Liquifry yngelfoder?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • discusred
    Användare
    • June 2004
    • 851

Liquifry yngelfoder?

Som rubiken säger.
    Har ingel erfarenhet av Liquifry yngelfoder, men med min dåliga engelska på bruksanvisningen så fårstår jag att droppa ner redan när äggen har lagts och bildar microfoder lagom till äggen kläcks?

Skall man dosera varje dag fast äggen har inte kläcks?
    Hur är det med vattenbyte när man kör sånt foder, smutsar det ner mycket?

Har fått ägg av mitt lekpar Biotodema Cupido, och jag tror jag behöver mindre foder än artemia till det och därav testar jag detta Liquifry yngelfoder.
  • Nicke SA
    NCS Medlem
    • January 2007
    • 290

Hej
    Vad jag läste på min förpackning ska man inte hålla på med liquifry mer än några dagar (4-5 har jag för mig). Jag använde en mindre dos till mina Guianacara geayi, - ca. en tredjedel av vad som rekommenderades på instruktionsbladet. Anledningen var att jag ville vara säker på att de fick i sig något ätbart, senare har jag gått över till nykläckt artemia och fryst cyclops. På förpackningen stod det x antal droppar till 50 l och jag tyckte det verkade bli väldigt många droppar för min 375litrare. Därför försökte jag sprida yngelfodret i den delen de höll till istället.
    Har du ägg eller frisimmade yngel?? Tror inte du behöver börja med liquifry innan ynglen är frisimmande. Jag har haft tre lekar av mina cupido från peru, så om du lyckats få yngel utan att romkakan blivit uppäten blir jag rejält avis, samtidigt som jag verkligen vill lyckönska dig eftersom jag verkligen diggar mina cupido!! Håll oss uppdaterade hur det går.
    Mvh Niklas
    Mina ciklider: Guianacara cf. owroewefi (Creek Margot), Guianacara stergiosi, Krobia xinguensis, Nanochromis parilus, Pelvicachromis silviae och Tahuantinsuyoa macantzatza.

Kommentar

• discusred
      Användare
      • June 2004
      • 851

Ursprungligen postat av Nicke SA
      Hej
      Vad jag läste på min förpackning ska man inte hålla på med liquifry mer än några dagar (4-5 har jag för mig). Jag använde en mindre dos till mina Guianacara geayi, - ca. en tredjedel av vad som rekommenderades på instruktionsbladet. Anledningen var att jag ville vara säker på att de fick i sig något ätbart, senare har jag gått över till nykläckt artemia och fryst cyclops. På förpackningen stod det x antal droppar till 50 l och jag tyckte det verkade bli väldigt många droppar för min 375litrare. Därför försökte jag sprida yngelfodret i den delen de höll till istället.
      Har du ägg eller frisimmade yngel?? Tror inte du behöver börja med liquifry innan ynglen är frisimmande. Jag har haft tre lekar av mina cupido från peru, så om du lyckats få yngel utan att romkakan blivit uppäten blir jag rejält avis, samtidigt som jag verkligen vill lyckönska dig eftersom jag verkligen diggar mina cupido!! Håll oss uppdaterade hur det går.
      Mvh Niklas

Det är ägg, har sett nu ikväll att honan har tagit bort några (eller ätit).
      Håller med dig, Cupido är verkligen en kanon fisk!

Kommentar

• Olorin
        Användare
        • May 2005
        • 1554

Den fisken har jag missat, väldigt intressant. Skulle jag nog prova på jag som är svag för fiskar från Peru.
        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• discusred
          Användare
          • June 2004
          • 851

Ursprungligen postat av Olorin
          Den fisken har jag missat, väldigt intressant. Skulle jag nog prova på jag som är svag för fiskar från Peru.
          Verkligen en kanon fisk.
          Jag hade innan i sällskapskaret med Discus, verkligen bra passar den i sällskapskar.
          Tyvär har jag bara två, tror det hade varit bättre med fler tillsammans.

Kommentar

Arbetssätt...