metronidazol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • specmats
    Användare
    • December 2004
    • 3060

    personligen känner jag mej till viss del skyldig till denna tråkiga utveckling med framförallt inlägget

    "-tyvärr innebär "utbildar till läkare" inget som helst för mej, vetenskap har förintat sitt eget varumärke pga uttalanden som bla du gör, jag har endast respekt för "ren vetenskap" oavsett om det är pga utbildning eller typ autodiakter, jag tror på empiri och inte påläst flumm-efter 5-6 år"

    vilket är ett inlägg jag ångrar, det var en miss av mej tyvärr.
    Tropheus Duboisi halembe, so
    Melanochromis Auratus, vf
    Synodontis Petricola, odlade

    Akvarie-setup (Salt)

    Kommentar

    • malawi375
      Användare
      • April 2006
      • 209

      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Jag vet inte mer om Sarafloxacin än att det är en typ av flourokinolon. Kinoloner är en av de syntetiska antibiotika som nämns i citaten i mitt svar till Janne. Men jag kan inte svära på att citaten gäller för just sarafloxacin, även om det är troligt eftersom de är mycket närbesläktade.
      Med plasmidöverförd resistens är samtliga fluorokinoloner extremt benägna att utveckla resistens hos bakterier. Jag skriver i princip aldrig ut någon fluorokinolon utan resistensbedömning och bara där inget annat alternativ finns.

      Var dessutom nyligen på en intressant föreläsning angående gastrointestinala sjukdomar. Metronidazol är ett av de mest frekvent använda preparaten mot just olika tarmsjukdomar pga deras effekt mot vissa parasiter och bakterier. Det har dessutom en viss antiinflammatorisk effekt som inte är helt klargjord. Metronidazol räddar många liv framför allt på gamla som har tex bakteriella koliter och fram tills nu har det inte varit speciellt stora resistensproblem på just detta antibiotika. Fram tills nu alltså... I Storbritannien har man nyligen börjat upptäcka att "old metro" inte fungerar så bra längre, och eftersom det i många fall varit den enda räddningen så ja...ni kan ju räkna ut resten själva...

      Kommentar

      • PatrikMalmo
        Användare
        • May 2005
        • 4642

        Tackar för alla fina ord!

        Nu har jag smurfat runt på äventyr ett tag, och det är nog så att allt detta var en bra spark i röven att ta tag i en del grejer. Lastar ingen av de inblandande särdeles mycket, men tycker att tonen på forumet tillåts bli väl rå ibland. Månne vore det bra att moderera forumet hårdare. Bara en fundering.

        Har under tiden hittat ciklidforum som liksom i en parantes reder ut namnförvirring kring lyktögon, har hittat mer info än jag trodde var möjligt om Sulawesi-räkor (inklusive ett gäng arter jag aldrid ens sett), har hittat inte bara en utan ett bra gäng "grosarmgarnele" som jag inte visste fanns, samt en lång artikel om Hamburger-filter (dvs den tjocka blå) som gav mig några tankeställare. Kort sagt har min frånvaro härifrån givit mig mycket ny kunskap, så enkelt är det. Kommer nog därför att bli så att jag inte är här särdeles mycket.

        Hoppas ni och fiskarna har det bäst!!

        Hilsen,

        P
        Ingen fisk har läst böckerna.

        Kommentar

        • Wilhelm
          Användare
          • April 2002
          • 9122

          Du kanske kan ge länkarna till dina nyhittade forum, i en ny tråd?
          mvh Wilhelm

          "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


          www.linkopings-akvarieforening.net/
          Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
          www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Tackar för alla fina ord!

            Nu har jag smurfat runt på äventyr ett tag, och det är nog så att allt detta var en bra spark i röven att ta tag i en del grejer. Lastar ingen av de inblandande särdeles mycket, men tycker att tonen på forumet tillåts bli väl rå ibland. Månne vore det bra att moderera forumet hårdare. Bara en fundering.

            Har under tiden hittat ciklidforum som liksom i en parantes reder ut namnförvirring kring lyktögon, har hittat mer info än jag trodde var möjligt om Sulawesi-räkor (inklusive ett gäng arter jag aldrid ens sett), har hittat inte bara en utan ett bra gäng "grosarmgarnele" som jag inte visste fanns, samt en lång artikel om Hamburger-filter (dvs den tjocka blå) som gav mig några tankeställare. Kort sagt har min frånvaro härifrån givit mig mycket ny kunskap, så enkelt är det. Kommer nog därför att bli så att jag inte är här särdeles mycket.

            Hoppas ni och fiskarna har det bäst!!

            Hilsen,

            P
            Ja jag tycker att patrik har rätt att det tillåts för mycket på forumet, och att moderatorerna ska ta bort fler inlägg tidigare, detta har jag påpekat genom pm till både styrelsen och moderatorer.
            Så slappna av moderatorer, och ta lite konstruktiv kritik.
            Och framförallt ta inte bort mitt inlägg, och sen luta er efter en regel som säger att kritik till moderatorer ska skötas med pm.
            Jag är inte det minsta oskyldig när det gäller att skriva en massa tjafs i stridens hetta, samtidigt så självklart så accepterar jag att forumsvärdarna tar bort mina inlägg, men ska man ta bort mina inlägg så ska det ta mig fan vara samma sak för andra som skriver dumma inlägg.
            Ja där tycker jag är ett problem till.Janne

            Kommentar

            • malawi375
              Användare
              • April 2006
              • 209

              Ursprungligen postat av malawijanne
              Ja jag tycker att patrik har rätt att det tillåts för mycket på forumet, och att moderatorerna ska ta bort fler inlägg tidigare, detta har jag påpekat genom pm till både styrelsen och moderatorer.
              Så slappna av moderatorer, och ta lite konstruktiv kritik.
              Och framförallt ta inte bort mitt inlägg, och sen luta er efter en regel som säger att kritik till moderatorer ska skötas med pm.
              Jag är inte det minsta oskyldig när det gäller att skriva en massa tjafs i stridens hetta, samtidigt så självklart så accepterar jag att forumsvärdarna tar bort mina inlägg, men ska man ta bort mina inlägg så ska det ta mig fan vara samma sak för andra som skriver dumma inlägg.
              Ja där tycker jag är ett problem till.Janne
              Har väl inget med ämnet att göra?

              Kommentar

              • Wilhelm
                Användare
                • April 2002
                • 9122

                Metronidazol!
                Var snäll o fortsätt att diskutera det o inget annat!
                mvh Wilhelm

                "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                www.linkopings-akvarieforening.net/
                Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1338

                  Ursprungligen postat av malawi375
                  Med plasmidöverförd resistens är samtliga fluorokinoloner extremt benägna att utveckla resistens hos bakterier. Jag skriver i princip aldrig ut någon fluorokinolon utan resistensbedömning och bara där inget annat alternativ finns.

                  Var dessutom nyligen på en intressant föreläsning angående gastrointestinala sjukdomar. Metronidazol är ett av de mest frekvent använda preparaten mot just olika tarmsjukdomar pga deras effekt mot vissa parasiter och bakterier. Det har dessutom en viss antiinflammatorisk effekt som inte är helt klargjord. Metronidazol räddar många liv framför allt på gamla som har tex bakteriella koliter och fram tills nu har det inte varit speciellt stora resistensproblem på just detta antibiotika. Fram tills nu alltså... I Storbritannien har man nyligen börjat upptäcka att "old metro" inte fungerar så bra längre, och eftersom det i många fall varit den enda räddningen så ja...ni kan ju räkna ut resten själva...
                  Intressant och mycket oroande info. Och synnerligen on topic...

                  Om metronidazol skulle tappa i kraft på tarmsjukdomar skulle också mycket annan antibiotikabehandling som ges till inneliggande patienter tex efter operation, bli besvärligare att hantera.

                  Detta eftersom tarminfektioner med Clostridium difficile hos inneliggande patienter är mycket vanligt, då deras normala tarmflora slås ut av antibiotikan de fått mot sin sjukdom eller tex i förebyggande syfte efter operation. Metronidazol är förstahandsvalet för behandling av C. difficile.
                  Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

                  Kommentar

                  Arbetssätt...