Hjälp med/om filtermatta!!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jocke325
    Användare
    • January 2009
    • 138

    Hjälp med/om filtermatta!!

    Jag har varit inne på akvarielagrets hemsida o kollat på filtermattor. Någon som kan förklara för mig vad dessa mått betyder??
    Filtermatta, 10ppi, 15cm per dm2.

    Är ppi hålstorlek, 15cm höjden på filtret? Hur vet man vad omkretsen på det är??

    Är väldigt tacksam för svar!!
  • StefanL
    Användare
    • August 2002
    • 10784

    #2
    PPI 10 är hålstorleken eller grovleken på filtermattan. 15cm tror jag är höjden och så beräknas måttet per 1dm2...dvs 10cm runt om i en fyrkant, 15cm hög..PPI 10..säljs för det priset.

    Kommentar

    • jocke325
      Användare
      • January 2009
      • 138

      #3
      Jag fattar nog trögt. Men jag har ett filterhuvud, som jag vill ha ett någorlunda stort filter på. Hur gör jag och med vad?? Förklara gärna så att en nybörjare fattar
      Tack på förhand...

      Kommentar

      • jeppehb
        Användare
        • February 2008
        • 124

        #4
        FILTERMATERIAL
        FILTERMATTA:
        Filtermatta, 10ppi, 15cm per dm2 50,00
        Filtermatta, 10ppi, 10cm per dm2 30,00
        Filtermatta, 10ppi, 5cm per dm2 20,00
        Filtermatta, 10ppi, 3cm per dm2 15,00
        Filtermatta, 10ppi, 1cm per dm2 8,00

        Från deras hemsida. Fattar inte heller vad som menas faktiskt. Eller det kanske är för sent...

        Kommentar

        • jocke325
          Användare
          • January 2009
          • 138

          #5
          Kan va så
          Men nu till det att en filtermatta e fyrkantig. O färdig ska den vara som en klump/cylinder. Fattar inte hur man ska göra det, så HJÄLP, snälla...

          Kommentar

          • StefanL
            Användare
            • August 2002
            • 10784

            #6
            Varför ska den vara som en cylinder?

            Vad jag förstår så får du betala 50kr för en filtermatta som är 1dm2 och 15cm hög av modellen PPI10...för att sedan få den biten cylindrisk så får du skära till den eller alternativt köpa redan färdig filtermatta som ser ut så.

            Fördelen med filtermatta är ju att man kan få i den storlek man vill ha samt att man själv kan skära till utseendet på filtermattan för att anpassa filtermodul eller annat.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #7
              Ursprungligen postat av jeppehb
              FILTERMATERIAL
              FILTERMATTA:
              Filtermatta, 10ppi, 15cm per dm2 50,00
              Filtermatta, 10ppi, 10cm per dm2 30,00
              Filtermatta, 10ppi, 5cm per dm2 20,00
              Filtermatta, 10ppi, 3cm per dm2 15,00
              Filtermatta, 10ppi, 1cm per dm2 8,00

              Från deras hemsida. Fattar inte heller vad som menas faktiskt. Eller det kanske är för sent...
              Jag ska försöka förklara, 10ppi är grovleken på filtermattan, det funkar bra med 10ppi, dom måtten 15,10, 5, 3 eller 1cm är tjocklleken på mattorna jag tror att mattorna är på 2 kvadrat från början.
              Så vill du ha en filter matta till din balja så måste man veta höjden på din balja först, så tex om du har en balja som är 50 hög och du vill ha en stor filter volym, så skulle jag beställa en som är 30 hög gånger tjockleken antingen 10 eller 15 cm.
              Och tar man då tex en matta om är 10cm tjock gånger höjden 30 så
              kostar den 90kr, men om du tex vill ha en matta som är 15 tjock och 30 hög, då blir det 150 kr.Janne
              Senast redigerad av malawijanne; 11 January 2009, 01:50.

              Kommentar

              • jocke325
                Användare
                • January 2009
                • 138

                #8
                OK! Men hur gör man på bästa sätt när man ska fästa den på pumphuvudet då? För om jag fattat rätt så är mattan platt. Några cm eller? Ska man då binda fast den? Eller finns det mattor som e låt säga 20cm höga o sen 10x10cm i bredd/djup?

                Är väldigt glad för dina svar malawe, men jag känner mig inte så bright just nu

                Kommentar

                • jocke325
                  Användare
                  • January 2009
                  • 138

                  #9
                  Tack så mycket Malawijanne.

                  Kommentar

                  • malawijanne
                    Banned
                    • November 2005
                    • 3217

                    #10
                    Ursprungligen postat av jocke325
                    OK! Men hur gör man på bästa sätt när man ska fästa den på pumphuvudet då? För om jag fattat rätt så är mattan platt. Några cm eller? Ska man då binda fast den? Eller finns det mattor som e låt säga 20cm höga o sen 10x10cm i bredd/djup?

                    Är väldigt glad för dina svar malawe, men jag känner mig inte så bright just nu
                    Köp ett elektriker rör som har ungefär samma mått som insuget på din pump, borra en massa hål,gör ett hål i mitten av det filtret du har köpt, tryck ner röret i mitten på filtret, ca 2 cm från botten av mattan, och passar inte elektrikerröret direkt på din pump, köp en slang som du kan modiefiera lite med en värmepistol.Janne

                    Kommentar

                    • Oden70
                      Användare
                      • January 2007
                      • 869

                      #11
                      Ta ett vp rör(elrör vit) som e något mindre i diameter än vad insuget e på din powerhead och kapa detta så att det e i lagom längd. brukar själva göra dom ca 20-25cm... Sedan värmer jag det i ena änden med varmluftspistol och plattar ihop det så det stängs och anndra ändan värmer jag upp och sedan pressar jag det utanpå powerheadets insug... Lossar det när det svalnat och borrar röret fullt med hål ca 6mm borr annvänder jag. Sedan tar jag en bit filtermatta som är ca 8cm längre än röret och är 10x10 cm .....
                      Tar en file kniv eller annan smalbladig kniv och sticker ner den i filtermattan lika långt som röret + ca 4cm.... Sätt röret på powerheadet och stick ner röret i det hål du gjort i filtermattan och vipps e det klart
                      Petrochromis is da shit8)8)

                      Kommentar

                      • Oden70
                        Användare
                        • January 2007
                        • 869

                        #12
                        Ursprungligen postat av malawijanne
                        Köp ett elektriker rör som har ungefär samma mått som insuget på din pump, borra en massa hål,gör ett hål i mitten av det filtret du har köpt, tryck ner röret i mitten på filtret, ca 2 cm från botten av mattan, och passar inte elektrikerröret direkt på din pump, köp en slang som du kan modiefiera lite med en värmepistol.Janne
                        Då får man hänvisa till min "avatar signatur" IGEN::::
                        Petrochromis is da shit8)8)

                        Kommentar

                        • StefanL
                          Användare
                          • August 2002
                          • 10784

                          #13
                          Ursprungligen postat av Oden70
                          Då får man hänvisa till min "avatar signatur" IGEN::::
                          Hehe...ja ibland gäller det att vara snabbare än snabbast. Bra att medlemmar får hjälp iallafall.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...