Troffetråden 2009 del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stiffe
    Användare
    • April 2002
    • 953

    Ursprungligen postat av THORLEIF
    Den første du viser Stefan ser da ud til at blive til en rigtig goldenhvor længe har den set sådan ud?er det kommet inden for en kort rum tid eller hur?dem andre med de svarte flekor,er det noget dem har haft fra dem blev født eller er det noget som også er kommet siden hen? jeg har selv nogen enkelte af mine VF hunner som har fået nogen tilsvarende svarte flekor,hvoraf der er en enkelt hvor der nu også er en startende orange plet ved siden af den svarte,,,det kommer gradvist!men den hun du har set der er skiftet over har jo taget 1,5-2 år snart og den ser ud som om den foresætter med denne udviklingen...
    mvh
    Carste
    Dom som är på fotona är alla dom mindre ynglen som köptes från Kenneth och fläckarna har nästan alla kommit på senaste tiden under en två månaders period.
    Jag har liknande erfarenheter som dina dvs att det börjar med svarta fläckar på ryggfenan och kroppen för att lite senare följas upp med lite gul/orangt vid sidan om.
    mvh Stefan

    Kommentar

    • stiffe
      Användare
      • April 2002
      • 953

      Ursprungligen postat av jonre723
      Jag undrar fortfarande om någon vet VARFÖR fenorna ser ut på det sättet? Det är i mina ögon en defekt som verkar hänga samman med färgavvikelsen, för det kan väl aldrig vara så att de räknas som så värda att spara på så att man behåller fisk som aldrig skulle blivit annat än räkmix annars?
      Förstår inte riktigt varför du kallar fenorna defekta?
      Det är ju inte så att dom är i sönder eller nått utan där är ju t om mer fena i fenorna
      mvh Stefan

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

        Ursprungligen postat av stiffe
        Det som jag reagerade på var att du på frågan om hur många av Golden Kalambo ynglen som blir OB svarade:Av dom drygt 100 yngel jag sett e det bara några med svarta fläckar och bara 1 med oranget i så där har vi nog svaret på mängden ob /golden avkommor..

        Och det tycker jag är ett ganska dåligt påstående av en som sett alla dom f1rna som Kenneth hade då.
        Nästan alla av dom som Pelle köpte hem andra gången hade svarta fläckar och det var 20st och det måste väll även du ha sett?
        Så visst måste väll minnet svikta ändå va?
        Vad gött det är att läsa era kommentarer.
        Jag kom ihåg för en ca 15 år sen, det var när kilesan va ny i sverige, jag fick reda på att Walter Zander i Malmö hade fått yngel på Kilesan, jag pratade med Greger i Malmö, jo Walter var beredd att sälja lite kilesa. Ja satte mig i bilen drog ner till malmö till Gregers lokal, kommer ner till Gregers lokal och säger att jag vill köpa några kilesa, Greger säger till mig, jo han kan sälja några kilesa till dig, men du får inte följa med till hans lokal.
        Okej sa jag ta 10 st eller om han säljer parvis ta 3 par.
        Efter ca en halvtimme så kommer Greger tillbaka med 2 par, jag tror jag gav 400 kr för dom.
        eller när man var hemma hos Marcus Zadenius, då fick man inte besöka hans hemliga rum där han hade sina bästa fiskar.
        Ja vad vill jag komma med detta inlägg, jo det är mycket prestige med fiskar i skåne.Janne

        Kommentar

        • Oden70
          Användare
          • January 2007
          • 869

          Ursprungligen postat av malawijanne
          Vad gött det är att läsa era kommentarer.
          Jag kom ihåg för en ca 15 år sen, det var när kilesan va ny i sverige, jag fick reda på att Walter Zander i Malmö hade fått yngel på Kilesan, jag pratade med Greger i Malmö, jo Walter var beredd att sälja lite kilesa. Ja satte mig i bilen drog ner till malmö till Gregers lokal, kommer ner till Gregers lokal och säger att jag vill köpa några kilesa, Greger säger till mig, jo han kan sälja några kilesa till dig, men du får inte följa med till hans lokal.
          Okej sa jag ta 10 st eller om han säljer parvis ta 3 par.
          Efter ca en halvtimme så kommer Greger tillbaka med 2 par, jag tror jag gav 400 kr för dom.
          eller när man var hemma hos Marcus Zadenius, då fick man inte besöka hans hemliga rum där han hade sina bästa fiskar.
          Ja vad vill jag komma med detta inlägg, jo det är mycket prestige med fiskar i skåne.Janne
          Inte prestige bara olika uppfattningar
          Petrochromis is da shit8)8)

          Kommentar

          • specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

            Ursprungligen postat av Mikael W
            Tja. När det gäller fenor kan man kanske tycka så. Men längre ut på den skalan finns kanske defekter som påverkar fiskens rörelseförmåga negativt. Vad ska vi tycka då?
            Tänk om det är så att det finns ett samband. Dvs när färgen utvecklas mot golden sker det samtidigt en ökning av defekt fena-genen. I det här fallet ser vi vad som händer, men tänk om defekten i stället drabbade t.ex. levern. (Vet att det här är helt ovetenskapligt snack, men det är ändå en fundering jag får då och då.)
            -Jag förstår dina funderingar tror jag och visst måste det finnas en restrektiv avel på det snygga men samtidigt vara hälsomässigt gångbart för denna tropheus-form för att det ska vara tilltalande iaf för mej och förmodligen för de flesta rent etiskt, men det tar nog tid som andra redan påpekat.Jag tycker att det är en vacker Tropheus och det skulle vara kul om den blev etablerad i vår hobby.
            Tropheus Duboisi halembe, so
            Melanochromis Auratus, vf
            Synodontis Petricola, odlade

            Akvarie-setup (Salt)

            Kommentar

            • stiffe
              Användare
              • April 2002
              • 953

              Några till då med mutationer eller "defekter" som iallafall jag gillar skarpt
              mvh Stefan

              Kommentar

              • stiffe
                Användare
                • April 2002
                • 953

                Några fler mutationer
                Pelles superhane
                Min ena hona
                mvh Stefan

                Kommentar

                • stiffe
                  Användare
                  • April 2002
                  • 953

                  Hittade en till av mina f1r med fläckar fotad från båda sidorna
                  mvh Stefan

                  Kommentar

                  • steveharris
                    Användare
                    • September 2003
                    • 243

                    När det dyker upp nya varianter verkar det alltid som om det är väldigt kontroversiellt och mycket snack kring det hela. Det verkar vara svårt att njuta av andras "framgångar" och projekt. Utan att säga för mycket om andras fiskar så tycker jag att Stiffe mfl här i skåne har ett mycket lovvärt projekt på g och kanske om några år kan svara på en hel del frågor kring golden kalambo och hur många som blir ob osv. Ingen verkar riktigt veta hur det liger till, i vart fall verkar ingen vilja berätta hur det ligger till. Själv måste jag nog säga att GK är det häftigaste som finns i troffeväg. Riktigt snygga med ett annorlunda utseende.

                    Red belly, golden kalambo, Kiriza gold och allt vad det heter, jag gillar att folk håller på och försöker få fram "sanningar" om hur det ligger till. Att "urvalsodla" fram färgrika troffevarianter tror jag personligen gynnar hobbyn i det långa loppet. Här är jag helt och hållet på malawijannes sida.....

                    Edit

                    Dom "defekta" körsbären är även dom riktigt läckra.
                    Patrik

                    Kommentar

                    • Oden70
                      Användare
                      • January 2007
                      • 869

                      Hittade dessa bilder på troffar när jag snurrade på nätet. Dom kallas Tropheus moorii "red phoenix" och så e där också en som kallas golden bemba. kommer nya hela tiden, så det e bara att skaffa för den som vill...

                      Petrochromis is da shit8)8)

                      Kommentar

                      • jonre723
                        Användare
                        • October 2004
                        • 439

                        Den dagen Tropheus är lika förstört som mbunas ska jag sluta med fisk. Då kan jag lika gärna hålla på med defektavel på hundar, exempelvis Ridgeback eller nåt annat meningslöst...

                        Grejen är - som Mikael W mycket riktigt påpekade - är att vi inte VET vad som händer när man fokuserar på att dra upp fisk som inte ser ut som majoriteten av den vilda populationen.

                        Tropheus med spretiga fenor får fel form. På samma sätt som det finns långsmala Tropheus som ingen vill ha för att de har fel form. Det senare har varit ett stort problem, men det verkar vara glömt nu? Det finns artbeskrivningar som tydligt förklarar hur fisken ska se ut...

                        Kjell brukar ibland agera domedagsprofet gällande hobbyns framtid och vilka fiskar vi kommer att få ha i våra akvarier. Grattis till er som får ha kvar er fisk. Personligen får jag väl åka till Tanganyika för att titta på fisken istället, så länge som den kommer att klara sig i naturen. Med lite tur kanske populationerna överlever mig trots att ingen är intresserad av dess bevarande...
                        Och så är det.
                        /J

                        Kommentar

                        • Stephan E
                          Användare
                          • February 2005
                          • 307

                          Ursprungligen postat av Oden70
                          Hittade dessa bilder på troffar när jag snurrade på nätet. Dom kallas Tropheus moorii "red phoenix" och så e där också en som kallas golden bemba. kommer nya hela tiden, så det e bara att skaffa för den som vill...

                          http://www.trophs.com/forums/lofiver....php/t224.html
                          Skulle vara intressant och se en bild på "balloon Ikola" som tydligen säljs i Asien (läs Benthos inlägg på ovan nämnda länk). Detta är nog tyvärr bara början och mycket värre lär det bli framöver.

                          Bra OB på Kalambo och Kushangaza tycker jag är riktigt snygga resten av de OB på tropheus som jag sett tillför inte något utan förstör mest för de "friska" varianterna.
                          På sikt kan denna jakt och odling på mutationer bli problematisk. Att det kommer något förbud mot vildfångat inom några år är nog ganska troligt.
                          Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.

                          Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.

                          Kommentar

                          • Cutekid
                            Användare
                            • January 2003
                            • 3368

                            Jag fattar inte varför det är så mycket väsen över dessa fiskar om att de är defekta eller inavlade. De lever ju vilt i tanganyika sjön och saknar melanin. Den här avvikelsen finns på andra arten i sjön med, ses både på Petrochromis och Pseudisimochromis . Jag tycker de är astuffa och riktigt härliga att se på.

                            Mvh
                            Carl

                            Besök petrochromis.com´s forum:

                            http://petrochromis.com/phpbb3/

                            Kommentar

                            • Oden70
                              Användare
                              • January 2007
                              • 869

                              Ursprungligen postat av Cutekid
                              Jag fattar inte varför det är så mycket väsen över dessa fiskar om att de är defekta eller inavlade. De lever ju vilt i tanganyika sjön och saknar melanin. Den här avvikelsen finns på andra arten i sjön med, ses både på Petrochromis och Pseudisimochromis . Jag tycker de är astuffa och riktigt härliga att se på.

                              Mvh
                              Håller med dig calle!! vet inte om denna pettris som jag har petrochromis sp orange igentligen e någon annan, men den e ochså spräcklig så vad skall man kalla det Har sett ob pettris på foto och den e grymt häftig..
                              Ps.Förlåt intrånget med pettris foto i troffetråden Ds
                              Petrochromis is da shit8)8)

                              Kommentar

                              • THORLEIF
                                Användare
                                • April 2007
                                • 406

                                Golden Petrochromis
                                Dansk Tanganyika Forum:
                                http://www.tago.dk/forum/
                                Lake Tanganyika på Facebook:
                                http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                                Video fra Tanganyika-søen
                                http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

                                Kommentar

                                Arbetssätt...