Överbelastande fiske i våra världs hav.

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • November 2006
    • 1493

Överbelastande fiske i våra världs hav.

Såg precis ett mkt interesant program på kunskaps kanalen om hur överfisket påverkar hela eko systemet i våra hav. Som vanligt när det gäller människan så har hon så svårt att fatta att man inte skall såga av grenen hon sitter på

Det possitiva i programmet var att bla spanien har vidtagit åtgärder så man inte fiskar upp så mycket att bestånden blir alvarligt skadade. England verkar också ha vettigt folk som sitter som fiske politiker men jag har ingen inblick i det hela igentligen.

Man fick se från så många olika världs delar om hur överfisket i detalj orsakar ringar på vattnet i negativ bemärkelse.

I de fattiga länderna blir folk helt desperata och fiskar upp allt som lever efter stränderna. I de rika länderna beställer man mkt dyra fiskar som helt håller på att utrotas. En röd tonfisk kostar ungefär lika mycket som en ny bil och man håller aktuioner på sådanna varje dag i Japan bla

Här i Norden verkar Sverige vara en av de länder som åtminstånde reagerar på vad som måste göras.

I Bali har man byggt hela hotell av koraller och det har i sin tur dödat korall reven där + fisken borta + turisterna borta + ruinerad hotell ägare har iallafall stort tomt hotell att bo på

Det kanske är så att människan inte förtjänar att leva på denna jord. De enda vi verkar vara bra på är att våldta, döda och konsumera till döds.

Humans, the only creature stupid enogh to kill everybody else then herself. Opps We killed ourself
    Senast redigerad av Mattias777; 09 January 2009, 02:05.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353
  • ozric
    Användare
    • March 2004
    • 3187

Man kan bara börja med sig själv...
    "Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
    c",)

Kommentar

• Mattias777
      Användare
      • November 2006
      • 1493

Ursprungligen postat av ozric
      Man kan bara börja med sig själv...
      Ja det är ju en bra start =) Men hade en massa känslor innom mig efter jag sett detta program som var mycket välgjort och sakligt berättat.

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Det är just sådant här jag inte kan tänka på för mycket... det är för många problem på en gång (OBS, menar inte att du inte skulle skrivit inlägget, det är en rent personlig sak jag har mellan mig och världsproblemen).

Lite lök på laxen: för ett antal decennier sedan fanns tonfisk i Öresund. Snittvikten på fångad tonfisk talar också ett tydligt språk, den har sjunkit enormt. Tonfisk är gott, men jag äter inte någon variant av den längre.

Har fått tips om en bok som heter "Torsk", minns däremot inte författaren. Där finns exempel på när de fiskade ut torsken utanför USA någonstans. När den väl var slut "stoppades" fisket, och man tänkte att den återhämtar sig. Torskens nisch togs tvärtom av andra arter. Torskfisket där är fortfarande katastrof, om jag inte minns fel. De som fiskade där sa precis samma sak som fiskare gör här nu - det har aldrig funnits så mycket torsk som nu. Men när torsken minskade i antal så trängde de ihop sig... och så rök de sista. Ska läsa boken en vacker dag när jag är på gott humör, annars bryter jag nog ihop.

Ålen är ett annat exempel - fångsterna har minskat med över 90 procent, fast jag minns inte vilken tidsperiod man jämförde med. Nå, det finns fler exempel.

Lite positivt är ändå alla restaureringsprojekt för våtmarker samt fokus på ädelfisken. Där går det på rätt håll.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mattias777
          Användare
          • November 2006
          • 1493

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
          Det är just sådant här jag inte kan tänka på för mycket... det är för många problem på en gång (OBS, menar inte att du inte skulle skrivit inlägget, det är en rent personlig sak jag har mellan mig och världsproblemen).

Lite lök på laxen: för ett antal decennier sedan fanns tonfisk i Öresund. Snittvikten på fångad tonfisk talar också ett tydligt språk, den har sjunkit enormt. Tonfisk är gott, men jag äter inte någon variant av den längre.

Har fått tips om en bok som heter "Torsk", minns däremot inte författaren. Där finns exempel på när de fiskade ut torsken utanför USA någonstans. När den väl var slut "stoppades" fisket, och man tänkte att den återhämtar sig. Torskens nisch togs tvärtom av andra arter. Torskfisket där är fortfarande katastrof, om jag inte minns fel. De som fiskade där sa precis samma sak som fiskare gör här nu - det har aldrig funnits så mycket torsk som nu. Men när torsken minskade i antal så trängde de ihop sig... och så rök de sista. Ska läsa boken en vacker dag när jag är på gott humör, annars bryter jag nog

ihop.

Ålen är ett annat exempel - fångsterna har minskat med över 90 procent, fast jag minns inte vilken tidsperiod man jämförde med. Nå, det finns fler exempel.

Lite positivt är ändå alla restaureringsprojekt för våtmarker samt fokus på ädelfisken. Där går det på rätt håll.

Hilsen,

P

Ja. man behöver höra om possitiva saker för att inte bli helt knäckt. Skall heller aldrig köpa tonfisk mer. Politiker måste sätta stopp annars är det nog helt kört snart. Vi blir ju inte färre här på jorden. Sen har jag hört att torsken är lite på väg tillbaka utanför Gotland och det ger ju lite hopp.

Tycker man borde fridlysa torsken totalt ett antal år. Det är ju inte bara att fisk arter dör ut. Alla arter fyller ju en enormt viktig funktion i ekosystemet och tar man bort nån av dessa så är en alvarlig obalans ett faktum. Tonfisk borde också helt fridlysas. Vi får väl äta nåt annat ett tag, hur svårt kan det va?

Kommentar

• Lundensis
            Användare
            • March 2004
            • 2262

Har fått tips om en bok som heter "Torsk", minns däremot inte författaren. Där finns exempel på när de fiskade ut torsken utanför USA någonstans. När den väl var slut "stoppades" fisket, och man tänkte att den återhämtar sig. Torskens nisch togs tvärtom av andra arter. Torskfisket där är fortfarande katastrof, om jag inte minns fel. De som fiskade där sa precis samma sak som fiskare gör här nu - det har aldrig funnits så mycket torsk som nu. Men när torsken minskade i antal så trängde de ihop sig... och så rök de sista. Ska läsa boken en vacker dag när jag är på gott humör, annars bryter jag nog ihop.P
            Det var utanför New Foundland på 60-talet. Man fiskade ner torskbestånden så pass mycket att de inte kunde återhämta sig. Beståndens storlek är väl i stort sett desamma idag, dvs. de kan inte tillväxa. De vuxna individer som finns kvar lyckas producera så pass mycket yngel så att de små torskbestånden där finns idag överlever, men mer är det inte. En ny jämvikt har uppstått till nackdel för torsken.

Ålen är ett annat exempel - fångsterna har minskat med över 90 procent, fast jag minns inte vilken tidsperiod man jämförde med. Nå, det finns fler exempel.P
            Ålbestånden har minskat till stor del av att spanska (tror jag) fiskare trålar upp tonvis med glasål, eftersom det är en delikatess. Tragiskt. Givetvis påverkas ålen av andra faktorer. En är vattenkraftturbiner som hackar itu tonvis med ål.

Kommentar

• HenrikV
              Användare
              • February 2007
              • 697

Måste bidra med en liten nyans till diskussionen. När jag har bott i södra Sverige, så har jag ofta förfärats över tillståndet i fiskevatten där nere. När jag har varit på "bra" ställen och fått "bra" med fisk, så har det inte ens varit medelmåttigt mot fisket här uppe.
              Visst, här i Lappland har vi också fått fisket förstört på många ställen, tack vare vissa välkända rovfiskande ortsbor och även av (fiske)turister.
              Men på andra ställen skulle det behövas ett omfattande nätfiske för att få ordning på vattnen. Dvs. i några sjöar där jag fiskar har beståndet formligen exploderat när dom gamla gubbarna har slutat. Fiskarna blir många till antal och maten i sjön räcker inte till, varvid man på varje kast får små magra stackare.

Även angående torsken måste jag skriva lite. Nu på senare år kan det hända att beståndet har minskat i norra Norge, men jag som fritidsfiskare har då inte märkt någon skillnad dom senaste 10 åren. Men håller med om att överlag så är torskbeståndet katastrofalt.

Kommentar

• Jarnis
                Användare
                • November 2005
                • 415

En intressant artikel i ämnet tonfisk/Öresund/status/politiker:
                Micke

Kommentar

• daniel_i_malmö
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1338

Jag älskar ål. På ett skånskt julbord är det ett måste.

Men för två vintrar sedan läste jag artikeln Ålamörker i morgontidningen. Aldrig mer att jag äter ål.

Läs den själv här:

Ett citat från artikeln:

Så medan svenskar, danskar och polacker slagits om att ta upp mesta möjliga av torsken har bestånden i Östersjön och i Västerhavet minskat med cirka 90 procent på bara tjugo år, och medan skandinaver och sydeuropéer slagits om vem som ska fånga mest ål, har antalet ålbebisar (så kallad glasål) som flyter hit med Golfströmmen från Sargassohavet minskat med 99 procent på 25 år. De vuxna ålar som fiskas upp idag är resultatet av glasålsinflödet hit till Sverige för kanske tjugo år sedan; den dramatiska minskningen av vuxna ålar kommer alltså inte att visa sig förrän om tidigast tio–femton år. Världens ledande ålforskare förutspår att om allt ålfiske upphör i_dag, kommer ålstammen i bästa fall att vara återhämtad inom 80 år. Med en 90-procentig minskning av ålfisket kommer det att ta 200 år. I bästa fall
                  Mot bakgrund av ovanstående tvekar jag inte att ta till hårda ord:

Den som äter ål fiskad ur svenska bestånd tycker jag är en samvetslös idiot. Helt och fullt i klass med de som förespråkade utplantering av nilabboren i Viktoriasjön - för att dra en parallell ciklidister kan relatera till.

Det går inte att blunda för siffrorna ovan.
                  Det går inte att tro att små inskränkningar och utplanteringsförsök på något sätt är tillräckligt.
                  Det går inte att ursäkta sig med att det finns andra länder som fiskar upp ännu mer ål.

Antingen förespråkar man ett totalt ålfiskestopp, eller så medverkar man till utrotningen av en fiskart ur svenska vatten. Det finns inget oskyldigt mellanting, inga hänvisningar till att man följer fiskekvoter duger som ursäkt.
                  Senast redigerad av daniel_i_malmö; 09 January 2009, 14:52.
                  Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

Kommentar

• joe
                    Användare
                    • June 2006
                    • 1451

Har fått tips om en bok som heter "Torsk", minns däremot inte författaren. Där finns exempel på när de fiskade ut torsken utanför USA någonstans. När den väl var slut "stoppades" fisket, och man tänkte att den återhämtar sig. Torskens nisch togs tvärtom av andra arter. Torskfisket där är fortfarande katastrof, om jag inte minns fel. De som fiskade där sa precis samma sak som fiskare gör här nu - det har aldrig funnits så mycket torsk som nu. Men när torsken minskade i antal så trängde de ihop sig... och så rök de sista. Ska läsa boken en vacker dag när jag är på gott humör, annars bryter jag nog ihop.

Hilsen,

P

Gillade, eller vad man ska säga, formuleringen "en rent personlig sak mellan världsproblemen" - jag gillar den hållningen trots allt för då händer det ju saker som börjar i dig själv och i det lilla!

Men jag såg att du efterlyste boken "Torsk" - det är en kanonbok som tar upp bl.a överfisket/människans dumhet, men också torskens historia/maträtter etc. Lättläst och intressant.

Torsk - författare Mark Kurlansky - Ordfront 2001 - ISBN 91-7324-630-1

Läs den!
                    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

Ja, generellt vet inte om jag ska tacka eller bli förbaskad... ...jag vet inte om jag VILLE ha mer detaljer, då måste jag ju verkligen få fatt i vodkan!! Det ser inte alls bra ut helt enkelt, för en massa saker - inklusive vår egen arts fortlevnad i det långa loppet.

Det är så sant att man bara kan börja med sig själv, men hinner man med att lösa världsproblemen då? Jag försöker bäst jag kan att städa framför egen dörr (t ex med fisk som inte är ok att äta - ål, tonfisk, torsk och spätta går bort, likaså havskräftor och scampi). Lax äter jag däremot med förtjusning.

Nå, hoppas ni ser glimten i ögat i början och allvaret i slutet - inte alls menat att trampa någon på tårna. Nu har jag lust att bli rejält full, men jobbet i morgon ropar högt.

Hilsen,

P

Kommentar

• PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

Något litet på rätt håll:

Hilsen,

P