Tvätta blå filtermatta i tvättmaskinen

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • olof
    Användare
    • April 2002
    • 1823

Högtryckstvätt tror jag förstör mer än det rengör (inte bara filtermattor utan generellt).

Jag hade försökt att blötlägga dem i något, typ en tunna och sedan kört dem i tvättmaskin, standardprogram, extra sköljning 30 grader.

mvh

olof
    http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

Ursprungligen postat av olof
      Högtryckstvätt tror jag förstör mer än det rengör (inte bara filtermattor utan generellt).

Jag hade försökt att blötlägga dem i något, typ en tunna och sedan kört dem i tvättmaskin, standardprogram, extra sköljning 30 grader.

mvh

olof
      Jo det tänkte jag också först, att lägga i en tunna, men det kommer att bli trångt med 70 st filtermattor i den storleken i en tunna.Janne

Kommentar

• Ola Svensson
        Användare
        • April 2002
        • 14633

Ursprungligen postat av malawijanne
        Varför så bråttom Ola, du måste väl ha baljorna som tillhör filtrerna.
        Säger man A får man säga B antar jag.

Baljor finns osv. och jag (Mr A) hade ju bara kört ner dem och sugit upp gunket som far ut ut genom filtret, men Mr B ska förgifta firrarna och vill vara helt säker på att allt annat gift är borta, så att tvätta dem först i en maskin som är byggd för att inte vidarebefodra något är ju bra. Så tillbaka till frågan (som nu Michael iochförsig besvarat):

Vilken temperatur och vilket program.
        Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• cichlids4fun
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 3111

JAg hade en gammal tvättmaskin, som jag enbart använde till att tvätta filtermattor i min gamla lokal. jag gjorde ungefär som micke sa körde 30 grader och låg centrifugering, docj så sitter det alltid lite grus i filtrerna och detta grus förstörde i längden tvättmaskinen, den blev liksom lite blästrad och började rosta, men som sagt största problemet är nog att få den ren innan och efter.
          Mvh
          Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Wilhelm
            Användare
            • April 2002
            • 9122

Varför?
            mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
            Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
            www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• poujac
              Användare
              • May 2006
              • 170

Jag skulle inte tveka ett sekund om jag hade en "gammal" tvättmaskin som jag inte skulle använda till tvätt.

Badkaret har jag oxå använd, men efter jag har bytat till bubbelbad var det inte så bra (Ungarna klagade på att den sköt med sten) Lite smågrus åkte med igennom pumpen

Det är billigara att slänga en filtermatta då och då an att slänga ett bubblebad.

Dom små filtermattarna tar jag fortfarande i handfatet.
              >>Drive a real car drive a Jaguar<<

Kommentar

• olof
                Användare
                • April 2002
                • 1823

Min åsikt är att högtryckstvätt i de flesta fall förstör mer än de rengör. Ta tex folk som rengör träterasser med högtryckstvätt. ytlagret på trät bästras bort och ger en ojämn tya som lätt angrips av röta. Dessutom pressas vatten in i porerna och ger uphov till röta.

Bilen är ett annat exempel högtryckstvätten förstör lacken.

I livsmedelsindustri är högtryckstvätt numer förbjudet för att det bildas ett dis av vatten partiklar i luften när den används. detta dis utgör en utmärkt miljö för sjukdomsalstrande bakterier att föröka sig och spridas i.

Filtermattorna samma sak. trycket rengör bara ytan och skadar samtidigt materialet.

Högtryckstvätt används typiskt av 50+ män som är mer intresserade av teknik än av rengöring.

mvh

olof
                http://malmolundcyclechic.blogspot.com/

Kommentar

• Ola Svensson
                  Användare
                  • April 2002
                  • 14633

Min åsikt är att högtryckstvätt i de flesta fall förstör mer än de rengör. Ta tex folk som rengör träterasser med högtryckstvätt. ytlagret på trät bästras bort och ger en ojämn tya som lätt angrips av röta. Dessutom pressas vatten in i porerna och ger uphov till röta.

Bilen är ett annat exempel högtryckstvätten förstör lacken.

I livsmedelsindustri är högtryckstvätt numer förbjudet för att det bildas ett dis av vatten partiklar i luften när den används. detta dis utgör en utmärkt miljö för sjukdomsalstrande bakterier att föröka sig och spridas i.

Filtermattorna samma sak. trycket rengör bara ytan och skadar samtidigt materialet.

Högtryckstvätt används typiskt av 50+ män som är mer intresserade av teknik än av rengöring.

mvh

olof
                  Men det är kul
                  Med vänliga hälsningar

Ola

Kommentar

• Wilhelm
                    Användare
                    • April 2002
                    • 9122

Intressant läsning! Jag använder högtryckstvätten just till att göra rent filtermattor,stenar, rötter och mindre akvarier.
                    Nån gång får bilen en dusch (1 eller 2ggr per år)
                    mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

Kommentar

• malawijanne
                      Banned
                      • November 2005
                      • 3217

Ja det var en intressant läsning, tar ni upp era filtermattor och gör rent dom.
                      Varför gör ni det?Janne

Kommentar

• Wilhelm
                        Användare
                        • April 2002
                        • 9122

Varför gör ni det?Janne
                        Förmodligen för att de blir skitiga Janne, i motsats till dina som aldrig blir skitiga!
                        mvh Wilhelm

Kommentar

• tege
                          Användare
                          • February 2005
                          • 2753

Varför gör ni det?Janne

För att dom ska bli rena igen.
                          https://www.ciklid.org/forum/album.php?albumid=34

Kommentar

• Göran Å
                            Användare
                            • December 2005
                            • 1295

Citat:
                            Varför gör ni det?Janne
                            Förmodligen för att de blir skitiga Janne, i motsats till dina som aldrig blir skitiga! / Wilhelm
                            För att dom ska bli rena igen./ Tege
                            Å därför är det bra med högtryckstvätt som sparar mycket tid vid rengöring.

Om använder en högtryckstvätt med "förstånd" så skadar de varken billackering eller filtermattor...Är en underbar manick till att få rent stenplattor från lort och alger..mm... Säger jag som är 50+.

Mvh Göran
                            http://www.skovdeaf.se/
                            http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                            http://www.skovdefagelklubb.se/

Kommentar

• classe
                              NCS Medlem

• April 2007
                              • 1147

jag har aldrig gjort den tvättmaskin min filtermattor.. så är intresserad den vill veta hur man skall göra den??? så nån kan råda och tips den?? jag brukar ta den cirka 6-8 veckor varje ggr den tvättar min filtermattor i badkaret med vattensköljar med min händer den.. jag våga inte lämna den i tvättmaskin tänker om nån har den tvättstugan där så jag bor i lägenhet där.. om nån har medeltvätt där av nån blanda i tvättmaskin så o jag är rädd om den kan bli gift av den medel..
                              375 LITER Malawi arter..
                              74 Liter Malawi yngel...

Kommentar

• joe
                                Användare
                                • June 2006
                                • 1451

Ursprungligen postat av Ola Svensson
                                Men det är kul
                                Ett underbart litet instick...efter all förklaring av högtrycktvättens alla fördärvliga egenskaper. Helt suveränt roligt, j-rar va´ jag garva!

Sedan håller jag nog med Göran - bara man använder högtrycken med förstånd så är den ett bra hjälpmedel till både filtermattor, bilar och algiga altaner...

Classe - förstod jag dig rätt om du gör rent filtermattor var 6-8 vecka? Det är mycket oftare än vad som behövs, jag tror de flesta av oss här i tråden skulle säga en gång per år (max 1gg/halvår) förutom Janne då som aldrig behöver - utan har nån överenskommelse med högre makter om detta med filterrengörning!
                                MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

Arbetssätt...