Troffetråden 2009 del 1

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Purusam
    Användare
    • December 2008
    • 91

    här kommer några bilder som jag tagit inte lika bra som era men men

    [img=http://img189.imageshack.us/img189/7348/51075491.th.jpg]

    [img=http://img43.imageshack.us/img43/4663/87564176.th.jpg]

    [img=http://img198.imageshack.us/img198/1929/88533833.th.jpg]

    [img=http://img189.imageshack.us/img189/9392/55416122.th.jpg]

    [img=http://img43.imageshack.us/img43/8167/59487302.th.jpg]

    [img=http://img190.imageshack.us/img190/4624/33282336.th.jpg]

    [img=http://img195.imageshack.us/img195/2460/93549476.th.jpg]

    [img=http://img198.imageshack.us/img198/2884/27443112.th.jpg]

    Kommentar

    • stiffe
      Användare
      • April 2002
      • 953

      Ursprungligen postat av Oden70
      Nä inte jag janne. har inte golden kalambo längre, slutat med troffar och tänker inte få ett återfall till troffeträsket på ett bra tag
      Av dom drygt 100 yngel jag sett e det bara några med svarta fläckar och bara 1 med oranget i så där har vi nog svaret på mängden ob /golden avkommor..

      Vet inte riktigt vilka 100 f1r du sett Peter men om det är samma som jag sett så är du nog ute på tunn is.
      Jag vet inte om det är så att du har dåligt minne eller nått annat men du har ju med egna ögon sett ynglen som kom från Kenneth och där var där väll ändå fler än några st med svarta fläckar?
      Av dom minsta f1rna som kommer från Kenneth så har jag ca 40st (och 25st kommer från dig) och av dom så är det iallafall minst 5-6st som har stora möjligheter att bli Golden Kalambos.
      Sen har ju Pelle ett ganska så stort antal lite äldre f1r i sin vf grupp som har kommit mycket långt i sin förvandling och dom har du ju oxå sett eller?

      Eftersom jag inte vet mer er andra verken vad det gäller trasiga fenor eller hur stor chansen är för att förvandlas till en Golden Kalambo, så har inte jag heller mer att komma med just nu, men om några år kanske det finns fler svar eftersom det just nu går ca 100st av Pelles yngel hemma hos mig och ett 30tal i Värnamo nånnstanns.
      Här är iallafall några foton från mina lite äldre f1 yngel, som är födda i Danmark hos Kenneth, och som jag tycker har en tendens till att kunna slå över till Golden Kalambo.
      Senast redigerad av stiffe; 25 July 2009, 08:32.
      mvh Stefan

      Kommentar

      • jonre723
        Användare
        • October 2004
        • 439

        Ursprungligen postat av Oden70
        Ja det e det janne. Kommer 2 firrar från samma vf grupp som dom anndra jag lagt in.Kvaliten på fotona suger men var inte meninget att dom skulle publiseras inann denna diskutionen tog fart så ni får ursäckta..
        Jag undrar fortfarande om någon vet VARFÖR fenorna ser ut på det sättet? Det är i mina ögon en defekt som verkar hänga samman med färgavvikelsen, för det kan väl aldrig vara så att de räknas som så värda att spara på så att man behåller fisk som aldrig skulle blivit annat än räkmix annars?
        Och så är det.
        /J

        Kommentar

        • Pieter
          Användare
          • August 2004
          • 251

          Struntprat!
          Fina bilder på fina fiskar.

          //Pieter

          "[QUOTE=Purusam;780745]här kommer några bilder som jag tagit inte lika bra som era men men"

          Kommentar

          • Pieter
            Användare
            • August 2004
            • 251

            Här kommer en gammal bild på en vf ilangi
            bilden e inte mycket för att hänga i granen, men ilangin e vacker.



            //Pieter

            Kommentar

            • THORLEIF
              Användare
              • April 2007
              • 406

              Ursprungligen postat av stiffe
              Här är iallafall några foton från mina lite äldre f1 yngel, som är födda i Danmark hos Kenneth, och som jag tycker har en tendens till att kunna slå över till Golden Kalambo.
              Den første du viser Stefan ser da ud til at blive til en rigtig goldenhvor længe har den set sådan ud?er det kommet inden for en kort rum tid eller hur?dem andre med de svarte flekor,er det noget dem har haft fra dem blev født eller er det noget som også er kommet siden hen? jeg har selv nogen enkelte af mine VF hunner som har fået nogen tilsvarende svarte flekor,hvoraf der er en enkelt hvor der nu også er en startende orange plet ved siden af den svarte,,,det kommer gradvist!men den hun du har set der er skiftet over har jo taget 1,5-2 år snart og den ser ud som om den foresætter med denne udviklingen...
              mvh
              Carste
              Dansk Tanganyika Forum:
              http://www.tago.dk/forum/
              Lake Tanganyika på Facebook:
              http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
              Video fra Tanganyika-søen
              http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

              Kommentar

              • THORLEIF
                Användare
                • April 2007
                • 406

                Nb. flere ob!

                se post 60
                Chipimbi OB
                Dansk Tanganyika Forum:
                http://www.tago.dk/forum/
                Lake Tanganyika på Facebook:
                http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                Video fra Tanganyika-søen
                http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

                Kommentar

                • specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

                  jag tycker faktiskt att defekten på fenorna bidrar positivt till skönheten med den melerade färgen på troffen, blir typ ännu mer extremt men ändå tilltalande
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

                  Akvarie-setup (Salt)

                  Kommentar

                  • Oden70
                    Användare
                    • January 2007
                    • 869

                    Ursprungligen postat av stiffe
                    Vet inte riktigt vilka 100 f1r du sett Peter men om det är samma som jag sett så är du nog ute på tunn is.
                    Jag vet inte om det är så att du har dåligt minne eller nått annat men du har ju med egna ögon sett ynglen som kom från Kenneth och där var där väll ändå fler än några st med svarta fläckar?
                    Av dom minsta f1rna som kommer från Kenneth så har jag ca 40st (och 25st kommer från dig) och av dom så är det iallafall minst 5-6st som har stora möjligheter att bli Golden Kalambos.
                    Sen har ju Pelle ett ganska så stort antal lite äldre f1r i sin vf grupp som har kommit mycket långt i sin förvandling och dom har du ju oxå sett eller?

                    Eftersom jag inte vet mer er andra verken vad det gäller trasiga fenor eller hur stor chansen är för att förvandlas till en Golden Kalambo, så har inte jag heller mer att komma med just nu, men om några år kanske det finns fler svar eftersom det just nu går ca 100st av Pelles yngel hemma hos mig och ett 30tal i Värnamo nånnstanns.
                    Här är iallafall några foton från mina lite äldre f1 yngel, som är födda i Danmark hos Kenneth, och som jag tycker har en tendens till att kunna slå över till Golden Kalambo.
                    Tunn is må så vara! MEN minns inte fel, men säger inte att det inte kan utveklas mer fläckar och ob av dom fiskarna som jag och pelle tog första gången.det kan du svara på eftersom du och pelle har dom nu.. Men då var det 1 av mina eller pelles som hade goldentendenser och 3-5av mina med gott om svart. Visst fanns det små fläckar på flera om man letade fläckar.. men vid den tidpunkten var det inte så.... men som du själva har hört så kommer det fläckar ju större fisken blir, var det inte någon som sa att fläckar och golden tendenser vissar sig mer ju större fisken blev??
                    Petrochromis is da shit8)8)

                    Kommentar

                    • Johan F
                      Användare
                      • March 2006
                      • 2439

                      Ursprungligen postat av specmats
                      jag tycker faktiskt att defekten på fenorna bidrar positivt till skönheten med den melerade färgen på troffen, blir typ ännu mer extremt men ändå tilltalande
                      Kunde inte sagt det bättre själv.

                      /Johan
                      3000 liter med Tropheus
                      http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                      Tropheus sp. black Ikola
                      Tropheus sp. black Caramba
                      Tropheus red bishop Caramba
                      Tropheus Moorii Kambwimba
                      Tropheus Moorii Kapampa
                      Tropheus Duboisi Maswa

                      Kommentar

                      • Mikael W
                        NCS Medlem
                        • August 2002
                        • 8616

                        Ursprungligen postat av specmats
                        jag tycker faktiskt att defekten på fenorna bidrar positivt till skönheten med den melerade färgen på troffen, blir typ ännu mer extremt men ändå tilltalande
                        Tja. När det gäller fenor kan man kanske tycka så. Men längre ut på den skalan finns kanske defekter som påverkar fiskens rörelseförmåga negativt. Vad ska vi tycka då?
                        Tänk om det är så att det finns ett samband. Dvs när färgen utvecklas mot golden sker det samtidigt en ökning av defekt fena-genen. I det här fallet ser vi vad som händer, men tänk om defekten i stället drabbade t.ex. levern. (Vet att det här är helt ovetenskapligt snack, men det är ändå en fundering jag får då och då.)
                        mvh
                        Mikael W
                        (NCS-medlem sedan 1981)

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

                          Ursprungligen postat av Mikael W
                          Tja. När det gäller fenor kan man kanske tycka så. Men längre ut på den skalan finns kanske defekter som påverkar fiskens rörelseförmåga negativt. Vad ska vi tycka då?
                          Tänk om det är så att det finns ett samband. Dvs när färgen utvecklas mot golden sker det samtidigt en ökning av defekt fena-genen. I det här fallet ser vi vad som händer, men tänk om defekten i stället drabbade t.ex. levern. (Vet att det här är helt ovetenskapligt snack, men det är ändå en fundering jag får då och då.)
                          Äntligen en diskussion som jag gillar, aja baja, du får inte inavla fiskar.
                          Ja färgerna blir bättre, ja det ser man.
                          MEN du vet inte hur levern ser ut, beteendet blir sämre, och resistensen mot sjukdomar blir sämre, ja jag har läst det mesta om hur många målar fan på väggen när det gäller inavel.
                          Ja nu kanske det inte hade att göra med just goldens kalambo fenor att göra.
                          Säger säkert en hel del, men det tycker faktiskt jag att det har, för att det är samma skrämselpropaganda.
                          Nej dom är kanon golden kalambo, och det är bara att uppmuntra dom som orkar hålla på med dem år efter år.Janne

                          Kommentar

                          • Mikael W
                            NCS Medlem
                            • August 2002
                            • 8616

                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Äntligen en diskussion som jag gillar, aja baja, du får inte inavla fiskar.
                            Ja färgerna blir bättre, ja det ser man.
                            MEN du vet inte hur levern ser ut, beteendet blir sämre, och resistensen mot sjukdomar blir sämre, ja jag har läst det mesta om hur många målar fan på väggen när det gäller inavel.
                            Ja nu kanske det inte hade att göra med just goldens kalambo fenor att göra.
                            Säger säkert en hel del, men det tycker faktiskt jag att det har, för att det är samma skrämselpropaganda.
                            Nej dom är kanon golden kalambo, och det är bara att uppmuntra dom som orkar hålla på med dem år efter år.Janne
                            Tja, Du har säkert rätt, borde kanske ha satt mitt inlägg i en egen tråd. Och jag vet inte Sanningen, jag bara får funderingar ibland.
                            mvh
                            Mikael W
                            (NCS-medlem sedan 1981)

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

                              Ursprungligen postat av Mikael W
                              Tja, Du har säkert rätt, borde kanske ha satt mitt inlägg i en egen tråd. Och jag vet inte Sanningen, jag bara får funderingar ibland.
                              Nej, det finns inget facit, jag har mina erfarenheter och mina funderingar, oftast så försöker jag att praktiserar mina funderingar till praktik, och det vet jag att du också gör Mikael, tex ledbelysning eller att ha troffar med bara syrepumpar.
                              Men jag är också sugen att öppna en tråd vad är våra funderingar och vad gör vi med dom, förverkligar vi dom eller är det bara funderingar.Janne

                              Kommentar

                              • stiffe
                                Användare
                                • April 2002
                                • 953

                                Ursprungligen postat av Oden70
                                Tunn is må så vara! MEN minns inte fel, men säger inte att det inte kan utveklas mer fläckar och ob av dom fiskarna som jag och pelle tog första gången.det kan du svara på eftersom du och pelle har dom nu.. Men då var det 1 av mina eller pelles som hade goldentendenser och 3-5av mina med gott om svart. Visst fanns det små fläckar på flera om man letade fläckar.. men vid den tidpunkten var det inte så.... men som du själva har hört så kommer det fläckar ju större fisken blir, var det inte någon som sa att fläckar och golden tendenser vissar sig mer ju större fisken blev??
                                Det som jag reagerade på var att du på frågan om hur många av Golden Kalambo ynglen som blir OB svarade:Av dom drygt 100 yngel jag sett e det bara några med svarta fläckar och bara 1 med oranget i så där har vi nog svaret på mängden ob /golden avkommor..

                                Och det tycker jag är ett ganska dåligt påstående av en som sett alla dom f1rna som Kenneth hade då.
                                Nästan alla av dom som Pelle köpte hem andra gången hade svarta fläckar och det var 20st och det måste väll även du ha sett?
                                Så visst måste väll minnet svikta ändå va?
                                mvh Stefan

                                Kommentar

                                Arbetssätt...