Spara saltvattensteknik till sötvatten

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • judas
    Användare
    • October 2005
    • 33

Spara saltvattensteknik till sötvatten

Jag ska flytta långt från närmaste saltbutik varför jag har tänkt att börja med sötvatten igen. Var 5 år sedan senast jag körde seriös sötakvaristik så mkt har fallit i glömska.

Vad kan man tänkas använda av tekniken till sötvatten? Ciklider blir fiskvalet, men vet inte vilken biotop jag ska köra. Akvariestorlek mellan 500-1000l (höjd 60cm).

UVC
    Ozonisator
    Ljusramp 2 x 250w (MH) + 2 x 24w (T5)
    Tunze Streampumpar
    Doserpump (Grotech Tec 3)
    Osmosfilter
    Sump
    Nitratfilter (svavelsubstrat)

Är 250w MH overkill till växtakvarium, skulle 150w räcka. Köra T5 istället?
    Streampumparna är lite svåra att gömma, bättre med vanliga powerheads?

Tacksam för synpunkter / MVH Johan
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

Ursprungligen postat av judas
    Jag ska flytta långt från närmaste saltbutik varför jag har tänkt att börja med sötvatten igen. Var 5 år sedan senast jag körde seriös sötakvaristik så mkt har fallit i glömska.

Vad kan man tänkas använda av tekniken till sötvatten? Ciklider blir fiskvalet, men vet inte vilken biotop jag ska köra. Akvariestorlek mellan 500-1000l (höjd 60cm).

UVC
    Ozonisator
    Ljusramp 2 x 250w (MH) + 2 x 24w (T5)
    Tunze Streampumpar
    Doserpump (Grotech Tec 3)
    Osmosfilter
    Sump
    Nitratfilter (svavelsubstrat)

Är 250w MH overkill till växtakvarium, skulle 150w räcka. Köra T5 istället?
    Streampumparna är lite svåra att gömma, bättre med vanliga powerheads?

Tacksam för synpunkter / MVH Johan
    Det beror lite på fiskval, typ sydamerika med mkt växter eller riftlake med sten? skulle iaf definitivt använda mh, uvc och streampumpar (har det själv) som du dessutom redan har
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• PatrikMalmo
      Användare
      • May 2005
      • 4642

En liten luring, beror på vad för fisk du tänker köra. Saltvatten kräver ju generellt mycket mer stabila förhållanden än sötvatten.

UVC borde inte vara fel att spara. Behöver inte kopplas in direkt men kan komma till använding framöver. Ozonisator hade jag skippat, klart overkill i sötvatten (om du inte vill köra extrem Riftlake, då kan du impa med ingen skit och perfekta firrar).

Ljus beroende på vilken fisk du väljer. Rift Lake kan behöva en del ljus om du vill få till finfin algväxt, ett växtkar behöver också en del ljus (om du kompletterar med CO2). Streampumpar till Riftlake, definitivt, till växtkar no, no. Doserpump till växtkar (optimalt), men till övrigt finns ingen anledning att spara den som jag ser det.

Osmosfilter beroende på fisk - Sydamerika/västafrika optimalt, om du vill ha fram lite yngel. Vill du bara hålla fisken i snyggt kar är det lite overkill (men beror på vattenvärden dit du flyttar, för hårt vatten och till växtkar kan det vara bra om du giter jobbet att samla vatten i tunnor). Till Riftlake, ingen nytta. Sump är inte fel, men beror också på vad du kör för kar. Sump till Riftlake, definitivt JA, till växtkar är jag tveksam. Luftar ut CO2 och oxiderar näring enormt. Blir lite att elda för kråkorna då.

Beroende på karets storlek och om du vill köra växter eller inte så är belysningen en svår fråga att svara på. Vad som räcker är kopplat till om du kör CO2, samt vilka växter du vill köra.

Nå, är lite luddig av sömn just nu, men jag åstadkom något i allafall!!

Hilsen,

P
      Senast redigerad av PatrikMalmo; 07 January 2009, 00:20.
      Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• judas
        Användare
        • October 2005
        • 33

Tack för svaren!

Jag tänkte spara allt man kan ha användning av trots att jag kanske inte ska använda det till just den biotopen (sparar på saker som gamlingarna).
        Skönt att slippa osmosen om man kan.
        Vore skönt att få ner elförbrukningen lite om man kan använda 150w istället för 250w. Blir definitivt något som hänger i taket.
        Ljudnivån från sumpen är inte att leka med så den vore också skönt att slippa. Man kan ju iofs bygga ett större kar med ett fack som fungerar som sump.

Hade i första hand tänkt ett SA växtkar om jag orkar & då med CO2. Kan bli Riftlake också. Beslut tas när flytten är klar & jag vet förhållandena bättre. Kommer naturligtvis att skötas bra, men inget extremt.

MVH Johan

Kommentar

• PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

Välkommen i hamsterklubben!! Jag sparar också det mesta, och plockar fram det i ren triumf när det behövs.

Lite beroende på vilket vatten du har dit du flyttar så kanske osmosen ger en liten fördel, men för ett växtkar och normala värden i kranvattnet klarar du dig utan. Testa med 150W först, det torde räcka bra för växterna. Om du nu sparar även 250W så är det ju lätt att byta. Till växtkar behövs ingen sump, men vill du trixa med den ändå så borde ljudnivån gå att få ner - du får lösa sumpen på lite annat sätt om du vill ha den till växtkar.

För de flesta Riftlake-akvarierna så blir tekniken en promenad i parken jämfört med saltvatten. Då kan du lugnt lägga det mesta i en låda på vinden och köra på busenkelt akvarium. Månne är Riftlake det som ligger närmast saltvatten, färggranna fiskar som det är bra fart i och det finns en hel del andra fiskar än ciklider som man kan komplettera med (ffa om man går utanför biotoptänket).

Hilsen,

P
          Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

Arbetssätt...