöver inte tvätta den i tvättmaskinen. Det är knappast nödvändigt såvida man inte har väldigt många som behöver rengöras på samma gång.
                Krama ur den i ljummet vatten istället, men efter endast 7 veckor kan den ju inte vara så skitig?
                nej den är bra där ser ut och ingen dimma där så den kan låter till 4 månad?? eller hur dåå?? jag kan ta hand med sköljer där efter den när den är smutslig.. eller hur dåå.. jag vill veta den.. är den bra eller hur dåå?? 4 månad eller mindre 4-5 veckor dåå?? jag vill veta.. jag ge där min fiskar mat 2 ggr för vecka vardag.. och på helg kan hänt ibland lördag o söndag 3ggr mat där.. den är ser ut bra pigga där.. jag gör den så ljummet med vatten där själv har den gjort.. jag brukar göra den 3-4 månad varje ggr.. är den bra eller hur dåå?? ingen krångla fiskar hos mig så den mår bra där.. om man tvättar den med ljummet vatten där blir lite av klöver efter den ny den från ljummet den för filtermattor där.. har sett den.. hur man skall gör det????
                375 LITER Malawi arter..
                74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• PatrikMalmo
                  Användare
                  • May 2005
                  • 4642

Ursprungligen postat av Tony
                  Patrik, filtermatta krymper med ungefär 30% om man doppar dem i 100gradigt vatten, så undra om de verkligen klarar sig i 90grader.
                  Men killen - varför har du inte skrivit tidigare i tråden?!? Det är exakt sådant Ola vill veta om jag greppar det rätt. Jag har som sagt inte testat att köra mattor i tvättmaskinen, så jag lägger mig platt direkt och passar vidare tipset till den som frågar. Personligen hade jag dock vågat testa 90 grader, men jag litar minsann på dig, så lägre temp är nog bättre.

Hilsen,

P (som hoppas vi ses på Ciklidstämman)

Kommentar

• Slagskott
                    Användare
                    • May 2007
                    • 180

Jag har tagit ut min filtermatta någon gång i månaden för rengörning via "krigsdans i duschen" men det har aldrig blivit riktigt bra.
                    Dessutom, när jag tar upp filtret ur karet så rinner all skit ut och så ser det ut som om jag tappat ett kaffefilter i karet.
                    Att man inte behöver plocka ut det är en nyhet för mig, då skulel man ju lika gärna kunna låta det vara kvar och bara "dammsuga" filtret så det blir fritt från frigolitsmulor och skit ibland med en våtsug istället.
                    – Säger man Mark eller Marc?
                    – Man säger Mark In Da Muthaf@#&in’ Park!
                    ---
                    Mark Owuya, legendarisk rapartist och målvakt

Kommentar

• StefanL
                      Användare
                      • August 2002
                      • 10777

Ursprungligen postat av Slagskott
                      Jag har tagit ut min filtermatta någon gång i månaden för rengörning via "krigsdans i duschen" men det har aldrig blivit riktigt bra.
                      Dessutom, när jag tar upp filtret ur karet så rinner all skit ut och så ser det ut som om jag tappat ett kaffefilter i karet.
                      Att man inte behöver plocka ut det är en nyhet för mig, då skulel man ju lika gärna kunna låta det vara kvar och bara "dammsuga" filtret så det blir fritt från frigolitsmulor och skit ibland med en våtsug istället.
                      Japp..så kan du säga som Janne att du aldrig gjort rent dina filter.
                      Jag brukar oftast göra rent filtren i karet genom att suga ur dom i kamrarna. En gång per år eller mer sällan..har jag plockat ur dom för rengöring. Det räcker oftast gott med rengöringen i karet...

Kommentar

• Göran Å
                        Användare
                        • December 2005
                        • 1292

Ursprungligen postat av Slagskott
                        .
                        Om du ska lyfta ur filtermattan ur karet så börja med en vattensänkning i samband med ett vattenbyte och ställe en skiva av lämpligt mtrl ( själv anv jag en bit plexiglas samt en sten som stöd) framför filtret innan lyftet... Då kommer smutsen att stanna bakom skivan.

Mvh Göran
                        http://www.skovdeaf.se/
                        http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                        http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• Oden70
                          Användare
                          • January 2007
                          • 869

Själva annvänder jag en plastpåse som jag sänker ner i karet och stoppar in filtermattan i sedan sluter jag åt påsen så tajt jag kan mot mattan sedan e det bara att lyfta
                          Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• PatrikMalmo
                            Användare
                            • May 2005
                            • 4642

Det är precis av ovan nämnda anledningar som jag inte använder den Tjocka Blå Filtermattan. Svår att göra ren och den lämnar en massa skit i akvariet när man lyfter den (om man orkar), och lika mycket vatten på golvet under trixandet.

Janne, jag VET att du kört filter utan rengöring hur länge som helst, men det är inte min modell. Månne funkar det finfint med Malawis och feta vattenbyten, men med en hel del andra fiskar går det bara inte. Det man stoppar ner i akvariet tar vägen någonstans, och tar man inte bort lika mycket så blir det problem förr eller senare. Jag ser det så enkelt.

Finns ett bra gäng med smidigare filterlösningar som jag använder i stället. Helt klart bättre för både min mentala och min fysiska hälsa.

Hilsen,

P

Kommentar

• Pettap
                              NCS Medlem

• January 2005
                              • 1384

Jag tvättade en maskin i går med 18liter filter kuber i 30grader. Dom var helt fulla med slämm. Jag använde ylleprogrammet för det var kortast 57min. Sen körde jag extra centrefug i 10min. Dom var torra och rena efter behandlingen.
                              Maskinen var hel och ren efteråt
                              //Peter
                              4600L http://www.ciklid.org/forum/showthre...nganyikasj%F6n!
                              900L https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71480
                              Källaren https://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=71937

Kommentar

• tege
                                Användare
                                • February 2005
                                • 2748

Vill man slippa centrifugen borde diskmaskinen kunna vara ett alternativ.
                                Latmanssköljning
                                https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

Arbetssätt...