Ursprungligen postat av malawijanne
Troffetråden 2009 del 1
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
På www.trophs.com så säger de många i forumet att de använder PFS, pool filter sand, till sina Troffar. Är det någon här som gör det? Funkar det?Kommentar
-
Ja har det i mitt stora kar. Iof så har ja bara tre troffar i men ändåDen som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.Kommentar
-
Är det snyggt? Är du nöjd? Är det ljust?
Framförallt färgar Troffarna ut bra.Kommentar
-
Dom färgade helt ok när dom vart pigga men ja losade ju en hel del och under den tiden vart dom rätt dassiga. Mina tre hannar färgar nu helt ok.
Detta är en fortsättningstråd om Larry Nilsson´s akvariebygge Mitt Akvariebygge - del 1 kan läsas i denna tråd http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=56642
Du ser sanden i på dessa kort. Jag gillar färgen skarpt eftersom den ger ett ljust men ändå naturligt intryck.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Så
du gjorde dig av med din ikolagrupp som hade så länge?Kommentar
-
Japp. Det lekte inte någonting på jättelänge så jag var ruskigt trött på alla. Köpte Mbuna för pengarna. När inte de heller lekte bra så började jag fixa med vatten. Nu ynglar dessa bra sedan jag tillsätter vattenberedningsmedel ofta.
I mitt nya kar så har jag vit kalkhaltig sand vilket också är nytt.Kommentar
-
Tråkigt när kranvattnet strular. Vattenberdningsmedel eller filter på kranvattnet funkar kanoners. Vi har bytt kranvatten här i Växjö. O det funkar alldeles superbra så att vi Växjöakvarister har verkligen känt på båda delarna.Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
-
Tänkte få ordning på listning av vilka Tropheussorter det egentligen finns. Tacksam om ni hjälper mig. Börjar med Tropheus duboisi, Tropheus annectens och Tropheus brichardi.
De som har riktiga namn dvs inga "" runt lokalitet finns med i BTN Tanganyika och Ad har bilder på dem så de borde vara rätt. De andra som är med på lista kan tacksamt ifrågasättas.
Tropheus annectens Halembe
Tropheus annectens Karilani
Tropheus annectens Kekese
Tropheus annectens "Kongole" Albertville, Congo
Tropheus annectens M’toto
Tropheus annectens "Bulu Point"
Tropheus brichardi Bulu Point
Tropheus brichardi "Benga"
Tropheus brichardi Cap Tembwe
Tropheus brichardi "Isonga"
Tropheus brichardi Kabimba
Tropheus brichardi Kampemba
Tropheus brichardi Katonga
Tropheus brichardi "Kalemie"
Tropheus brichardi Karilani
Tropheus brichardi Kerenge
Tropheus brichardi "Kigoma"
Tropheus brichardi "Kipampa"
Tropheus brichardi Kipili
Tropheus brichardi Kibige
Tropheus brichardi "Korongwe Bay"
Tropheus brichardi Lyambembe
Tropheus brichardi Maswa
Tropheus brichardi Mvuna
Tropheus brichardi "Malagarasi"
Tropheus brichardi "Mikonga"
Tropheus brichardi Mtosi
Tropheus brichardi "Mvuna"
Tropheus brichardi Nyanza-Lac
Tropheus brichardi Nkondwe
Tropheus brichardi "Ujiji"
Tropheus brichardi Ulwile
Tropheus brichardi "Yungu"
Tropheus brichardi "Zaïre I"
Tropheus ”duboisi” Halembe
Tropheus ”duboisi” Karilani
Tropheus ”duboisi” Kigoma
Tropheus ”duboisi” Maswa
Tropheus duboisi "Bemba"
Vilka ska bort, vilka saknas?Kommentar
-
-
Ja
Japp. Det lekte inte någonting på jättelänge så jag var ruskigt trött på alla. Köpte Mbuna för pengarna. När inte de heller lekte bra så började jag fixa med vatten. Nu ynglar dessa bra sedan jag tillsätter vattenberedningsmedel ofta.
I mitt nya kar så har jag vit kalkhaltig sand vilket också är nytt.Kommentar
-
Jag kom på ett bra sätt att fixa listan. Tar helt enkelt och lägger in en bild på alla i en .pdf fil (skriver fotografens namn). Dvs Bild + namn + fotografens namn. Kanske kan bli en bra artikel till CB.... Kommer ta en stund att få fotografernas tillstånd men det ska la gå med lite vilja.Kommentar
-
Kan inte lägga in foto då min data krachade och alla gammla bilder försvann. Men kan bara verifiera stiffes uppgifter ang Malagarasin. hade själva den för ett par år sedan och har laggt foto i någon troffetråd tror jag. Vet att den även kallas yellowband karago , samt att dom som hållt på ett tag med troffar känner till den som "Guldbrichardi".. Om jag har rätt för mig så kallades den så inann och Åled säljer den fortfarande i odlad under namnet Guldbrichardi..
E en riktigt fin fisk, och dom vf som Kent i Tyringe (Kentszooimport) hade var riktiga bestar.Hanen var runt 20cm och mkt hög i kroppen. Men han fick spel en dag och utplånade hela gruppen.. Hade 25st f1 efter dessa som senare såldes till en i Holmeja ...Petrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Vi kanske ska bilda en lite arbetsgrupp och fixa en bra lista med alla + bilder? Bättre än att ta över denna tråden? Tycker du att förslaget är bra maila till christian@zoopet.comKommentar
-
Har lagt upp en egen tråd för att inte fördärva denna: http://www.ciklid.org/forum/showthre...052#post781052Kommentar
Kommentar