Fisk och akvarierelaterade bilder - del 6

Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • joe
    Användare
    • June 2006
    • 1451

Ursprungligen postat av PatrikMalmo
    Den gula leptosoman var attans grann. Månne ska det införskaffas några sådana framöver.

Här kommer några bilder från mig. Ingen toppenkvalitet, men i allafall. De två första är från igår afton. Släppte ihop N. gracilisparet igen, har haft dem separerade så att honan skulle få äta upp sig. Blev en stor fight av det, men rangordningen bestämdes till sist. Första bilden är från själva fighten, andra bilden precis efter att honan har gett sig - men hon ser ändå ut som att "jag är minsann rätt stor ändå!!"

Sista bilden är från 375-karet i verkstan. Där går M. preacox för att månne kunna föröka sig utan en massa arbete från min sida. Har låtit algerna växa och skippat bladtrimning så att ynglen ska kunna få smådjur i början. Det avsnittet jag fotat gav mig en härlig "naturkänsla" - det syns inte på bilden, men det går några yngel i det öppna vattnet. Småttingarna plus algväxten gör att det ser ut som jag tror det kan se ut i naturen. Stod säkert en timme och kikade på småttingarnas jakt på föda. Trist nog är de borta nu.

Hilsen,

P
    Gillade sista bilden Patrik - inte för att kavlitén (som du ju skriver) kanske är så på topp, utan mer för känslan...mina kar ser sådana ut emellanåt och så tänker man först...njaäe, här får stådas, ansas och ordnas...men, vänta nu...är detta inte ett stycke natur här hemma hos mig. Och så låter jag det, i bästa fall, vara! (åtminstone en stund!)
    MVH - joe

Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!

Kommentar

• Micke
      Användare
      • April 2002
      • 9579

Ursprungligen postat av Anders i Askim
      Då kan vi nog anta att Mbita Island, Mbete och Mbity är samma ö strax utanför Mpulungu.
      Undar om det inte är språkberoende, jag har sett att Ad använder Mbita och Mbita Island med Eric Genevelle som är franskspråkig använder Mbity.
      Ciklider.se - En sida om Afrikanska ciklider
      Kullafotografen.se - Blogg och fotogalleri

Kommentar

• Oden70
        Användare
        • January 2007
        • 869

Ursprungligen postat av Anders i Askim
        Det verkar som samma ställe har flera namn.
        Inte lätt det här.

Mpulungu är kuststäckan utanför byn
        Mbita har jag hittat 2 st platser, dels kuststäckan utanför byn men även ön som ligger alldeles utanför. ( Man hittar fångster med ref. Mbita Island ibland)

Mbete ser ut att vara samma ö som Mbita Island. Mikael W informerade tidigare att enligt Ad K. är Mbete och Mbity är samma plats.

Då kan vi nog anta att Mbita Island, Mbete och Mbity är samma ö strax utanför Mpulungu.

Eller vad tror Ni andra?
        Om mbete och mbita e samma varför e då tropheus moorii mbita och tropheus moorii mbete totalt olika???? Möjligt att detta e ytterliggare ett bevis på att fångstplatser ibland kan vara lite svävande.. Vist kan det vara samma fångstplatts men då e det ju frågan om stor korsningsrisk och då kanske det dyker upp en nu art som typ skulle kosta 5000 paret oavsett utsende
        Petrochromis is da shit8)8)

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Ursprungligen postat av Oden70
          Om mbete och mbita e samma varför e då tropheus moorii mbita och tropheus moorii mbete totalt olika???? Möjligt att detta e ytterliggare ett bevis på att fångstplatser ibland kan vara lite svävande.. Vist kan det vara samma fångstplatts men då e det ju frågan om stor korsningsrisk och då kanske det dyker upp en nu art som typ skulle kosta 5000 paret oavsett utsende
          Vilka tropheus mbita och mbete avser Du?

Bläddrar i Peter Schupkes tropheusbok. På sid 94 säger han att Tropheus Katoto kommer från ett område på några kilometer som ligger öster om Mbete i Sambia. Medan Tropheus Mbete kommer från Mbity Rocks som ligger nära Mpulungu. Alltså rörigt.

På kartan ser det ut att vara ca 10 km mellan dessa platser.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Oden70
            Användare
            • January 2007
            • 869

Ursprungligen postat av Mikael W
            Vilka tropheus mbita och mbete avser Du?

Bläddrar i Peter Schupkes tropheusbok. På sid 94 säger han att Tropheus Katoto kommer från ett område på några kilometer som ligger öster om Mbete i Sambia. Medan Tropheus Mbete kommer från Mbity Rocks som ligger nära Mpulungu. Alltså rörigt.

På kartan ser det ut att vara ca 10 km mellan dessa platser.
            Just det jag menar... rörigt rörigt. Med Mbita och Mbete menar jag just dessa. tropheus moorii mbita fångstplatts Mbita island och Tropheus moorii Mbete fångstplatts Mbita rocks.. det e ju näst intil samma platts med 2 fiskar som ser helt olika ut... Det ända jag vet e att troffe arts fångstplatserna e väl inte så korekta alla gånger då den som hittar något riktigt schyst vill väll inte att andra skall veta xakta platsen och därför sätts ett lite svävande fångst område. detta e mina egna tankar och inget vetenskapligt belägg finnes.
            Senast redigerad av Oden70; 20 February 2009, 23:23.

Kommentar

• PatrikMalmo
              Användare
              • May 2005
              • 4642

Ursprungligen postat av joe
              Gillade sista bilden Patrik - inte för att kavlitén (som du ju skriver) kanske är så på topp, utan mer för känslan...mina kar ser sådana ut emellanåt och så tänker man först...njaäe, här får stådas, ansas och ordnas...men, vänta nu...är detta inte ett stycke natur här hemma hos mig. Och så låter jag det, i bästa fall, vara! (åtminstone en stund!)
              Jag har ju en hel del kar att trixa med, och jag låter en del saker vara för att se vad som händer. De flesta karen är tradigt cleana, så de som det är växter i gillar jag att experimentera med. M. preacox verkar dock inte vara inne på samma linje som jag, dvs att yngel ska kunna växa upp i ett större kar där de får spontanleka. Blir troligen en flytt av dem till mindre kar med "yngelfälla". Misstänker att de yngel jag fått av dem hittills dött av svält, i mindre kar är det enklare att mata småttingarna. Återstår vad som i så fall landar i karet i verkstan. Lurar på 40 Otocinclus, vore verkligt skoj att se om de går att odla. Har lite inspiration från en tysk artikel från längesedan, så det blir nog ett test.

Hilsen,

P
              Ingen fisk har läst böckerna.

Kommentar

• Mikael W
                NCS Medlem

• August 2002
                • 8621

Just det jag menar... rörigt rörigt. Med Mbita och Mbete menar jag just dessa. tropheus moorii mbita fångstplatts Mbita island och Tropheus moorii Mbete fångstplatts Mbita rocks.. det e ju näst intil samma platts med 2 fiskar som ser helt olika ut... Det ända jag vet e att troffe arts fångstplatserna e väl inte så korekta alla gånger då den som hittar något riktigt schyst vill väll inte att andra skall veta xakta platsen och därför sätts ett lite svävande fångst område. detta e mina egna tankar och inget vetenskapligt belägg finnes.
                Om Du menar samma troffar som Schupke på sid 94 så är det ju en smaksak om man tycker de är "totalt olika". I mina ögon är de snarast så lika varandra att man bra kan tänka mig att de är närbesläktade, med bara 10 km mellan populationerna.
                mvh
                Mikael W
                (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• patrickeriksson
                  Användare
                  • October 2007
                  • 355

Lipochromis sp. "Matumbi hunter"
                  Patrick Eriksson

Kommentar

• Oden70
                    Användare
                    • January 2007
                    • 869

Ursprungligen postat av Mikael W
                    Om Du menar samma troffar som Schupke på sid 94 så är det ju en smaksak om man tycker de är "totalt olika". I mina ögon är de snarast så lika varandra att man bra kan tänka mig att de är närbesläktade, med bara 10 km mellan populationerna.
                    Nä! Inte Schupkes! Menar i verkligheten! Om jag skall vara ärlig så tycker jag att mycket i den boken inte överrensstämmer med verkligheten... eller att verkligheten inte stämmer överrens med hans bok Skall se om jag kan ta lite foto på mbete samt mbita finns det redan foto på troffetrådden på!
                    Jösse har mbete f1or efter sina egna vfor så det kommer foto....

Kommentar

• Mikael W
                      NCS Medlem

• August 2002
                      • 8621

Nä! Inte Schupkes! Menar i verkligheten! Om jag skall vara ärlig så tycker jag att mycket i den boken inte överrensstämmer med verkligheten... eller att verkligheten inte stämmer överrens med hans bok Skall se om jag kan ta lite foto på mbete samt mbita finns det redan foto på troffetrådden på!
                      Jösse har mbete f1or efter sina egna vfor så det kommer foto....
                      Jepp, det är olika i olika böcker. Tog den bara för att där fanns både mbete och mbity. De flesta andra troffeböckerna har inte båda.

Ska bli kul att se foton.
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Mattias777
                        Användare
                        • November 2006
                        • 1493

Labeotropheus Trewavasae.

http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

Kommentar

• cichlids4fun
                          NCS Medlem
                          • April 2002
                          • 3111

en labbe till
                          Mvh
                          Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• akva99
                            Användare
                            • September 2005
                            • 527

lägger också upp en

Kommentar

• Anders i Askim
                              NCS Medlem
                              • February 2008
                              • 1032

Ursprungligen postat av Mattias777
                              Labeotropheus Trewavasae.
                              Snyggt!
                              Mvh Anders
                              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• shreek
                                Användare
                                • December 2006
                                • 367

Aggro!!!

nära ögat
                                Provar på saltbalja för tillfället

Kommentar

Arbetssätt...