Diskussionen om hur ofta man rengör filtermatta är löjlig. Det beror helt på vilken sorts akvarium man har. I ett i principt tomt akvarium med fisk behöver de nästan aldrig rengöras, men i ett inrett akvarium med växter, trä och sugmalar måste de rengöras ofta.
Tvätta blå filtermatta i tvättmaskinen
Kollaps
X
-
-
Det som verkligen kleggar igen alla filter är sugmalar som äter träfibrer fy fan denna smet är i stort sett inte nerbrytbartjag är Ateist
men Gud talade till mig
Gud är stor
jag frågade hur stor ? inget svar
han kanske behövde låna toalettenKommentar
-
Hur ofta är ofta enligt dig då - i ett inrett akvarium. Inte var 14:e dag va? Jag tänker mig att en gång var 3-4 månad är absolut tillräckligt om vi talat inrett akvarium och filtermatta i hela! ena kortsidan.MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!Kommentar
-
Jag kan hålla med dig om att det blir litet tjatigt med tidsintervalles diskussionerna...det var väl ungefär det jag försökte antyda med blinkningen till Janne??!
Hur ofta är ofta enligt dig då - i ett inrett akvarium. Inte var 14:e dag va? Jag tänker mig att en gång var 3-4 månad är absolut tillräckligt om vi talat inrett akvarium och filtermatta i hela! ena kortsidan.
Och då frågade jag om ni gör rent era filtermattor och hur ofta ni gör det.
Sedan läser jag att ni tycker det är tjatigt och löjligt att diskutera hur ofta man gör rent filtermattorna.
Det verkar som det är så att,om man inte gör som ni alla andra här på forumet, plus att man har mage att skriva det också.
Ja då är man som en gammal grammofonskiva som har hakat upp sig, citat från en forumsvärd ett annat citat från en annan redaktör det är att man är löjlig och andra forumsdeltagare tycker att jag är tjatig.
Nej det känns inte speciellt roligt att läsa dom kommentarerna, vill ni att jag ska sluta skriva, så skriv det i så fall, jag tål att läsa det, men jag betackar mig för slag under bältet som en del håller på med här på ciklid.se.
Och som sagt var ni kanske slipper att skriva att jag ska sluta skriva, det kanske jag slutar med ändå, för jag tycker det är för många jasägare som hakar på kritiken mot mina inlägg.
Framförallt på dom här två sista trådarna på forumetKommentar
-
Nej nu tycker jag att ni får ge er, jag har skrivit ett inlägg i denna tråden.
Och då frågade jag om ni gör rent era filtermattor och hur ofta ni gör det.
Sedan läser jag att ni tycker det är tjatigt och löjligt att diskutera hur ofta man gör rent filtermattorna.
Det verkar som det är så att,om man inte gör som ni alla andra här på forumet, plus att man har mage att skriva det också.
Ja då är man som en gammal grammofonskiva som har hakat upp sig, citat från en forumsvärd ett annat citat från en annan redaktör det är att man är löjlig och andra forumsdeltagare tycker att jag är tjatig.
Nej det känns inte speciellt roligt att läsa dom kommentarerna, vill ni att jag ska sluta skriva, så skriv det i så fall, jag tål att läsa det, men jag betackar mig för slag under bältet som en del håller på med här på ciklid.se.
Och som sagt var ni kanske slipper att skriva att jag ska sluta skriva, det kanske jag slutar med ändå, för jag tycker det är för många jasägare som hakar på kritiken mot mina inlägg.
Framförallt på dom här två sista trådarna på forumetMed vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Det optimala borde vara att ha två mattor efter varandra, när man tar ut den ena för rengöring får den andra sitta kvar som förfilter när sen den nyrengjorda gått till sig så ur med den andra. Då får dom växla att funka som förfilter/huvudfilte och man skulle kunna göra ren den ena mattan typ var 2-3:e månad.Kommentar
-
Men jag tycker inte att ni ska skriva att jag är löjlig, tjatig eller låter som en gammal grammofonskiva som har hakat upp sig.
För det jag skriver är bara mina egna erfarenheter, och skriver jag, att jag har haft mina filtermattor i mer än i 15 år utan att göra rent dom, och då har jag ändå belastat dom med en massa fisk och matat med min räkmix hela tiden.
Då är det så, för ni tror väl inte att jag sitter och hittar på det, hemma vid min data. eller påstår ni att jag ljuger.
Och jag är inte det minsta troende, så jag kan inte åberopa högre makter som en annan skeptisk forumsdeltagare skrev.JanneKommentar
-
Jaha.....Då handlar även den här tråden helt plötsligt om en viss Göteborgare.........
F*n var det inte filtermatter som avhandlades
Inte undra på att en del flyr NCS. Sorgligt.Kommentar
-
Det optimala borde vara att ha två mattor efter varandra, när man tar ut den ena för rengöring får den andra sitta kvar som förfilter när sen den nyrengjorda gått till sig så ur med den andra. Då får dom växla att funka som förfilter/huvudfilte och man skulle kunna göra ren den ena mattan typ var 2-3:e månad.
Detta är något som jag också funderat på. Varför inte 2 st 5cm tjocka mattor istället för 1st 10 cm.
Mvh Göranhttp://www.skovdeaf.se/
http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
http://www.skovdefagelklubb.se/Kommentar
-
Jag har en fråga till dig Janne. Är det så att du slamsuger bakom filtermattan, för det har jag gjort i vissa av mina kar och där har jag aldrig gjort rent filtret.Kommentar
-
Jo självklart så måste ni får skriva.
Men jag tycker inte att ni ska skriva att jag är löjlig, tjatig eller låter som en gammal grammofonskiva som har hakat upp sig.
För det jag skriver är bara mina egna erfarenheter, och skriver jag, att jag har haft mina filtermattor i mer än i 15 år utan att göra rent dom, och då har jag ändå belastat dom med en massa fisk och matat med min räkmix hela tiden.
Då är det så, för ni tror väl inte att jag sitter och hittar på det, hemma vid min data. eller påstår ni att jag ljuger.
Och jag är inte det minsta troende, så jag kan inte åberopa högre makter som en annan skeptisk forumsdeltagare skrev.JanneMed vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Sedan så får jag väl svara Albin.
Ja det har jag gjort och då får man bort böset bakom filtermattan.
Men jag har även kört med automatiskt vattenbyte och det med överfyllnad.
Och när jag har använt det systemet, då har jag inte sugit bakom fitermattan.
Men efter ca ett år så kommer böset bakom filtermattorna upp till den nivån där mina elrör slutar ca 20 cm längd har jag på rören.
Då kan man se att böset kommer ut i baljorna.ja då är det dags för rengöring.
Ja det vill säga, då sätter jag till en sugslang manuellt och suger bakom filtermattorna och tömmer baljorna till hälften, sedan fyller jag på baljorna igen.Och detta gör jag självklart med fisk i, dan efter så är baljorna klara och fina, och framförallt inga döda firrar. Men att plocka ut filtermattorna och rengöra dom, nej det har jag aldrig gjort.JanneKommentar
-
ja,att det var just Tege som skrev negativt om mig, det visste jag att han skulle göra, jag kan säga, att jag börjar vänja mig vid hans dumma inlägg.
Sedan så får jag väl svara Albin.
Ja det har jag gjort och då får man bort böset bakom filtermattan.
Men jag har även kört med automatiskt vattenbyte och det med överfyllnad.
Och när jag har använt det systemet, då har jag inte sugit bakom fitermattan.
Men efter ca ett år så kommer böset bakom filtermattorna upp till den nivån där mina elrör slutar ca 20 cm längd har jag på rören.
Då kan man se att böset kommer ut i baljorna.ja då är det dags för rengöring.
Ja det vill säga, då sätter jag till en sugslang manuellt och suger bakom filtermattorna och tömmer baljorna till hälften, sedan fyller jag på baljorna igen.Och detta gör jag självklart med fisk i, dan efter så är baljorna klara och fina, och framförallt inga döda firrar. Men att plocka ut filtermattorna och rengöra dom, nej det har jag aldrig gjort.Janne
Men allt detta har lite med ursprungsfrågan att göra. Jag vill köra mattorna i maskin, inte för att de är smutsiga utan för att jag VILL köra dem i maskin! Frågan är vilken temp de pallar? Pallar de 90 grader tror ni?Med vänliga hälsningar
OlaKommentar
-
Då ändrar jag mitt inlägg lite. Hur ofta mattan måste rengöras beror även på konstruktion och skötsel av filtret.
Men allt detta har lite med ursprungsfrågan att göra. Jag vill köra mattorna i maskin, inte för att de är smutsiga utan för att jag VILL köra dem i maskin! Frågan är vilken temp de pallar? Pallar de 90 grader tror ni?
Jag tycker 90 grader låter som en spännande utmaning och tycker du ska prova, men bara med en matta första gångenPatrick ErikssonKommentar
-
Då ändrar jag mitt inlägg lite. Hur ofta mattan måste rengöras beror även på konstruktion och skötsel av filtret.
Men allt detta har lite med ursprungsfrågan att göra. Jag vill köra mattorna i maskin, inte för att de är smutsiga utan för att jag VILL köra dem i maskin! Frågan är vilken temp de pallar? Pallar de 90 grader tror ni?
Men varför inte prova en filterbit i kastrull på spisen, dra upp tempen till nittio grader och se vad som händer med biten. Dumt att sabba en stor bit.
Jag tippar på att den tål 90graderKommentar
Kommentar