Troffetråden 2009 del 1
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
3000 liter med Tropheus
http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
Tropheus sp. black Ikola
Tropheus sp. black Caramba
Tropheus red bishop Caramba
Tropheus Moorii Kambwimba
Tropheus Moorii Kapampa
Tropheus Duboisi Maswa -
Kommentar
-
-
Kommentar
-
Jag är väl medveten om det där med ljusbakgrund, mend et spelar ju inte så stor roll i detta fall då vissa har mycket färg andra inge alls. Av tidigare grupper jag har haft (ej Ilangi) har inga visat motsvarande varians i färgteckning, där av min undran. Vid vilken storlek börjar de visa vuxen färgteckning?
//PeterKommentar
-
Hej!
Efter mycket surfande kring akvarier och fisk i höstas har jag nu fått igång mitt projekt.
Valet föll på troffar som jag tycker e riktigt kul firrar med mycket fart och russel i akvariet.
Ett gäng körsbärs troffar (20) fick det bli som en första start då det var den variant som jag gillade bäst av de som fanns tillgängliga vid tillfället.
En liten fundering som jag inte riktigt blir klok på är huruvida det går att
ha olika troffevarianter i samma kar?
Det finns ganska mycket sporadiska åsikter kring detta i de olika delarna av troffetråden men jag lyckas inte riktigt läsa mig till något riktigt bra svar.
Kan någon av er vänliga själar upplysa en total nybörjare i ämnet?
//JohnnyKommentar
-
Det går, men är inte att rekommendera. Den främsta orsaken är korsningsrisken. Vem vill ha bastarder?
Därtill kommer att den ena varianten lätt dominerar och den andra kommer att föra en tynande tillvaro. Utgå från att de inte är jämnstarka och från att du inte på förhand kan gissa dig till deras relativa styrka.
Vill man hålla två varianter ska man försöka välja sådana som är så avlägset besläktade som möjligt. T.ex. duboisi med någon annan troffe. Eller en variant från norra ändan av sjön och en från södra.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Men nu hemmkommen och besökt Jörgen (Ankaret) och tagit några bilder på Green/yellow rariteten så ni andra också får se dom.
Passade även på att ta bilder på bla "Fiery fry" och Ikola.
Bild 1. Hane Green/yellow
Bild 2. Hona Green/yellow
Bild 3. "Fiery Fry"
Bild 4. IkolaSenast redigerad av H.E.J.; 20 February 2009, 14:07.4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371Kommentar
-
Har varit bortrest och inte haft möjlighet att svara.
Men nu hemmkommen och besökt Jörgen (Ankaret) och tagit några bilder på Green/yellow rariteten så ni andra också får se dom.
Passade även på att ta bilder på bla "Fiery fry" och Ikola.
Bild 1. Hane Green/yellow
Bild 2. Hona Green/yellow
Bild 3. "Fiery Fry"
Bild 4. Ikola
De ser rätt coola ut de nya. Fick du fota när du var där? Jag har alltid fått fota där innan men en dag blev jag total nekad och han hade en stor skylt uppsatt.
MvhKommentar
-
Det gick bra att jag fota där och för att ni andra som bor många mil bort ska få möjlighet att få se Green/yellow troffarna.4620l Tropheus med blandad Tanganyika...
http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2853371Kommentar
-
Var är de fångade nånstans?"Varför ser du flisan i din broders öga när du inte ser bjälken i ditt eget?"
c",)Kommentar
-
-
Hej
Det går, men är inte att rekommendera. Den främsta orsaken är korsningsrisken. Vem vill ha bastarder?
Därtill kommer att den ena varianten lätt dominerar och den andra kommer att föra en tynande tillvaro. Utgå från att de inte är jämnstarka och från att du inte på förhand kan gissa dig till deras relativa styrka.
Vill man hålla två varianter ska man försöka välja sådana som är så avlägset besläktade som möjligt. T.ex. duboisi med någon annan troffe. Eller en variant från norra ändan av sjön och en från södra.
//JohnnyKommentar
-
-
Kommentar
Kommentar