När jag köpt en konservburk musslor, så brukar jag direkt efter öppnande portionera ut musslorna i ett sånt där frysfack för iskuber. Lägger tre, fyra i varje fack och sen en plastpåse om och in i frysen. Utan plastpåse blir de lite torra. Lätt att bryta loss portioner sen. Dessutom enklare att hacka upp i de bitar man vill ha, när de är lite halvtinade.
Räkmix recept
Kollaps
Det här är ett klibbigt ämne.
X
X
-
-
Kolla frysdiskarna i affären och köp vacuumpackade frysta musslor, brukar kunna finnas i bra förpackningar som gör det lätt delbart i mindre mängder. Rekommenderar de från frysdisken istället för de i slabbiga konservburkar.Kommentar
-
Ok, Tack för tips! Hur ligger de i pris jämfört med konserver? Har fått för mig att det är delikatesspriser på frysta?Kommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Tack för svar och tips, att frysa in färska i portionsbitar eller köpa vacuumfrysta ska jag prova med.
Har en liten ide om att man kanske kunde göra en kombi av hackade räkor/musslor som man fryser in i lagom portioner.Mvh ThomasKommentar
-
Levande musslor är ju inte dyra de heller numera. Månne det finns mervärde i att använda sådana?mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Det finns musslor i sjön där jag bor. Men jag undrar om man får ta dom. Måste kolla.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
-
Det kan säkert finnas parasiter i dem, men jag skulle nog koka dem.mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
-
Nu var det ett tag sedan det uppdaterades med några recept så tänkte ta och dela med mig av mitt för sydamerikanska ciklider och lite blandade småfiskar som jag matar med nästan varje dag.
1000g oskalade räkor
1000g frysta ärtor
500-1000g frusen spenat
500g vitfisk
250g frysta musslor
3 klyftor vitlök
2 dl valfri blötlagd granulat
1 tsk askorbinsyra
Bindemedel:
2 ägg och gelatin
Nu senast hade jag även i 2 filéer av frusen abborre.
Tidigare har jag testat lite olika frukter i mixen och funderar på att testa agar agar som bindemedel istället.
Någon som har testat flodräkor istället för vanliga? Innehåller mindre salter och borde ju vara bättre..Kommentar
Kommentar