Fisk och akvarierelaterade bilder - del 6
Kollaps
Det här ämnet är stängt.
X
X
-
-
Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Hej!
Ja visst är det mina.
Har bara sett dom en gång i handeln.
Vad jag känner till så är vi två som odlar den i Sverige.
Alla hanar är inte gula som på bilden. Det förekommer hanar med mer blått i kroppen.Mvh Anders
-
Här kommer en annan trevlig firre. C microlepidotus Karilani IslandMvh Anders
-
Kommentar
-
Kommentar
-
Mvh Anders
-
Mvh Anders
-
De bilder jag hittar visar inget svart i ryggfenan:
Här finns beskrivningen: http://www3.interscience.wiley.com/j...60071/abstractKommentar
-
Det är väl just Cyprichromis sp. "leptosoma goldfin" som beskrivits som C. coloratus?
De bilder jag hittar visar inget svart i ryggfenan:
Här finns beskrivningen: http://www3.interscience.wiley.com/j...60071/abstract
Hej!
Detta var intressant, mycket intressant.
Det är ju som du skriver Micke att idag är fisken beskriven som coloratus.
Men ett år tidigare gick den under namnet leptosoma goldfin.
Vad man kan fundera på är var typ exemplaren är samlade.
Det finns både en kuststräcka och en ö som det refereras till.
Första länken du hänvisar till är klockrent en "goldfin" men googla på coloratus
och du finner ett helt annat typsnitt.
Här skall det grävas.
Tack för informationen.Mvh Anders
-
Kommentar
-
Inte lätt det här.
Mpulungu är kuststäckan utanför byn
Mbita har jag hittat 2 st platser, dels kuststäckan utanför byn men även ön som ligger alldeles utanför. ( Man hittar fångster med ref. Mbita Island ibland)
Mbete ser ut att vara samma ö som Mbita Island. Mikael W informerade tidigare att enligt Ad K. är Mbete och Mbity är samma plats.
Då kan vi nog anta att Mbita Island, Mbete och Mbity är samma ö strax utanför Mpulungu.
Eller vad tror Ni andra?Mvh Anders
-
Den gula leptosoman var attans grann. Månne ska det införskaffas några sådana framöver.
Här kommer några bilder från mig. Ingen toppenkvalitet, men i allafall. De två första är från igår afton. Släppte ihop N. gracilisparet igen, har haft dem separerade så att honan skulle få äta upp sig. Blev en stor fight av det, men rangordningen bestämdes till sist. Första bilden är från själva fighten, andra bilden precis efter att honan har gett sig - men hon ser ändå ut som att "jag är minsann rätt stor ändå!!"
Sista bilden är från 375-karet i verkstan. Där går M. preacox för att månne kunna föröka sig utan en massa arbete från min sida. Har låtit algerna växa och skippat bladtrimning så att ynglen ska kunna få smådjur i början. Det avsnittet jag fotat gav mig en härlig "naturkänsla" - det syns inte på bilden, men det går några yngel i det öppna vattnet. Småttingarna plus algväxten gör att det ser ut som jag tror det kan se ut i naturen. Stod säkert en timme och kikade på småttingarnas jakt på föda. Trist nog är de borta nu.
Hilsen,
PIngen fisk har läst böckerna.Kommentar
Kommentar