Nej nej nej, nu har du fel Wilhelm, det är faktiskt en del nybörjare som läser dom här trådarna , dom kanske går på detta att det är bra med vitlök, självklart så måste man bemöta det inlägget, det finns inte det minsta bevis för att det är bra med vitlök i mixen och det finns inte det minsta bevis att räkmix är bättre än pellets, men som jag tycker har väl alla rätt att berätta vad dom tycker eller vilka erfarenheter dom har utav räkmix,pellets eller vitlök.Janne
"Nya" ingredienser i räkmix ??
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
"Dom kanske går på det här med att ha vitlök i räkmixen"...
Men snälla Janne. Är det du skriver verkligen seriöst eller är du bara ute efter att provocera?
Det finns BEVIS för att vitlök har gynnande egenskaper för det är framforskat och har lagts fram i en hel del studier världen över. Flera tillverkare av djurfoder använder numera vitlök som ingrediens pga de goda egenskaper vitlök har. Vi matas dagligen med information om vitlökens mycket fina egenskaper för oss människor och det finns massor att läsa på t ex internet om just detta fenomen.
New Life Spectrum, populärt nämnt som NLS, har det som en ingrediens i hela sin mycket populära produktserie. Deras foder har fått lovord världen över av akvarister.
Tror du verkligen att jag, och flera med mig, sitter här och försöker blåsa folk som läser på forumet? Tror du verkligen att vi är idioter som inte fattar att det är fler som läser det vi skriver?
Jag har använt vitlök i min räkmix under närmare ett års tid nu och det har fungerat mycket bra med mina fiskar. INGA dödsfall av min räkmix heller...Kommentar
-
"Dom kanske går på det här med att ha vitlök i räkmixen"...
Men snälla Janne. Är det du skriver verkligen seriöst eller är du bara ute efter att provocera?
Det finns BEVIS för att vitlök har gynnande egenskaper för det är framforskat och har lagts fram i en hel del studier världen över. Flera tillverkare av djurfoder använder numera vitlök som ingrediens pga de goda egenskaper vitlök har. Vi matas dagligen med information om vitlökens mycket fina egenskaper för oss människor och det finns massor att läsa på t ex internet om just detta fenomen.
New Life Spectrum, populärt nämnt som NLS, har det som en ingrediens i hela sin mycket populära produktserie. Deras foder har fått lovord världen över av akvarister.
Tror du verkligen att jag, och flera med mig, sitter här och försöker blåsa folk som läser på forumet? Tror du verkligen att vi är idioter som inte fattar att det är fler som läser det vi skriver?
Jag har använt vitlök i min räkmix under närmare ett års tid nu och det har fungerat mycket bra med mina fiskar. INGA dödsfall av min räkmix heller...
Och nu när jag har kört på ett bra koncept nu i mer än 15 år, och jag tror inte mina fiskar ser sämre ut än dina Stefan, så kan jag väl tycka att jag får skriva det, när vi nu har en debatt om räkmixen.
Eller ska vi som forumsvärden Wilhelm sa.Ja tydligen vill han inte ha någon diskussion för eller emot, det lär bli färre diskussioner här i forumet med en sådan inställning som forumsvärden har.CITAT FORUMSVÄRDEN
Nu heter tråden "Nya" ingredienser i räkmix ?? och så bör det också diskuteras om detta och inget annat!
Om man nu inte kan tillföra något vettigt i denna tråd, så låter man bli.
Ja vad ska man säga.JanneKommentar
-
Problemet är att jag har inte förkastat dina kunskaper eller din åsikt, men du har det med det jag skrivit här. Det är skillnaden.
Nu handlar detta om NYA ingredienser i räkmixen och inte en debatt om det gamla receptet är oslagbart eller om ditt är Guds väg att vandra...det handlar om att diskutera nya uppslag till sin räkmix..om någon provat och vad de har att säga om effekten. Därav kom diskussionen om vitlök in och det var den som diskuterades när du klev in och var hånfull.
Att du kört på ditt koncept i 15 år utan den minsta justering tror jag inte på och det vet vi båda två att det inte stämmer för du har på senare år tillsatt astaxanthin i din räkmix. Att du lyckats med dina fiskar och din odling kan bero på många faktorer förutom foder..t ex att du håller yppiga vattenvärden..du ger foder regelbundet..osv.Kommentar
-
Problemet är att jag har inte förkastat dina kunskaper eller din åsikt, men du har det med det jag skrivit här. Det är skillnaden.
Nu handlar detta om NYA ingredienser i räkmixen och inte en debatt om det gamla receptet är oslagbart eller om ditt är Guds väg att vandra...det handlar om att diskutera nya uppslag till sin räkmix..om någon provat och vad de har att säga om effekten. Därav kom diskussionen om vitlök in och det var den som diskuterades när du klev in och var hånfull.
Att du kört på ditt koncept i 15 år utan den minsta justering tror jag inte på och det vet vi båda två att det inte stämmer för du har på senare år tillsatt astaxanthin i din räkmix. Att du lyckats med dina fiskar och din odling kan bero på många faktorer förutom foder..t ex att du håller yppiga vattenvärden..du ger foder regelbundet..osv.Kommentar
-
Eller ska vi som forumsvärden Wilhelm sa.Ja tydligen vill han inte ha någon diskussion för eller emot, det lär bli färre diskussioner här i forumet med en sådan inställning som forumsvärden har.CITAT FORUMSVÄRDEN
Nu heter tråden "Nya" ingredienser i räkmix ?? och så bör det också diskuteras om detta och inget annat!
Om man nu inte kan tillföra något vettigt i denna tråd, så låter man bli.
Ja vad ska man säga.Janne
Faan Janne, du borde ha tagit patent på din mix, så hade du varit miljonär idag! (Hmm... undrar om jag inte skrivit det förr?)
Alla vet vid det här laget att du bara har ärter, räkor, gelatin och ibland astaxanthin i din mix och inget annat och att det funkat för dina firrar i alla tider samt att det är så bra att du inte behöver göra rent filtren på 20 år!
Vi vet det Janne!
Men låt dom som har andra ideer framföra sina åsikter om nya ingredienser i mixen! Fiskar dör inte av vitlök, och inte människan heller.
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Det är intressant att se hur folk mixar sin räkmix och hur många som är stenhårda på sina principer att så var det 1800 talet medans andra flashar till det med 2009. Själv är jag nästan grön på räkmixen och matar med annat som jag själv anser är bättre än räkmix.
Själv har jag alltid tyckt att Albins mix varit grym än en räkmix med 98% astaxanthin.Kommentar
-
Hur man kan tycka något är dåligt utan att ens ha provat övergår mitt förstånd, snacka om tråkigt när man försöker stoppa utvecklingen och vägrar att gå framåt.
Finns det nån som har något negativt att säga om vitlök? Vart går gränserna på hur mycket man bör dosera per kg foder.
Själv funderar jag på inblandning av havtorn (ska vara extremt nyttiga) frågan är bara hur, ska man kanske torka dom innan man maler med dom i mixen???Kommentar
-
Det är nog så att har inte kan gå ner till sina akvarium om fiskarna stinker vitlökSmå firrar trivs också bäst i stora akvarium!Kommentar
-
Visst ska man få säga för och emot, men du har sagt att din mix är bäst i så gott som i varje inlägg här och du är ju som en grammofonskiva som hakat upp sig!
Faan Janne, du borde ha tagit patent på din mix, så hade du varit miljonär idag! (Hmm... undrar om jag inte skrivit det förr?)
Alla vet vid det här laget att du bara har ärter, räkor, gelatin och ibland astaxanthin i din mix och inget annat och att det funkat för dina firrar i alla tider samt att det är så bra att du inte behöver göra rent filtren på 20 år!
Vi vet det Janne!
Men låt dom som har andra ideer framföra sina åsikter om nya ingredienser i mixen! Fiskar dör inte av vitlök, och inte människan heller.
Nej jag skriver det för, att det finns väl kanske nya användare och medlemmar som inte läst om räkmix innan, det kanske inte bara är vi gamla uvar som sitter och läser inläggen.
Och dom här recepten som har funnits genom åren här på ciklid.se.Dom har väl inte alltid fungerat så bra? Jag tycker mig ha läst en hel del om att filtrerna sätter igen sig, dom skyller på räkmixen när deras fiskar blir sjuka och en hel del andra problem som man har med sin räkmix.
Då måste jag väl få skriva om att det fungerar med min räkmix.
Framför allt för dom som är nya på det här att göra egen fiskmat.
Jag kan ju säga att jag hade varit väldigt glad, om någon skrev ut ett recept på ett fungerande räkmix, när jag var ny,men på den tiden var det så hemligt vad en del la i sin mix.
Sedan är det ju alltid roligt när så många som 7 st blir engagerade och vill argumentera med mig, och jag behöver all träning jag kan få på att, lära mig skriva svenska och använda tangentbordetJanneKommentar
-
Hur man kan tycka något är dåligt utan att ens ha provat övergår mitt förstånd, snacka om tråkigt när man försöker stoppa utvecklingen och vägrar att gå framåt.
Finns det nån som har något negativt att säga om vitlök? Vart går gränserna på hur mycket man bör dosera per kg foder.
Själv funderar jag på inblandning av havtorn (ska vara extremt nyttiga) frågan är bara hur, ska man kanske torka dom innan man maler med dom i mixen???
Och det roliga med detta inlägget var.
Att jag försöker stoppa utvecklingen, att någon ens kan komma på en sådan kommentar, skulle jag som sitter och skriver ett inlägg på ett forum som handlar om ciklider i lilla Sverige, stoppa utvecklingen.JanneKommentar
-
Det är intressant att se hur folk mixar sin räkmix och hur många som är stenhårda på sina principer att så var det 1800 talet medans andra flashar till det med 2009. Själv är jag nästan grön på räkmixen och matar med annat som jag själv anser är bättre än räkmix.
Själv har jag alltid tyckt att Albins mix varit grym än en räkmix med 98% astaxanthin.Kommentar
-
Alltid roligt att se hur du diskuterar med din räkmix Janne. Du har haft dödsfall hos dina fiskar, men det har absolut inte haft att göra med din räkmix..nej.
Dina fiskar har frodats och du har odlat i närmare 20 talet år utan problem. Du tillräknar detta din räkmix och visst..den kan ha del i det hela, men jag tror faktiskt att din övriga hantering av dina fiskar...hur du hållit dom i dina akvarium..hur du matat dom..hur du har försett dom med väldigt fina vattenvärden osv..jag är ganska övertygad om att detta ihopslaget är vad som gett dig alla dessa problemfria år och inte enbart din fantastiska räkmix.
Det finns de som haft problem trots att de enbart kört "din" variant av räkmix som är grundreceptet på original räkmixen. Vad har du att säga till dom? Att de ska lägga av med hobbyn då de haft facit men ändå misslyckats?Senast redigerad av StefanL; 10 January 2009, 12:39.Kommentar
-
Ja ibland har jag faktiskt roligt när jag läser dina inlägg Tege.
Och det roliga med detta inlägget var.
Att jag försöker stoppa utvecklingen, att någon ens kan komma på en sådan kommentar, skulle jag som sitter och skriver ett inlägg på ett forum som handlar om ciklider i lilla Sverige, stoppa utvecklingen.Janne
Hela tråden känns kvaddad nu för att du vägrar släppa din egna förträfflighet och tillåta andra diskutera det de vill...Kommentar
-
Du försöker faktiskt stoppa utvecklingen...och att du inte ser det är ju faktiskt rätt förvånansvärt och lustigt. Här diskuterar folk nya ingredienser i räkmixen och du klampar in och talar om att du minsann haft samma räkmix i 15-20 år och du har aaaaaldrig haft problem. Men..Janne..det är inte det tråden handlar om..det handlar inte om vem som är bäst eller vem som har snyggaste fiskarna i sina akvarium. Det handlar om att vanliga akvarister är intresserade av att diskutera eventuella tillskott i sin räkmix. Kan du låta oss få göra det TROTS att vi nu bevittnat receptet och facitet på världens bästa räkmix?
Hela tråden känns kvaddad nu för att du vägrar släppa din egna förträfflighet och tillåta andra diskutera det de vill...
Jag kan ju visa ditt inlägg på min första kommentar på denna tråden.
CITAT MALAWE.
Sluta larva dig...
Tänk om du klev ned ifrån dina höga hästar för en gångs skull och slutade vara så jädra överlägsen så vore det betydligt trevligare att hålla en konversation och diskussion här.
Det är mycket bra att allt fungerar så ypperligt för dig Janne...har det alltid gjort det...varenda minut i hela din verksamma hobbyhistoria? Har det fungerat fläckfritt?
Om det nu gjort det som du så gärna vill framställa det som så är det bara att applådera, men då tycker jag att du borde delas ut ett världspris som världens i särklass bästa hobbyist, ciklidist, odlare och allt annat som du tycks vilja fästa fast på dig själv. Sånt här fruktansvärt självrunkeri är bland det värsta jag vet...och det är så förbannat tröttsamt.
Här har vi en diskussion om eventuellt nya ingredienser i räkmix och då ska du komma in och vara förlöjligande ÅTERIGEN. Skärp dig!
Kommentar