Troffetråden 2009 del 1
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Yngelvård
Tror ni på att tömda yngel blir sämre föräldrar?3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi MaswaKommentar
-
Jag tror att honan präglar ungarna från dagen då hon för första gången släpper ut dom.
På sikt får vi nog sämre yngel vård om honorna tömts.
Men jag tror inte att honor som spottar äggen skulle bero på präglingen eller avsaknad av den.Kommentar
-
Risken finns att man, oavsiktligt, selekterar bort honor, även hanar för den delen, som bär på anlag för en god yngelvård genom att tömma honor under alltför många generationer.Kommentar
-
Jag tror inte att honor som spottar/äter upp äggen tidigt har alltid med att dem blev tvångstömda vid sin födsel utan detta har nog med att de måste "träna" några gånger. Däremot de honor som gör på detta sätt flera gånger och aldrig går hela tiden ut, vad beror detta på, har det med att dom själva blev tvångstömda?
Jag har åtminstone slutat och tvångstömma honor bl.a. för att jag tror att de små får en bättre start på livet om de inte behöver uppleva tvångstömningen.Senast redigerad av Johan F; 29 December 2009, 15:00.3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
Vad jag har erfarit så är det ofta honor som slåss mycket som inte går tiden ut eller honor som blir mobbade. Dom gånger jag lagt honan i ett eget kar så har det alltid gått bra, men sen blir det problem när hon ska återföras till gruppen.
Även utfodringen har inverkat, gör jag ett längre uppehåll med maten eller utfodrar med smått, ex cyklops så är chansen större att dom går tiden ut.Kommentar
-
Hej, såg att ni disskuterade yngelvård. Kolla gärna min andra tråd.
Tänkte bara berätta och komma med en fundering. Har just skaffat ett stort gäng Troffar (60st) till ett 1000-l akvarium. Troffar är ju kända för mycket, men kanske inte just yngelvård. Döm då om min förvåning när en Kiriza-hona redan på juldagen släppte in och ut sina yngel i en hörna av burken, intensivt jagar hon bort alla
Visste inte att detta just var på tapeten i denna tråd.
/Carlwww.stockholmsciklidklubb.comKommentar
-
Jag har flyttat om lite fiskar. Mina 22 st Kasakalawe går nu i ett 1030 liters kar.
Alltså där jag hade Ilangi tidigare. Tyckte Ilangin såg tråkiga ut med massa bruna moduler.
Kasakalaven är lite tacksammare att ha i vardagsrummet då alla i gruppen visar bra färger, inte bara dom som är dominanta eller försöker imponera.
Nu tycker jag att det finns plats för något mer i detta karet. Funderar på en mindre grupp Tropheus Mpimbwe, 10-15 st yngel. Eller kanske någon Brichardi grupp.
Så min fråga, är det någon som har synpunkter eller erfarenhet av liknande blandning?Kommentar
-
Jag har flyttat om lite fiskar. Mina 22 st Kasakalawe går nu i ett 1030 liters kar.
Alltså där jag hade Ilangi tidigare. Tyckte Ilangin såg tråkiga ut med massa bruna moduler.
Kasakalaven är lite tacksammare att ha i vardagsrummet då alla i gruppen visar bra färger, inte bara dom som är dominanta eller försöker imponera.
Nu tycker jag att det finns plats för något mer i detta karet. Funderar på en mindre grupp Tropheus Mpimbwe, 10-15 st yngel. Eller kanske någon Brichardi grupp.
Så min fråga, är det någon som har synpunkter eller erfarenhet av liknande blandning?
Om du skall ha Mpiwbwe så få till antalet som du har tänkt dig så tror jag att du tillslut står med en hane kvar med denna volym av akvarie. Minst 30 stycken behöver du starta med.
Jag skulle nog i ett vardagsrum endast ha en stor grupp av någon art.
Hälsningar
JohanSenast redigerad av Johan F; 01 January 2010, 14:31.3000 liter med Tropheus
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus Moorii Kapampa
-
Låser tråden, så får ni troffenördar fortsätta i Troffetråden 2010
mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
Kommentar