Naturen har mycket att ge!.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • imported_n/a
    Användare
    • November 2002
    • 157

    Naturen har mycket att ge!.

    Hej på er alla!
    Ja så har jag äntligen inrett det nygamla akvariet,man måste inte köpa allt i butiken när det gäller stenar,det viktiga är att det är rätt stenar och inte stenar med metalllegering.jag lade två stora 10 kilos stenar en i vardera hörnet,själva bakgrunden består av papper som jag målade med blå vattenfärg.Det är så att vi akvarister kan hitta både stenar och rötter ute i naturen,jag vet flera som gör det och det ser mycket bra ut.Nå¨väl efter timmar av arbete så skulle då mina älskade Nimbochromis Venustus ner i akvariet,jag hade knappt lagt ner dom förrän dom färgade ut totalt,jag satte mig i soffan och tittade,o så snyggt,stolt över mig själv,givetvis,stengrottor med klippformationer plus två kalkstenar.Det finns nu 9 stycken venustus i akvariet och 5 stycken malar.Akvariet är i vardagsrummet,och är granne med Guldsömmarna, min man Bosse gav mig med betyg godkännt,det är så härligt att få denna känsla av tillfredställelse när man gjort en interiör man är nöjd med,och sammtidigt se att venustus också är nöjda,denna hobby är en konstart man borde ha ett stort museum för både söt och saltvattensfiskar,nåja, detta om naturens gåvor till akvaristiken.Lycka till, mvh Ann-Marie

  • Johan
    Användare
    • August 2002
    • 3029

    #2
    vilken bra ide att måla på en pappbit som bakgrund. jag har en trist mörkblå plastplansch

    ------------------------
    720 liter

    8 M. maingano
    7 c.moori
    10 Azurus
    10 Röd rubin
    1+1Protomelas taeniolatus "fire blue"
    1 crystal r20 (940 L/h)
    1 st powerhead 802 med filtermattta

    Kommentar

    • Hagge
      Användare
      • January 2003
      • 432

      #3
      Man bör tänka på att rötter från vår svenska natur oftast ligger och ruttnar i vårt akvarievatten, vilket kan medföra problem! Ruttnande växtdelar förbrukar stora mängder syre.

      F.H.
      /Fredrik

      Kommentar

      • imported_n/a
        Användare
        • November 2002
        • 157

        #4
        Hej Hagge!
        Förvisso är det sant vad du säger men jag vet av erfarenheter som jag också delar med andra akvarister att rätt rötter från naturen som är väl rengjorda går alldeles utmärkt i akvariet,hade själv en jätterot en gång i ett diskusakvarium gick alldeles utmärkt.mvh Ann-Marie

        Kommentar

        • Gäst

          #5
          Håller inte med dig Hagge.

          Jag har svenska rötter och de är precis lika stenhårda som "akvarieaffärsrötter".

          Se till att du tar från ett bra träslag, och gärna från en sjö, bäck eller mosse.



          /Peter
          Nr 431
          Akvariumsite, mina bilder på akvarium, akvariesite.

          Kommentar

          Arbetssätt...