If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Av de grupper jag har sett utav Muzimu green / red så kan de variera kraftigt i färgerna. Dina ser riktigt coola ut och väcker som sagts innan habegär. Hade man bara bott i hus så Klart coolt att ha en helsvart hane.
När det gäller Muzimu så är det för mig en ganska aggressiv variant som gärna skickar upp en del fisk i hörnen. Har tyvärr mist några ex pga detta trots att de går ihop med mina Bemba för tillfället.
Projekt Tropheus Red belly samt Kiriza Gold.
Söker Tropheus Duboise (vitbandad) sjöodlad från Burundi.
Skulle givetvis vara Tropheus duboisi helembe. Dom är köpta som helembe så jag får tro på uppfödaren. Tittar man på hela gruppen så ser det ut som helembe iaf med lite smalare band överlag.
Vetenskapligt namn: Tropheus duboisi, Maswa
Fångsplats: Halembe, Tanzania.
/Johan
Ok där ser man. Sitter här med back to nature tanganyika ciklider boken och dom har också med både Maswan och helemben. Är detta något gamalt eller ? Kan vara bra att veta så jag inte går runt och ljuger
Ok där ser man. Sitter här med back to nature tanganyika ciklider boken och dom har också med både Maswan och helemben. Är detta något gamalt eller ? Kan vara bra att veta så jag inte går runt och ljuger
Jag satt och slösurfa för ett tag sedan och hamnade i en artikel som handlar om duboisi. Artikeln gick ut på att man inte fångar duboisi i mazwa p.g.a. fridlysning eller något åt det hållet, istället har man då övergått till att fånga duboisi i halembe istället. De skall se väldigt lika ut på båda lokalerna.
Har typ 4-5 tuggande honor nu bland mina Kirzor. Mycket roligt. Har bara ett akvarie så jag låter dem gåkvar men hoppas ändå det kan bli nåra yngel som klarar sig!
Hade en hona som jag vet lekte 1a Augusti. I onsdags noterade hur hon stod nere i ett hörn bakom ett steg med ett yngel (oj vad överraskande stora troffe-yngel är) simmandes på botten. Såfort hon såg mig tog hon in det. I torsdags såg jag 4a yngel som simma o picka på botten under henne. Även denna gång tog hon fort in dem i munnen. Därefter har jag inte fått se dem på 2 dygn men hon har riktigt stor käft och de är där inne.... och verkar vilja komma ut oftare än de får... man ser hon får lixom placera om dem inne i munnen hela tiden...
Nu har hon alltså gått i 30 dar och har inte lämnat sina ynglar åt sitt eget öde ännu? Normale?
33 Kirizor och 15 Ilangi är det som går i karet... hoppas nu bara de är snälla mot de nya små
Kommentar