ang alger?

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • slarvid
    Användare
    • December 2007
    • 517

ang alger?

gjorde vattenbyte i mitt 120L idag, då var det rejält med alger/slem såg ut lite som gröna grodäggsslem oxå i ytan på filtermodulen. Jag rensade rent o så, men frågan: Är det dåligt eller bra för fiskarna? eller kvittar det? o alger överhuvudtaget i akvarie, tillför det något eller försöker de flesta bli av med dom mest pga estetiska skäl?
    540 mbuna + 54L yngel
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

Alger av vilket som helst slag är såvitt jag vet inte skadliga för fisken (de enda jag är tveksam på är vissa former av cyano). Folk försöker bli av med dem av rent estetiska skäl. Jag har sett tillräckligt många olika arter både leka och växa upp i kar med mycket alger, och det skadar helt enkelt inte fisken alls enligt min erfarenhet.

Tänker man närmare på saken skulle jag faktiskt vilja hävda motsatsen. Allt som växer i akvariet tar upp näring, så har man inga växter i karet så gör algerna definitivt nytta. De gör samma sak som växter, dvs binder näring och omvandlar det till levande saker, som sedan kan tas bort efter estetiskt kynne. Odlar man fisk bör man vara glad för alger, så ser jag det.

Hilsen,

P
    Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• joe
      Användare
      • June 2006
      • 1451

Håller med Patrik - alger i sig är (med nåt undantag!?) ingen fara för fiskarna. De klarar sig nog bra ändå - iallafall min erfarenhet - men den stora frågan är vad jag (som beskådar det hela) klarar...alggfritt är inte önskvärt, men inte mer än lite är önskvärt...om nån förstår. Alger finns ju naturligt och därför borde de ju också finna i våra kar om vi vill eftersträva nån slags natur. Sedan är det ju också ett faktum att vissa fiskar faktiskt äter dessa växter.

Det jag tycker är svårt är att veta vilka alger som är där bakom glaset...men jag försöker lära mig...denna länk hittade jag häromdagen, men minns inte om det var här på NCS eller nån annanstans (minnet) Om det var NCS kanske du läst - annars var den rätt informativ...men mycket kvar att lära har jag - som Yoda skulle ha sagt!

Edit: Länken också var det ju (minnet!!!) http://www.simontorp.se/sub_lasvart/artiklar/alger.html
      MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

Mjo, det är inte helt lätt att definiera alla alger man ser. Vill man ha koll på dem så är dock de växtakvaristiska forumen de allra bästa (t ex www.plantswap.se). Växtakvarister tillbringar mycket tid med att få bort alger, och har god koll på hur man får bort dem.

I mer normala kar än växtakvarier, så är dock en god början att arbeta förebyggande. Sköt vattenbyten och matning, så brukar det ge sig med tiden. Får man problem, så byt mer vatten, sätt i fler växter och punktmarkera möget. MEN - odlar man fisk ska man inte vara rädd för alger. Det är min fasta övertygelse. Där gör alger nytta.

Hilsen,

P
        Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• slarvid
          Användare
          • December 2007
          • 517

tackar för svaren... blev nog lite klokare iaf!
          540 mbuna + 54L yngel

Kommentar

• patdah
            Användare
            • December 2008
            • 64

Algerna i sig är inget problem för djuren i karet...

Däremot kan orsaken till algerna vara ett problem då det troligtvis är på tok för mycket näringsämnen i vattnet.

Att byta mycket vatten och ofta kan också ställa till problem eftersom alger triggas av ostabila värden... vanliga växter och fiskar vill ha stabila vattenvärden.

Så... byt max 20% vatten per vecka i början... se till så antalet ljustimmar inte är mer än 8 timmar per dag och mata sparsamt... riktigt sparsamt... alla fiskarna ska verkligen komma fram till karet och önska sig mat när du närmar dig... Gör så här tills algerna är borta... då kan du börja öka antalet ljustimmar med någon kvart per vecka tills du är uppe i 11 - 12 ljustimmar om dagen.

Stabilitet, stabilitet och stabilitet är viktigast

Kommentar

Arbetssätt...