metronidazol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #91
    Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
    Nej, det är verkligen skrämmande att allmänhetens insikt om detta oerhört allvarliga problem är näst intill obefintlig.
    Inte för att förringa ditt inlägg på något sätt, jag är helt enig med dig i denna fråga (även om jag är betydligt mindre kunnig i den än du). Detta är dock bara EN verkligt viktig fråga där det är på väg att gå åt skogen på allvar, enligt mig. Jag ger bara ett exempel, med östrogenet som läcker ut i naturen eftersom vi använder p-piller. Sterila mörtar i Barsebäcks hamn. Hur kan vi tro att detta inte påverkar vår egen arts fertilitet? Det finns många fler exempel, mer eller mindre viktiga i prioritetsordningen. Problem har vi.

    Nå, jag har ordat om detta i andra trådar, och jag orkar inte tänka på det för mycket. Städar så gott jag kan framför egen dörr, men tänker jag för mycket på det så vill jag bara ha två flaskor vodka och en timme för mig själv. Otroligt pessimistisk kring våra chanser att klara av en hel massa saker. Alla måste verkligen börja jobba på rätt håll igår.

    Dystra hälsningar,

    P
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • StefanL
      Användare
      • August 2002
      • 10784

      #92
      Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
      Nej, det är verkligen skrämmande att allmänhetens insikt om detta oerhört allvarliga problem är näst intill obefintlig.
      Då kan man ju undra vart det mest skrämmande finns...eftersom allmänheten ofta är illa upplyst om farorna och läget. Varför tas inte detta på större allvar än vad det görs? Är problemet så ofantligt stort att ingen vet vart man ska börja? Förrförra och förra året var ju global uppvärmning på tapeten...så länge Al Gore sprang runt och gjorde "All American Show" om sin film. Nu hör man nästan inget...fast problemet knappast minskar.

      Mer och mer rapporter kommer in om Superbakterier...det kan bli rena pest-epidemin i Europa igen.

      Kommentar

      • malawi375
        Användare
        • April 2006
        • 209

        #93
        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
        Inte för att förringa ditt inlägg på något sätt, jag är helt enig med dig i denna fråga (även om jag är betydligt mindre kunnig i den än du). Detta är dock bara EN verkligt viktig fråga där det är på väg att gå åt skogen på allvar, enligt mig. Jag ger bara ett exempel, med östrogenet som läcker ut i naturen eftersom vi använder p-piller. Sterila mörtar i Barsebäcks hamn. Hur kan vi tro att detta inte påverkar vår egen arts fertilitet? Det finns många fler exempel, mer eller mindre viktiga i prioritetsordningen. Problem har vi.

        Nå, jag har ordat om detta i andra trådar, och jag orkar inte tänka på det för mycket. Städar så gott jag kan framför egen dörr, men tänker jag för mycket på det så vill jag bara ha två flaskor vodka och en timme för mig själv. Otroligt pessimistisk kring våra chanser att klara av en hel massa saker. Alla måste verkligen börja jobba på rätt håll igår.

        Dystra hälsningar,

        P
        När det gäller mörtar så skrev jag en liten grej om det för några år sedan http://ex-epsilon.slu.se/archive/000...terholm-ny.pdf

        Men visst har du rätt, det är så otroligt mycket som måste vändas åt rätt håll igen, och man undrar om det är möjligt.

        Kommentar

        • nils42
          Användare
          • January 2003
          • 931

          #94
          Ursprungligen postat av Malawe
          Då kan man ju undra vart det mest skrämmande finns...eftersom allmänheten ofta är illa upplyst om farorna och läget. Varför tas inte detta på större allvar än vad det görs? Är problemet så ofantligt stort att ingen vet vart man ska börja? Förrförra och förra året var ju global uppvärmning på tapeten...så länge Al Gore sprang runt och gjorde "All American Show" om sin film. Nu hör man nästan inget...fast problemet knappast minskar.

          Mer och mer rapporter kommer in om Superbakterier...det kan bli rena pest-epidemin i Europa igen.
          Hej!
          Du har rätt. Allmänheten är så illa upplyst i denna tid med oändligt mycket information i samhället. Det är nog inte problem med att inte veta vad som ska göras, utan problemet är att få folk att förstå. Nu skriver jag om antibiotika.
          Hälsn Nils

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

            #95
            Ursprungligen postat av Malawe
            Då kan man ju undra vart det mest skrämmande finns...eftersom allmänheten ofta är illa upplyst om farorna och läget. Varför tas inte detta på större allvar än vad det görs? Är problemet så ofantligt stort att ingen vet vart man ska börja? Förrförra och förra året var ju global uppvärmning på tapeten...så länge Al Gore sprang runt och gjorde "All American Show" om sin film. Nu hör man nästan inget...fast problemet knappast minskar.

            Mer och mer rapporter kommer in om Superbakterier...det kan bli rena pest-epidemin i Europa igen.
            Ja nu ska vi inte bli hysteriska, visst ökar dom multiresistenta bakterierna.
            Och tuberkulosen också, fågelinfluensan ökar också.
            Jag vet för ca 15 år sen när aidsen kom, jag körde ambulans då.
            Ja det var den sjukdomen som skulle ta kål på mänskligheten, ja vet när man hade den minsta misstanke om att det var en infektion, man tog på sig pappersdräkter med masker på sig.
            Och samtidigt så vet jag att det är en djävla massa som dör i aids.
            Men det forskas hela tiden och vi kommer lösningen närmare och närmare.
            Och det gäller ju självklart dom multiresistenta bakterierna också.
            Och sen att den här diskussionen kom upp, det hade inte det minsta med antiobotika att göra, vad det inte metrodizinol som vi pratade om.
            Och jag tror inte att den innehåller antiobotika.
            Men självklart så ska vi vara uppmärksamma vid användande utav antiobotika, men som som jag skrev i mitt förra inlägg, folk ska ju inte behöva dö, bara på grund utav att vi är rädda att använda antiobotika.Janne

            Kommentar

            • nils42
              Användare
              • January 2003
              • 931

              #96
              Ursprungligen postat av malawijanne
              folk ska ju inte behöva dö, bara på grund utav att vi är rädda att använda antiobotika.Janne
              Hej!
              Inte? Tack för din optimism.
              Hälsn Nils

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                #97
                Ursprungligen postat av nils42
                Hej!
                Inte? Tack för din optimism.
                Hälsn Nils
                Ja, tack för att du håller med mig nils.Janne

                Kommentar

                • Hogan1
                  Användare
                  • August 2008
                  • 149

                  #98
                  Om jag nu efter ett glas whisky får lägga till en liten kommentar som egentligen inte heller har med Metronidazol att göra utan endast en reflektion över det samhälle vi lever i idag..

                  När jag var liten (född i mitten av 50-talet) hade min mormor och morfar som jag vistades hos på dagarna under mina två första levnadsår, en Aga-spis som eldades med koks och vedträn. (Ni vet en sån där spis som i vissa retrokretsar är högsta mode och kostar en halv förmögenhet idag).

                  På dom spisarna var det inte bara plattorna och ugnen som blev varma. Hela jäkla spisen var mer eller mindre glödhet (nåja) och de flesta av dagens föräldrar skulle hålla sina barn på minst 10 armlängders avstånd från den spisen -som dessutom förmodligen hade varit inhängnad-.

                  Men så resonerade inte den tidens föräldrar eller morföräldrar. Snarare var det så att "Det gör väl inget om han bränner sig lite - då håller han sig nog borta från spisen i fortsättningen".

                  Mitt första ord som barn var inte som de flesta andras "Mamma" - utan "Amt" - vilket betydde "Varmt". Jo - jag brände mig på spisjäveln - och fick klart för mig att det var varmt = inte bra alls.

                  Likadant var det om något av omgivningens barn hade fått påssjuka, kikhosta, vattenkoppor eller någon av de andra barnsjukdomarna. Vad gjorde förlädrarna då - jo - dom skickade ditt sitt eget barn för att se till att dom också blev smittade (för att slippa drabbas av en barnsjukdom i vuxen ålder).

                  I dagens vadderade värld förefaller det som om alla barn (och alla andra också) skall skyddas från i princip allt som finns. Ut och lek - men glöm inte hjälmen och armbågsskydden. Jamen - jag skall bara till sandlådan....- Gör som jag säger unge, du kan ramla och slå dig.

                  Alltså - allt är så jäkla farligt nuförtiden. Kan inte barn själva få lära sig att vissa saker faktiskt gör ont?
                  "Betyg i skolan" - Nä - det skall vi inte ha och absolut inte förrän på högstadiet. Barnen kan ju bli stressade och känna sig mindervärdiga om de skall bedömas.

                  Jag säger "Get used to it". Det är vad som kommer att hända dig ändå i framtiden - åtminstone i näringslivet.

                  Vad har nu detta med fiskmedicin att göra? Det tror jag alla begriper. Om vi skall gå omkring och vara rädda för allt som händer runt om oss och bara vänta på att nästa Tsunami eller annan katastrof skall inträffa, då kan man ju lika gärna ringa efter männen med de vita rockarna. (Fast då säger väl försiktighetsapostlarna att det finns inga platser på psyket ändå).

                  Jag har nog sagt det tidigare - jag propagerar absolut inte för ett okynnesanvändande av antibiotika och är självklart medveten om problematiken med potentiellt resistenta bakterier. Men kan man få be om vissa proportioner kanske..? Det är ju inte i paritet med utbränt kärnbränsle det vi håller på med om vi sammataget bland Sveriges akvarister gör slut på några kilo metronidazol om året.

                  Nu har jag snart druckit upp min whisky. Det får bli en till - sen är det fiskmatning under tiden jag avnjuter den.
                  Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                  Kommentar

                  • cf.akvarielagret
                    Användare
                    • April 2002
                    • 5028

                    #99
                    Ursprungligen postat av Hogan1
                    Om jag nu efter ett glas whisky får lägga till en liten kommentar som egentligen inte heller har med Metronidazol att göra utan endast en reflektion över det samhälle vi lever i idag..

                    När jag var liten (född i mitten av 50-talet) hade min mormor och morfar som jag vistades hos på dagarna under mina två första levnadsår, en Aga-spis som eldades med koks och vedträn. (Ni vet en sån där spis som i vissa retrokretsar är högsta mode och kostar en halv förmögenhet idag).

                    På dom spisarna var det inte bara plattorna och ugnen som blev varma. Hela jäkla spisen var mer eller mindre glödhet (nåja) och de flesta av dagens föräldrar skulle hålla sina barn på minst 10 armlängders avstånd från den spisen -som dessutom förmodligen hade varit inhängnad-.

                    Men så resonerade inte den tidens föräldrar eller morföräldrar. Snarare var det så att "Det gör väl inget om han bränner sig lite - då håller han sig nog borta från spisen i fortsättningen".

                    Mitt första ord som barn var inte som de flesta andras "Mamma" - utan "Amt" - vilket betydde "Varmt". Jo - jag brände mig på spisjäveln - och fick klart för mig att det var varmt = inte bra alls.

                    Likadant var det om något av omgivningens barn hade fått påssjuka, kikhosta, vattenkoppor eller någon av de andra barnsjukdomarna. Vad gjorde förlädrarna då - jo - dom skickade ditt sitt eget barn för att se till att dom också blev smittade (för att slippa drabbas av en barnsjukdom i vuxen ålder).

                    I dagens vadderade värld förefaller det som om alla barn (och alla andra också) skall skyddas från i princip allt som finns. Ut och lek - men glöm inte hjälmen och armbågsskydden. Jamen - jag skall bara till sandlådan....- Gör som jag säger unge, du kan ramla och slå dig.

                    Alltså - allt är så jäkla farligt nuförtiden. Kan inte barn själva få lära sig att vissa saker faktiskt gör ont?
                    "Betyg i skolan" - Nä - det skall vi inte ha och absolut inte förrän på högstadiet. Barnen kan ju bli stressade och känna sig mindervärdiga om de skall bedömas.

                    Jag säger "Get used to it". Det är vad som kommer att hända dig ändå i framtiden - åtminstone i näringslivet.

                    Vad har nu detta med fiskmedicin att göra? Det tror jag alla begriper. Om vi skall gå omkring och vara rädda för allt som händer runt om oss och bara vänta på att nästa Tsunami eller annan katastrof skall inträffa, då kan man ju lika gärna ringa efter männen med de vita rockarna. (Fast då säger väl försiktighetsapostlarna att det finns inga platser på psyket ändå).

                    Jag har nog sagt det tidigare - jag propagerar absolut inte för ett okynnesanvändande av antibiotika och är självklart medveten om problematiken med potentiellt resistenta bakterier. Men kan man få be om vissa proportioner kanske..? Det är ju inte i paritet med utbränt kärnbränsle det vi håller på med om vi sammataget bland Sveriges akvarister gör slut på några kilo metronidazol om året.

                    Nu har jag snart druckit upp min whisky. Det får bli en till - sen är det fiskmatning under tiden jag avnjuter den.
                    Det var vackert sagt.......men vad menade du
                    jag är Ateist
                    men Gud talade till mig
                    Gud är stor
                    jag frågade hur stor ? inget svar
                    han kanske behövde låna toaletten

                    Kommentar

                    • Hogan1
                      Användare
                      • August 2008
                      • 149

                      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                      Det var vackert sagt.......men vad menade du
                      Att jag nu har druckit två whisky. En till och jag minns inte något... Fast det blir roligare att ha glömt...

                      Jo - jag menar att visst skall man vara försiktig - men måste det gå till överdrift? Det verkar nästan ibland som att 3:e världkriget står för dörren om man inte aktar sig med t.ex. användning av vissa fiskmediciner - eller om fiskmedicinen, kanske ve och fasa, blir utskriven av en läkare och inte en veterinär - fast det inte har någon som helst betydelse i det långa loppet.

                      Vi har en underlig förmåga i Sverige att alltid vilja skydda allt och alla för allt möjligt och om det finns 1000 missbrukare skall 10 miljoner få det besvärligare. Vi lever i ett kontrollsamhälle som åtminstone inte jag har valt och som jag inte tycker är roligt (jag kan flytta - och jag skall så småningom).

                      Visst blir man förbannad i början när man kör bil i Spanien och inne i en stad stannar en bil precis framför en -mitt i gatan- sätter på varningsljusen, går ur bilen, uppför en trappa och hämtar ut pengar ur en bankomat och återvänder ett par minuter senare, fullständigt obekymrad över att det står 50 bilar i kö bakom.
                      Men, so what?? Bankomaten låg ju där och det fanns ingen parkering.

                      Om jag i morgon kväll kommer på att jag skulle behöva en flaska vin till maten får jag jaga som en vettvilling för att få tag på en genom att låna av någon. Varför kan inte jag få förtroendet att gå bort till Ica och handla den flaskan? Jo, för att allt skall vara så jäkla reglerat IFALL något EVENTUELLT skulle kunna gå åt helvete för NÅGON stackare.

                      Och ungefär så är det med Metronidazol. Det finns att köpa i lägre dos över disk - då kallas det Octozin. Jag får ett recept av en läkare på samma preparat, då är jag plötsligt en suspekt individ - men om jag får det av en veterinär är alla glada. Påvens skägg...

                      Sorry - det blev väl inte klarare av detta - men, jag kanske får anledning att återkomma vid annat tillfälle. Jag måste nog ha den där whiskyn nu.
                      Senast redigerad av Hogan1; 10 January 2009, 00:48.
                      Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                      Kommentar

                      • PatrikMalmo
                        Användare
                        • May 2005
                        • 4642

                        Hogan,
                        vi tänker mycket lika i det du skriver. Det är så otroligt mycket som är överbeskyddande idag, likaså överreglerat utan att kunna straffas. Visst, en del saker SKA baske mig regleras, men när jag klurar på sådana här saker så kan man undra var tiden brinner upp när fisken faktiskt försvinner. Får onekligen känslan av att tid ägnas åt massa småsaker medans de stora sakerna fortsätter rulla på som ingenting.

                        Det är i de lägena jag börjar leta efter mina två liter vodka och en timmes egentid. Jag har inte en susning om vad jag som enskild individ spelar för kvitta i det hela. Och där sitter jag.

                        Ledsen för om tråden spårar ur, de senaste inläggen (definitivt mitt) kanske borde ligga i "Intelligenta fredags- och lördagsdiskussioner". Därmed inte sagt att de senaste inläggen är ointelligenta, bara att de inte tillför ursprungsfrågan något.

                        Hilsen,

                        P
                        Ingen fisk har läst böckerna.

                        Kommentar

                        • Hogan1
                          Användare
                          • August 2008
                          • 149

                          Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                          Hogan,
                          vi tänker mycket lika i det du skriver. Det är så otroligt mycket som är överbeskyddande idag, likaså överreglerat utan att kunna straffas. Visst, en del saker SKA baske mig regleras, men när jag klurar på sådana här saker så kan man undra var tiden brinner upp när fisken faktiskt försvinner. Får onekligen känslan av att tid ägnas åt massa småsaker medans de stora sakerna fortsätter rulla på som ingenting.

                          Det är i de lägena jag börjar leta efter mina två liter vodka och en timmes egentid. Jag har inte en susning om vad jag som enskild individ spelar för kvitta i det hela. Och där sitter jag.

                          Ledsen för om tråden spårar ur, de senaste inläggen (definitivt mitt) kanske borde ligga i "Intelligenta fredags- och lördagsdiskussioner". Därmed inte sagt att de senaste inläggen är ointelligenta, bara att de inte tillför ursprungsfrågan något.

                          Hilsen,

                          P
                          Just vad jag på ett något omständligare sätt försökt komma fram till. Fast jag dricker hellre whisky än vodka.
                          Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                          Kommentar

                          • daniel_i_malmö
                            Användare
                            • April 2002
                            • 1338

                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Men självklart så ska vi vara uppmärksamma vid användande utav antiobotika, men som som jag skrev i mitt förra inlägg, folk ska ju inte behöva dö, bara på grund utav att vi är rädda att använda antiobotika.
                            Du har fått det helt om bakfoten. Det stora problemet är att människor idag dör på grund av att vi använt för mycket antibiotika. Antibiotikan har räddat otroligt många liv genom åren. Tyvärr håller vi på att göra den vapenarsenalen overksam i en allt snabbare takt. Vi förlorar mark.

                            Ursprungligen postat av Hogan1
                            Att jag nu har druckit två whisky. En till och jag minns inte något... Fast det blir roligare att ha glömt...
                            Hehe, här har gästerna precis gått och vi tömde nästan den sista flaskan 12-årig Flor de Cana Centenario rom jag hade med mig hem från Centralamerika. Det får bli en ny resa snart...

                            Ursprungligen postat av Hogan1
                            Jo - jag menar att visst skall man vara försiktig - men måste det gå till överdrift?
                            Det är inte försiktigheten som går till överdrift. Det är antibiotikaanvändingen.

                            Ditt resonemang om att man inte behöver vara så beskyddande går jag helt med på, men jag skulle vilja vända på det:

                            Du behöver inte springa till doktorn för din förkylning. Det är inte nödvändigt att äta antibiotika för att du har halsfluss. Du ska inte äta antibiotika för bihåleinflammation. De går över av sig själv. Antibiotika har ingen eller bara blygsam effekt på sjukdomsförloppet.

                            Detta är helt och otvetydigt vetenskapligt belagt.

                            En enkel och mycket kort artikel i ämnet för den som tvivlar:
                            Antibiotika overksamt mot bihåleinflammation.

                            Lika vetenskapligt belagt är det att onödig användning av antibiotika ökar resistensutvecklingen.

                            Antibiotikaresistens är ett reellt dödligt problem, här och nu.
                            Det är inte något svårgreppbart eventuellt hot i stil med växthuseffekt eller kärnkraftolyckor. Det dödar och orsakar lidande och kostnader i en allt ökande takt över hela världen. Sverige är dock än så länge väldigt skonat - endast tack vare att vi redan har en förhållandevis restriktiv antibiotikaanvändning.

                            Naturligtvis är inte den del som används som fiskmedicin det som allt står och faller med. Men samma resonemang kan föras vid varje receptutskrivning som ju var för sig står för en oändligt liten del av antibiotikaanvändningen - och då kommer vi aldrig komma till rätta med problemet med överutskrivning.

                            Dessutom, vad är det ni medicinerar? En samling löst definierade symtom som vi kallar bukvattensot. Vad som orsakar bukvattensoten finns det nästan lika många teorier om som mbuna- och tropheusägare.

                            Är ni säkra på att antibiotikan över huvud taget hjälper mot de symtom era fiskar uppvisar?
                            Alla som följt diskussionerna här på forumet vet att ibland har medicinen tyckts hjälpa men lika ofta har fiskar fortsatt dö efter man medicinerat.

                            Om du trodde det antibiotikan var betydelsefull för att du skulle bli frisk sist du hade halsfluss eller bihåleinflammation hade du fel.
                            Det är troligt att du har lika fel när du tror att det var antibiotikan som räddade de fiskar som överlevde. Kanske bidrog den till och med till att redan försvagade fiskar strök med.

                            Resistensutveckling är inte den enda anledningen till att vara restriktiv med antibiotika. För den enskilde individen är risken för biverkningar och följdinfektioner en minst lika viktig anledning. Antibiotikan slår ut nyttiga bakterier och ger plats åt sjukdomsframkallande bakterier och svampar.

                            Vad är det vi oftast försöker bota hos våra fiskar: mag-tarmproblem av okänd orsak. Om man slår upp just metronidazol på Fass.se kan man läsa följande under avsnittet Biverkningar:
                            Vanligast är diffusa gastrointestinala biverkningar
                            För andra typer av antibiotika är en av de absolut vanligaste biverkningarna diarré på grund av infektioner i magtarmkanalen (hos kvinnor även svamp i underlivet).

                            Så kanske gjorde du dina fiskar en björntjänst när du gav dem antibiotika. Helt säkert är att du gjorde mänskligheten en björntjänst.

                            Nästa gång du hör någon beklaga sig över att inte ha fått antibiotika utskrivet när han var sjuk, ställ då en enkel motfråga: Hur gick det, blev du frisk?
                            Senast redigerad av daniel_i_malmö; 10 January 2009, 05:56.
                            Tjugofem år med ciklider.
                            http://www.malmoakvarieforening.se
                            Centralamerika 2006
                            Svart kaffe och drömmeri...

                            Kommentar

                            • malawijanne
                              Banned
                              • November 2005
                              • 3217

                              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                              Du har fått det helt om bakfoten. Det stora problemet är att människor idag dör på grund av att vi använt för mycket antibiotika. Antibiotikan har räddat otroligt många liv genom åren. Tyvärr håller vi på att göra den vapenarsenalen overksam i en allt snabbare takt. Vi förlorar mark.



                              Hehe, här har gästerna precis gått och vi tömde nästan den sista flaskan 12-årig Flor de Cana Centenario rom jag hade med mig hem från Centralamerika. Det får bli en ny resa snart...



                              Det är inte försiktigheten som går till överdrift. Det är antibiotikaanvändingen.

                              Ditt resonemang om att man inte behöver vara så beskyddande går jag helt med på, men jag skulle vilja vända på det:

                              Du behöver inte springa till doktorn för din förkylning. Det är inte nödvändigt att äta antibiotika för att du har halsfluss. Du ska inte äta antibiotika för bihåleinflammation. De går över av sig själv. Antibiotika har ingen eller bara blygsam effekt på sjukdomsförloppet.

                              Detta är helt och otvetydigt vetenskapligt belagt.

                              En enkel och mycket kort artikel i ämnet för den som tvivlar:
                              Antibiotika overksamt mot bihåleinflammation.

                              Lika vetenskapligt belagt är det att onödig användning av antibiotika ökar resistensutvecklingen.

                              Antibiotikaresistens är ett reellt dödligt problem, här och nu.
                              Det är inte något svårgreppbart eventuellt hot i stil med växthuseffekt eller kärnkraftolyckor. Det dödar och orsakar lidande och kostnader i en allt ökande takt över hela världen. Sverige är dock än så länge väldigt skonat - endast tack vare att vi redan har en förhållandevis restriktiv antibiotikaanvändning.

                              Naturligtvis är inte den del som används som fiskmedicin det som allt står och faller med. Men samma resonemang kan föras vid varje receptutskrivning som ju var för sig står för en oändligt liten del av antibiotikaanvändningen - och då kommer vi aldrig komma till rätta med problemet med överutskrivning.

                              Dessutom, vad är det ni medicinerar? En samling löst definierade symtom som vi kallar bukvattensot. Vad som orsakar bukvattensoten finns det nästan lika många teorier om som mbuna- och tropheusägare.

                              Är ni säkra på att antibiotikan över huvud taget hjälper mot de symtom era fiskar uppvisar?
                              Alla som följt diskussionerna här på forumet vet att ibland har medicinen tyckts hjälpa men lika ofta har fiskar fortsatt dö efter man medicinerat.

                              Om du trodde det antibiotikan var betydelsefull för att du skulle bli frisk sist du hade halsfluss eller bihåleinflammation hade du fel.
                              Det är troligt att du har lika fel när du tror att det var antibiotikan som räddade de fiskar som överlevde. Kanske bidrog den till och med till att redan försvagade fiskar strök med.

                              Resistensutveckling är inte den enda anledningen till att vara restriktiv med antibiotika. För den enskilde individen är risken för biverkningar och följdinfektioner en minst lika viktig anledning. Antibiotikan slår ut nyttiga bakterier och ger plats åt sjukdomsframkallande bakterier och svampar.

                              Vad är det vi oftast försöker bota hos våra fiskar: mag-tarmproblem av okänd orsak. Om man slår upp just metronidazol på Fass.se kan man läsa följande under avsnittet Biverkningar:


                              För andra typer av antibiotika är en av de absolut vanligaste biverkningarna diarré på grund av infektioner i magtarmkanalen (hos kvinnor även svamp i underlivet).

                              Så kanske gjorde du dina fiskar en björntjänst när du gav dem antibiotika. Helt säkert är att du gjorde mänskligheten en björntjänst.

                              Nästa gång du hör någon beklaga sig över att inte ha fått antibiotika utskrivet när han var sjuk, ställ då en enkel motfråga: Hur gick det, blev du frisk?
                              Ja det sista du skrev, om att man blev frisk ändå,
                              Nej jag vet att det är många som inte blev friska utav antiobotikan som dom fick ordinerat mot sin halsfluss eller lunginflammation, nu fick dom kåvepenin, och det fick dom för att det är ett snällare antiobiotika.
                              Dom fick åka tillbaka till läkaren och han fick skriva ut ett antiobotika med ett större spectrum.
                              Så i dom fallen så gick det faktiskt åt mera antiobiotika, och skälet är att läkarna är rädda för att skriva ut antibiotika.
                              Så det finns många sidor på ett järnspett.Janne

                              Kommentar

                              • Hogan1
                                Användare
                                • August 2008
                                • 149

                                Angående användning av antibiotika i tid och otid... Först och främst har jag personligen blivit ordinerad antibiotika vid ett flertal tillfällen under mitt halvsekellånga liv.
                                Första och enda gången jag gick med på en kur var för ca. 2 år sedan. Jag blev frisk på ett par dagar. Läkaren insisterade verkligen och till slut hade jag inget annat val än en antibiotikakur om jag ville bli frisk.

                                Vad gäller akvariefiskar kan jag nog hålla med till viss del. Hjälper det verkligen? Hur verksamt är det? Jag vet faktiskt inte - men en sak har jag konstaterat - att utan medicinering dör dom. Jag fortsätter i alla fall att medicinera så länge det finns hopp om överlevnad.

                                Hur jag sen halkade in (igen) i tråden, var för att det slog mig att det enligt mitt förmenande inte har någon praktisk betydelse om jag medicinerar mina fiskar med Ocotzin från zoohandeln, Flagyl utskrivet av en veterinär eller Metronidazol utskrivet av en läkare.
                                Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                                Kommentar

                                Arbetssätt...