Gillade sista bilden Patrik - inte för att kavlitén (som du ju skriver) kanske är så på topp, utan mer för känslan...mina kar ser sådana ut emellanåt och så tänker man först...njaäe, här får stådas, ansas och ordnas...men, vänta nu...är detta inte ett stycke natur här hemma hos mig. Och så låter jag det, i bästa fall, vara! (åtminstone en stund!)
Fisk och akvarierelaterade bilder - del 6
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Kommentar
-
Det verkar som samma ställe har flera namn.
Inte lätt det här.
Mpulungu är kuststäckan utanför byn
Mbita har jag hittat 2 st platser, dels kuststäckan utanför byn men även ön som ligger alldeles utanför. ( Man hittar fångster med ref. Mbita Island ibland)
Mbete ser ut att vara samma ö som Mbita Island. Mikael W informerade tidigare att enligt Ad K. är Mbete och Mbity är samma plats.
Då kan vi nog anta att Mbita Island, Mbete och Mbity är samma ö strax utanför Mpulungu.
Eller vad tror Ni andra?Petrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Om mbete och mbita e samma varför e då tropheus moorii mbita och tropheus moorii mbete totalt olika???? Möjligt att detta e ytterliggare ett bevis på att fångstplatser ibland kan vara lite svävande.. Vist kan det vara samma fångstplatts men då e det ju frågan om stor korsningsrisk och då kanske det dyker upp en nu art som typ skulle kosta 5000 paret oavsett utsende
Bläddrar i Peter Schupkes tropheusbok. På sid 94 säger han att Tropheus Katoto kommer från ett område på några kilometer som ligger öster om Mbete i Sambia. Medan Tropheus Mbete kommer från Mbity Rocks som ligger nära Mpulungu. Alltså rörigt.
På kartan ser det ut att vara ca 10 km mellan dessa platser.mvh
Mikael W
(NCS-medlem sedan 1981)Kommentar
-
Vilka tropheus mbita och mbete avser Du?
Bläddrar i Peter Schupkes tropheusbok. På sid 94 säger han att Tropheus Katoto kommer från ett område på några kilometer som ligger öster om Mbete i Sambia. Medan Tropheus Mbete kommer från Mbity Rocks som ligger nära Mpulungu. Alltså rörigt.
På kartan ser det ut att vara ca 10 km mellan dessa platser.Senast redigerad av Oden70; 20 February 2009, 23:23.Petrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Gillade sista bilden Patrik - inte för att kavlitén (som du ju skriver) kanske är så på topp, utan mer för känslan...mina kar ser sådana ut emellanåt och så tänker man först...njaäe, här får stådas, ansas och ordnas...men, vänta nu...är detta inte ett stycke natur här hemma hos mig. Och så låter jag det, i bästa fall, vara! (åtminstone en stund!)
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
-
Just det jag menar... rörigt rörigt. Med Mbita och Mbete menar jag just dessa. tropheus moorii mbita fångstplatts Mbita island och Tropheus moorii Mbete fångstplatts Mbita rocks.. det e ju näst intil samma platts med 2 fiskar som ser helt olika ut... Det ända jag vet e att troffe arts fångstplatserna e väl inte så korekta alla gånger då den som hittar något riktigt schyst vill väll inte att andra skall veta xakta platsen och därför sätts ett lite svävande fångst område. detta e mina egna tankar och inget vetenskapligt belägg finnes.mvh
Mikael W
-
-
Jösse har mbete f1or efter sina egna vfor så det kommer foto....Petrochromis is da shit8)8)Kommentar
-
Nä! Inte Schupkes! Menar i verkligheten! Om jag skall vara ärlig så tycker jag att mycket i den boken inte överrensstämmer med verkligheten... eller att verkligheten inte stämmer överrens med hans bok Skall se om jag kan ta lite foto på mbete samt mbita finns det redan foto på troffetrådden på!
Jösse har mbete f1or efter sina egna vfor så det kommer foto....
Ska bli kul att se foton.mvh
Mikael W
-
-
-
-
Kommentar
-
Kommentar