Vinnare i fototävlingen Årsfinal 2008

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

    #46
    schysst bild-grattis!
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • salmberg
      Användare
      • October 2007
      • 830

      #47
      Ursprungligen postat av Byttorp
      Grattis Rickard, har skickat en bok till Gamla Landsvägen idag så du bör ha den i morgon alternativt måndag.
      Tackar så mycket. Ser fram emot att få boken.

      Kommentar

      • jinnarparen
        • April 2002
        • 2670

        #48
        Ursprungligen postat av Jarnis
        Kanonbild Jinnarparen!

        Kan du inte berätta lite om paret? Hur stort är karet dom går i, vilka övriga invånare går dom med, hur gick det efter leken o s v. Alltid intressant att höra!

        Återigen, väldigt fin bild!
        Paret finns tyvärr inte längre, hanen dog tråkigt nog.
        Det är något märkligt med guldsömhanar, de kan vara rejält tuffa och aggressiva under en lång period men sen går bara luften ur dem och de tynar bort rätt fort. Så var det med denna.
        Honan sålde jag sen, kände inte för att skaffa en ny hane till henne igen.
        Men det blir nog guldsömmar fler gånger i framtiden, det är en riktigt fin fisk på många sätt.

        När de lekte så gick de i mitt stora 3m kar, som för tillfället var avdelat för att jag skulle försöka få igång ett Vieja Godmanni par.
        Guldsömmarna gick tillsammans med godmanniparet, mest för att dessa skulle ha något och göra. Det slutade med att guldsömmarna lekte istället och tog över den avdelade delen av karet.
        Det kom fram frisimmande yngel, men som så många gånger förr så väntade jag för länge innan jag skulle ta dem.

        Jag vill inte behöva ta hand om hundratals yngel och själv tvingas gallra utan låter hellre naturen sköta om detta.
        Åter till CA

        Det är där jag hör hemma

        Kommentar

        • jinnarparen
          • April 2002
          • 2670

          #49
          Det här med svårfotade fiskar kan ju vara lite av en definitionsfråga.

          Mycket beror på vad man vill visa. Gäller det en ren artbild, dvs att visa en rejäl bredsida, så kan mina centralamarikanare inte räknas till den kategorin.
          De är förhållandevis stora, så man behöver inte leta efter dem.

          De är också förhållandevis långsamma, det blir lättare att hantera rörelsoskärpa och autofokusen hinner ställa in rätt avstånd innan bilden tas.

          Men...och det är det som jag försökte förmedla med bilden, vill man skapa en stämningsfull bild och försöka få in en känsla i bilden. Då blir det lite knepigare.

          Jag fick hålla på ett tag med både förberedelser och väntan, samt lite efterarbete.
          Men mer om detta kommer i ciklidbladet framöver...
          Åter till CA

          Det är där jag hör hemma

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            #50
            Ursprungligen postat av jinnarparen
            Det här med svårfotade fiskar kan ju vara lite av en definitionsfråga.

            Mycket beror på vad man vill visa. Gäller det en ren artbild, dvs att visa en rejäl bredsida, så kan mina centralamarikanare inte räknas till den kategorin.
            De är förhållandevis stora, så man behöver inte leta efter dem.

            De är också förhållandevis långsamma, det blir lättare att hantera rörelsoskärpa och autofokusen hinner ställa in rätt avstånd innan bilden tas.

            Men...och det är det som jag försökte förmedla med bilden, vill man skapa en stämningsfull bild och försöka få in en känsla i bilden. Då blir det lite knepigare.

            Jag fick hålla på ett tag med både förberedelser och väntan, samt lite efterarbete.
            Men mer om detta kommer i ciklidbladet framöver...
            som du lyckas bra med, återigen grattis
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • stiffe
              Användare
              • April 2002
              • 953

              #51
              Grattis Rickard till ett mycket bra och stämningsfullt vinnar foto
              mvh Stefan

              Kommentar

              Arbetssätt...