Har just gjort iordning ett 180 liters Juwelakvarium på mitt kontor. Kan jag ha någon sorts Aulonocara i detta eller är det för litet? Om detta funkar, hur många kan jag ha?
Aulonocara?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Nej det ska nog funka bra!
3-4 hanar och en del honor blir nog bra!Tropheus moorii longola sunspots
Tropheus moorii kasanga red rainbow
Tropheus sp. Black Kiriza
Tropheus moorii murago tanzania
Tropheus brichardi katonga -
Så länge du håller dig borta från jacobfreibergi "otter point" så lär det blir relativt problemfritt.
Har du ett ordentligt filter så kan du lätt ha +20st Aulonocarer i den burken.Kommentar
-
-
Kommentar
-
Ja den är lite mer aggressiv, liksom eurekan är, men om du vill ha en jakobfribergi, så går det även med den baljan, men du får ha lite mer fiskar istället, en ca5 hannar och ca 15 honor går säkert, men du får se till att ha rejäl filterkapacitet, byta mycket vatten.JanneKommentar
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Jag har haft otterpoint 1+2 i mbuna burkar och då har det funkat kanon men det otimala är som janne säger att man har många hanar och endå fler honor.Senast redigerad av Mattias777; 05 January 2009, 23:24.Kommentar
-
Dom Eureka jag har haft och sett spelar inte i samma division som otterpointen när det gäller tuffhet.
Jag vet att Eureka är urvalsodlad på otterpoint men det jag har sett är som att jämföra Muhamed Ali och Tore Skogman om dom skulle fightas när dom var i sin primeKommentar
-
Kan också lägga till att enligt min erfarenhet med Aulonocara, så funkar det bra så länge det inte finns några klara revir (grottor). När en av hanarna lägger beslag på ett revir, är det kört (så tillvida att den revirhävdande hanen gör ständiga utfall mot alla som närmar sig reviret - och som revir betraktar han ofta hela akvariet efter ett tag).
Utan grottor får någon hane försöka bilda ett födosöksrevir - men det har jag inte sett exempel på i något av mina akvarier i alla fall - gissar att det sker mer i vilt tillstånd.
När jag har kört revirfritt vilket jag gjorde härom veckan i ett 150-liters, gick där 5 olika Auloncarahanar (och honor). Inga grottor - ingen fight. Nu hade jag iofs ingen Jacobfreibergi - men ändå.Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.Kommentar
-
Inredning
Kan också lägga till att enligt min erfarenhet med Aulonocara, så funkar det bra så länge det inte finns några klara revir (grottor). När en av hanarna lägger beslag på ett revir, är det kört (så tillvida att den revirhävdande hanen gör ständiga utfall mot alla som närmar sig reviret - och som revir betraktar han ofta hela akvariet efter ett tag).
Utan grottor får någon hane försöka bilda ett födosöksrevir - men det har jag inte sett exempel på i något av mina akvarier i alla fall - gissar att det sker mer i vilt tillstånd.
När jag har kört revirfritt vilket jag gjorde härom veckan i ett 150-liters, gick där 5 olika Auloncarahanar (och honor). Inga grottor - ingen fight. Nu hade jag iofs ingen Jacobfreibergi - men ändå.
Har nu inrett med mycket grottor (skiffer) över i stort sett hela bottnen, kanske bättre att ha en eller två stora stenar och resten sand.
Tror det skulle vara snyggt med något blå och någon gul eller röd art, finns några sådana som passar ihop och inte korsar sig?Kommentar
-
Du kan ju ta en titt längst ner på denna sidan: http://www.ciklid.org/forum/showthre...=57930&page=11 så ser du några av mina.
Nedersta bilden är faktiskt en Aulonocara som ingår i Jacobfreibergigruppen och jag tror att det kanske framgår, att den är mindre än de andra. Det beror på att den är yngre - jag har helt enkelt valt en yngre fisk ur den här gruppen, eftersom de är tuffare än de andra.
Vad gäller dina grottor så kan du ju pröva att ha det som du byggt upp det nu. Skulle det inte funka, är det ju bara att riva grottorna. Auloncara vill ju iofs ha en hel del öppen sandyta också varför ditt förslag med några stora stenar, låter bättre i mina öron. Det är ingen exakt vetenskap det här - man får prova sig fram lite.Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.Kommentar
-
Tack för tipset
Om du skall ha en röd, blir det ju i så fall Firefish som är en framodlad hybrid och ganska tuff. Blåa, gula och blå-gula finns det gott om. Ser att du bor i Alingsås och föreslår att du tar en tripp till Ciklidhobby i Nol som har ett bra utbud av Aulonocara just nu - med specialpriser på en del varianter.
Du kan ju ta en titt längst ner på denna sidan: http://www.ciklid.org/forum/showthre...=57930&page=11 så ser du några av mina.
Nedersta bilden är faktiskt en Aulonocara som ingår i Jacobfreibergigruppen och jag tror att det kanske framgår, att den är mindre än de andra. Det beror på att den är yngre - jag har helt enkelt valt en yngre fisk ur den här gruppen, eftersom de är tuffare än de andra.
Vad gäller dina grottor så kan du ju pröva att ha det som du byggt upp det nu. Skulle det inte funka, är det ju bara att riva grottorna. Auloncara vill ju iofs ha en hel del öppen sandyta också varför ditt förslag med några stora stenar, låter bättre i mina öron. Det är ingen exakt vetenskap det här - man får prova sig fram lite.Kommentar
-
Om du skall ha en röd, blir det ju i så fall Firefish som är en framodlad hybrid och ganska tuff. Blåa, gula och blå-gula finns det gott om. Ser att du bor i Alingsås och föreslår att du tar en tripp till Ciklidhobby i Nol som har ett bra utbud av Aulonocara just nu - med specialpriser på en del varianter.
Vad gäller dina grottor så kan du ju pröva att ha det som du byggt upp det nu. Skulle det inte funka, är det ju bara att riva grottorna. Auloncara vill ju iofs ha en hel del öppen sandyta också varför ditt förslag med några stora stenar, låter bättre i mina öron. Det är ingen exakt vetenskap det här - man får prova sig fram lite.
Och då har jag ändå haft utfärgade firefish blandade med med div aulonocarer och hannar av firefish i tre olika baljor.JanneKommentar
Kommentar