If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Kanske ett litet tips, nu har jag gått igenom alla mina inlägg och jag hittar inte någonstans att jag har skrivit om detta förut.
Man vill ju inte låta som en grammofonskiva som har hakat upp sig.
Ja i vilket fall så är det ju alltid så när man ska skära till lite glas, tex när täckglas gått sönder eller som idag att jag skulle glas till filterkammare.
Då har man ju aldrig glas med rätt mått.
Men jag brukar ha lite treglasfönster stående, som jag brukar få gratis utav glasmästaren, det är sådana fönster som det har läckt in luft i. glasen brukar vara i väldigt bra skick.
Men det är lite bökigt att skära loss dom från aluminiumlistorna och silikonet, men det går med en vass mattkniv och lite tålamod.
Lägger ut lite bilder så kanske ni förstår bättre.Janne
Den andra bilden, är dom grejerna jag ska ha till min filterkammare, jag limmade ihop två 3mm glas, som jag har skurit ut från mina treglasfönster, sedan så limmade jag ihop 2st likadana så att det blev 6 mm tjock glas istället.
Då får man lite större fästyta för silikonet, när man limmar dit filterkammaren.Janne
Senast redigerad av malawijanne; 11 January 2009, 13:33.
De få gångerna jag har försökt mig på att skära till glas så har det blivit totalfiasko. Köpte en glasskärare (ingen jättedyr). Drog ett drag, skulle bara kapa till ett hörn på ett täckglas. Men när jag skulle knäcka av den lilla biten gick det inte utan att jag fick ta i rejält. När den väl släppte blev inte brytet ens i skäret jag gjort. Så min fråga är: Janne kan du beskriva hur f-n man gör när man skär glas?
De få gångerna jag har försökt mig på att skära till glas så har det blivit totalfiasko. Köpte en glasskärare (ingen jättedyr). Drog ett drag, skulle bara kapa till ett hörn på ett täckglas. Men när jag skulle knäcka av den lilla biten gick det inte utan att jag fick ta i rejält. När den väl släppte blev inte brytet ens i skäret jag gjort. Så min fråga är: Janne kan du beskriva hur f-n man gör när man skär glas?
Ser mycket bra ut ditt lilla projekt!
Jag testade också billiga glasskärare, men det hände samma sak för som det hände för dig Erik.
Nej jag investerade i en riktig glasskärare för mer än tio år sen, kostade på den tiden 150kr. Det är en sådan med en rulle och som man fyller med en smörjande vätska.
Ja det var skillnad det, jag kunde till och med skära i gamla repiga glas och även bara skära ut remsor på mer en meter med en bredd på 1cm.Janne
Jag testade också billiga glasskärare, men det hände samma sak för som det hände för dig Erik.
Nej jag investerade i en riktig glasskärare för mer än tio år sen, kostade på den tiden 150kr. Det är en sådan med en rulle och som man fyller med en smörjande vätska.
Ja det var skillnad det, jag kunde till och med skära i gamla repiga glas och även bara skära ut remsor på mer en meter med en bredd på 1cm.Janne
ÖB, hade sådana skärare för några år sen, vet inte om de finns kvar men de kostade dryga hundralappen, men som janne säger så skär du med lätthet det mesta, de där billiga med träskaft och fem olika trissor på samma är bara skit...eller gå till glasmästaren så får du riktiga grejer
Nu har jag limmat dit glasskivan och den främre delen utav filterkammaren, nu får jag bara vänta några timmar så att det hinner härda lite silikonet.
Innan jag kan fila på kortsidan till insuget.Janne
Nu är kortsidan klar, ett hål för slangen som man kopplar till pumpen och så har jag skurit upp lite hål till insuget.Jag slängde även på lite sand på silikonet, så slipper man se det.Janne
Nu är kortsidan klar, ett hål för slangen som man kopplar till pumpen och så har jag skurit upp lite hål till insuget.Jag slängde även på lite sand på silikonet, så slipper man se det.Janne
Ser jättebra ut Janne - ser fram emot det färdiga karet med de färgkontraster som jag/vi idag bara kan ana oss till i vår fantasi!
En liten fråga - du verkar har lagt en glasskiva innanför den korta väggen av slimline till filterkammaren (jag hoppas och tror att du förstår vad jag menar!)?
Av vilken orsak gjorde du på det viset? Förstärkning? Enklare rengörning? Eller...?? Jag är nyfiken för jag har byggt ett liknande och använde inte glas alls!
MVH - joe
Värmlänning i exil på Tjörn - nu med några fler Victoriaciklider!
Ser jättebra ut Janne - ser fram emot det färdiga karet med de färgkontraster som jag/vi idag bara kan ana oss till i vår fantasi!
En liten fråga - du verkar har lagt en glasskiva innanför den korta väggen av slimline till filterkammaren (jag hoppas och tror att du förstår vad jag menar!)?
Av vilken orsak gjorde du på det viset? Förstärkning? Enklare rengörning? Eller...?? Jag är nyfiken för jag har byggt ett liknande och använde inte glas alls!
Det är en förstärkning, för att filtermattan ska sitta bättre, jag tror att utan den glasskivan så kan filterkammare lossa efter något år.Janne
Kommentar