metronidazol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeppehb
    Användare
    • February 2008
    • 124

    #76
    Ursprungligen postat av nils42
    Hej!
    Jag skrev tidigare men det försvann väl i cyberrymden. Mer info om läkemedel finns på www.lakemedelsakademin.se.( från läkemedelsverket i Uppsala ) Där kan också inte övertygade entusiaster skaffa sig mer kunnande.
    Hälsn Nils
    Fungerade icke...

    Edit: Det var bara att ta bort ett par tecken.
    Senast redigerad av jeppehb; 07 January 2009, 22:48.

    Kommentar

    • cf.akvarielagret
      Användare
      • April 2002
      • 5028

      #77
      Ett bra sätt att minska konsumtionen på medicin typ metronidazol är att göra en räkmix med den i, alltid bra att ha i frysen
      detta förutsätter att fiskarna äter fortfarande
      dels blir det billigare och mängden är säkert bara några % av att medicinera hela akvariet.
      fungerar även bra till dammfiskar då det är meningslöst att medicinera en större damm
      jag är Ateist
      men Gud talade till mig
      Gud är stor
      jag frågade hur stor ? inget svar
      han kanske behövde låna toaletten

      Kommentar

      • tjornpatrik
        Användare
        • August 2006
        • 830

        #78
        Ursprungligen postat av jeppehb
        Fungerade icke...

        Edit: Det var bara att ta bort ett par tecken.
        Vi erbjuder utbildningar på alla nivåer för yrkesverksamma inom läkemedelsområdet. Forskning, utveckling, tillverkning, distribution, klinik och användning.



        Tack förresten för bra svar. De med att vi spolar ut rester osv var faktiskt något intressant som jag inte reflekterat över förr.

        Kommentar

        • kaj.p
          Användare
          • April 2002
          • 2294

          #79
          Och se vad bl.a p piller ställer till med http://miljoforskning.formas.se/form...?idocument=285
          Diskussällskapet
          www.diskusforum.se

          Kommentar

          • malawijanne
            Banned
            • November 2005
            • 3217

            #80
            Ursprungligen postat av malawi375
            Oj vad otrevlig du är, man blir förvånad faktiskt och det fullkomligt blixtrar av okunnighet på området antibiotikaresistens.
            Ja som vanligt så är vi föregångare i Sverige, hur man ska skriva div lagar och restiktioner.
            Ja man kan inte ens ordinera 500mg kåvepenin till en som har konstaterad lunginflammation, utan att kolla sänkan, och nu menar jag inte snabbsänkan.
            Ja kåvepinin är ett rätt så enkelt antiobiotika med ett spectra som täcker tyvärr inte så många bakterie.
            Och åker man då till utlandet och får lite magont, ja då slår dom på storsläggan, det vill säga att det blir en penicillinkur som varar bara tre dar sedan är man bra. Där kan jag tycka att dom missbrukar antibiotika, och kom nu inte att säg att för att antiobotikan ska fungera ända ut måste man käka den i 10 dagar.
            Ja vi i våran lilla ankdamm i sverige, ja vi tror faktiskt själva att om vi låter bli att ge folk tillräckligt med penicillin, så slipper vi dom multiresistenta
            bakterierna, sedan att folk dör i lunginflammation på grund utav att dom inte fått ett tillräckligt bredspectra penicillin, ja vad spelar det för roll.Janne
            Senast redigerad av malawijanne; 07 January 2009, 23:44.

            Kommentar

            • malawijanne
              Banned
              • November 2005
              • 3217

              #81
              Ursprungligen postat av Göran Å
              Här är mitt bidrag till debatten.

              Som hundägare är jag i kontakt med min veterinär med jämna mellanrum (vacinationer) och har byggt upp en kontakt med denne.

              Har info om NCS och ciklid.se och olika forumtrådar som beskriver bukvattensot och Flagyl som medicin.

              Han var mycket intresserad av denna info, och förstod mitt intresse när jag beskrev värdet på en VF troffegrupp ex....

              Jag har därefter inte haft några bekymmer att få mitt recept på mina Flagyltabl.

              Jag skulle tro att han har en journal på mig ang de recept jag har fått under åren ( tänk på att giltighetstiden på outlösta recept är 1år ) ... Jag ser till att det alltid finns medicin hemma ( gäller även Nifurpirinol ) så att man klarar det akuta läget om sjukdomen skulle komma på besök.

              De senaste åren har jag varit förskonad från bukvattensot ( sedan jag började med kolfilter på ingående vatten samt mörkläggnings knepet för att minska stress vid större ändringar i karet ).


              Håller med dig fullständigt malawi375, ( du om någon borde veta) att antibiotika ska man vara försiktig med, med tanke på de resistanta problem som finns.
              Därför ska man inte använda detta mer än nödvändigt och då helst i små medicinkar så att det inte går åt så mycket av varan.



              Mvh Göran
              Ja skoj att du lyckas med troffar nu Göran, och alla är vi saliga i våran tro.
              Jag tänker sätta ut hakan lite nu.(för omväxling skull).
              Jag tror inte att det beror på fodret eller att du mörklägger ditt akvarium.
              Nej du har börjat lära dig hur troffar funkar, mycket vattenbyte bra fitrering samma mat, stoppa inte i mer fiskar i baljanJanne

              Kommentar

              • Hogan1
                Användare
                • August 2008
                • 149

                #82
                Jag är den förste med att hålla med om att man skall vara generellt försiktig med läkemedel - och speciellt antibiotika - men...

                Alltså - är vi överens om att den aktiva beståndsdelen i Flagyl och Octozin är Metronidazol?

                Flagyl och Metronidazol är receptbelagda i Sverige, Octozin säljs över disk, helt lagligt och utan recept.

                Om man medicinerar med Octozin (vars Metronidazolinnehåll inte är officiellt redovisat) skall man enligt förpackningen använda sig av 1 tablett per 22.5 liter vatten - men (sannolikt) på grund av den ganska låga andelen Metronidazol, rekommenderas ibland tredubbel dos.
                ( http://lakemalawi.co.uk/index.php?pid=5 )

                Om vi då förutsätter att tredubbel dos Ocotzin innehåller lika mycket som en 500 mg tablett Metronidazol, så spelar det ju ingen roll för vare sig miljö eller resistensproblemen vad man använder sig av - omvärldsverkan blir ju densamma ändå.

                Det enda man uppnått genom sin lagliga Octozinanvändning är förmodligen att ha fyllt några företags fickor med pengar. Förhoppningsvis får man naturligtvis friska fiskar för de pengarna också.

                Så, vad är det vi egentligen diskuterar? Det enda jag kan se är huruvida det är moraliskt eller inte att få Metronidazol eller Flagyl på recept av en läkare?

                Att alla (förmodar jag) medicinerar sina fiskar om de blivit sjuka om man genom medicineringen kan rädda dem till livet tar jag för givet.

                Om samtidigt akvaristens (negativa) inverkan på omvärlden (vad t.ex gäller bakteriers möjliga resistens eller utsläpp i naturen) är densamma vare sig receptfri Octozin, veterinärförskriven Flagyl eller läkarförskriven Metronidazol används, är således enligt min ödmjuka mening en diskussion om påvens skägg.
                Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                Kommentar

                • malawijanne
                  Banned
                  • November 2005
                  • 3217

                  #83
                  Ursprungligen postat av Hogan1
                  Jag är den förste med att hålla med om att man skall vara generellt försiktig med läkemedel - och speciellt antibiotika - men...

                  Alltså - är vi överens om att den aktiva beståndsdelen i Flagyl och Octozin är Metronidazol?

                  Flagyl och Metronidazol är receptbelagda i Sverige, Octozin säljs över disk, helt lagligt och utan recept.

                  Om man medicinerar med Octozin (vars Metronidazolinnehåll inte är officiellt redovisat) skall man enligt förpackningen använda sig av 1 tablett per 22.5 liter vatten - men (sannolikt) på grund av den ganska låga andelen Metronidazol, rekommenderas ibland tredubbel dos.
                  ( http://lakemalawi.co.uk/index.php?pid=5 )

                  Om vi då förutsätter att tredubbel dos Ocotzin innehåller lika mycket som en 500 mg tablett Metronidazol, så spelar det ju ingen roll för vare sig miljö eller resistensproblemen vad man använder sig av - omvärldsverkan blir ju densamma ändå.

                  Det enda man uppnått genom sin lagliga Octozinanvändning är förmodligen att ha fyllt några företags fickor med pengar. Förhoppningsvis får man naturligtvis friska fiskar för de pengarna också.

                  Så, vad är det vi egentligen diskuterar? Det enda jag kan se är huruvida det är moraliskt eller inte att få Metronidazol eller Flagyl på recept av en läkare?

                  Att alla (förmodar jag) medicinerar sina fiskar om de blivit sjuka om man genom medicineringen kan rädda dem till livet tar jag för givet.

                  Om samtidigt akvaristens (negativa) inverkan på omvärlden (vad t.ex gäller bakteriers möjliga resistens eller utsläpp i naturen) är densamma vare sig receptfri Octozin, veterinärförskriven Flagyl eller läkarförskriven Metronidazol används, är således enligt min ödmjuka mening en diskussion om påvens skägg.
                  Ha ha ha, den var rolig, påvens skägg, ja vem bryr sig.
                  Men det är ju alltid så, här på ciklid.se, så ska det penetreas in i minsta virus.
                  Och det finns en massa som penetrear sina baljor och läser div skit.Janne
                  Senast redigerad av malawijanne; 08 January 2009, 11:06.

                  Kommentar

                  • Hogan1
                    Användare
                    • August 2008
                    • 149

                    #84
                    Ja, jag är åtminstone inte världsmästare - och hamnar garanterat inte ens på pallplats när det gäller akvaristik, men jag anser mig själv besitta åtminstone en medelmåttig gnutta sunt förnuft - vilket man klarar sig ganska bra med i många situationer.

                    Det är självklart att vi inte skall skita ner i naturen, ta med skräpet hem om man varit ute och grillat, vara försiktig med läkemedel och absolut ha (vad jag tycker är det allvarligaste i den här debatten) kunskap om problematiken med bakteriers förmåga att utveckla resistens. Onödigt och för stort användande av antibiotika kan ju till sist innebära att vi (samhället och världen) förlorar kampen mot en mängd bakteriella sjukdomar och det finns all anledning att ta den debatten på allvar.

                    Vad gäller antibiotikaanvändning i akvaristiken, tror jag emellertid att den negativa påverkan detta innebär är ungefär av storleksordningen ett yngel i Malawisjön - eller en fis i rymden. Således en diskussion om påvens skägg.

                    (Å andra sidan kanske vän av ordning då undrar hur man (jag) kan skriva så mycket om ingenting - men det bjuder jag på).
                    Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                    Kommentar

                    • Göran Å
                      Användare
                      • December 2005
                      • 1295

                      #85
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Ja skoj att du lyckas med troffar nu Göran, och alla är vi saliga i våran tro.
                      Jag tänker sätta ut hakan lite nu.(för omväxling skull).
                      Jag tror inte att det beror på fodret eller att du mörklägger ditt akvarium.
                      Nej du har börjat lära dig hur troffar funkar, mycket vattenbyte bra fitrering samma mat, stoppa inte i mer fiskar i baljanJanne
                      Ja du Janne visst är det roligt när när ens hobby fungerar klockrent utan en massa bekymmer, så har det varit för mig de senaste åren.

                      När det gäller skötsel så har jag inte några andra rutiner nu än vad jag har haft sedan min akvariehobby startade på allvar för ca 15 år sedan.

                      Det enda nya som har inträffat för mig är att jag börjat med kolfilter på ingående akvarievattnet samt börjat med NLS pellets som huvudfoder.

                      Tack vare denna förändring i rutinerna upplever jag att mina fiskar (troffar och malawis) har hållit sig friskare och har därmed sluppit att anv medicin.

                      Att denna förändring av rutinerna fungerar bra, tror jag benhårt på.....tills någon har lyckats överbevisa mig....


                      När det gäller att stoppa i mer fiskar i karet så är jag mycket försiktig numer (vis av erfarenhet) om de inte har fått gått en tid i ett karantänkar.

                      När det sedan blir dax för överflyttning är mitt knep med total mörkläggning ett pålitligt knep att få fiskarna att acceptera varandra........

                      Nu blev det lite snack utanför trådskaparens huvudfråga men det tror jag Mattias godkänner.


                      Ang resistenta bakterier pga överkonsumtion av antibiotika i samhället, så ska det tas med stort allvar tycker jag.
                      Utdrag ur Aftonbladet.se 8/1_09

                      Minst sju svenskar, varav tre små barn, har dött de senaste åren infekterade med bakterier som tål antibiotika.

                      Utvecklingen går åt helt fel håll. Allt fler smittas av superbakterierna, visar TT:s genomgång.
                      Det ser ju dystert ut som det är just nu, helt klart. Vi vet inte hur fort det här kommer att gå och vart det kommer att ta vägen, säger Johan Struwe, överläkare verksam vid Smittskyddsinstitutet.


                      Mvh Göran
                      http://www.skovdeaf.se/
                      http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                      http://www.skovdefagelklubb.se/

                      Kommentar

                      • nils42
                        Användare
                        • January 2003
                        • 931

                        #86
                        Hej!
                        Nej Hogan1, jag tycker inte det du skriver vare sig vara en fis i rymden eller ingenting, utan du skriver klokt, välformulerat och kunnigt. Det är ju fler sådana synpunkter som dina detta forum mår väl av.
                        Hälsn Nils

                        Kommentar

                        • daniel_i_malmö
                          Användare
                          • April 2002
                          • 1338

                          #87
                          Flera inlägg i denna tråd skvallrar om att det finns en monumental okunnighet om antibiotikabehandling och resistensutveckling på forumet.

                          Resistensutveckling hos antibiotika är ett av de allra största och mest reella hoten mot människors hälsa i ett globalt perspektiv. Tusentals människor dör av resistenta bakterier, och resistensen ökar och sprider sig fort. Tidigare lättbotade infektioner finns det numera varianter av som vi inte kan bota. Orsaken är en enda - felaktig och överflödig antibiotikabehandling.

                          Vi har sedan antibiotikan upptäcktes klarat oss genom att det utvecklats nya varianter av antibiotika efterhand som de gamla blivit oandvändbara - de senaste åren har denna nyutveckling dock avstannat. Vi hittar inte tillräckligt många nya antibiotikatyper längre för att hålla takten med bakteriernas resistensutveckling.

                          Räddningen är drastiskt minskad antibiotikaanvändning. Det handlar om liv och död. I ljuset av det är de tvärsäkra och raljerande åsikter som framförts i denna tråd mycket skrämmande. Det finns inte utrymme för några 'fisar i rymden'.

                          Här finns mer info:
                          Senast redigerad av daniel_i_malmö; 08 January 2009, 18:02.
                          Tjugofem år med ciklider.
                          http://www.malmoakvarieforening.se
                          Centralamerika 2006
                          Svart kaffe och drömmeri...

                          Kommentar

                          • nils42
                            Användare
                            • January 2003
                            • 931

                            #88
                            Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                            Flera inlägg i denna tråd skvallrar om att det finns en monumental okunnighet om antibiotikabehandling och resistensutveckling på forumet.
                            Här finns mer info:
                            http://www.strama.se
                            Hej!
                            Detta fordrar ju basalt farmakologiskt och bakteriologiskt kunnande, kanske lite mer än så. Också vi akvarister måste dra vårt strå till stacken. Den dagen när antibiotika inte längre räcker ( inte heller för fiskarna ) vågar man knappt tänka på. Se t ex på utvecklingen av tuberkulos.
                            Hälsn Nils

                            Kommentar

                            • LN
                              Användare
                              • December 2004
                              • 4744

                              #89
                              Ursprungligen postat av daniel_i_malmö
                              Flera inlägg i denna tråd skvallrar om att det finns en monumental okunnighet om antibiotikabehandling och resistensutveckling på forumet.

                              [/url]
                              Tror inte vi är bättre eller sämre än snittet i landet ang. utvecklingen av resistensa bakterier.

                              Tyvärr är det dock så mänskigheten funkar. Det man inte inser/ser finns inte.
                              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
                              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

                              Kommentar

                              • daniel_i_malmö
                                Användare
                                • April 2002
                                • 1338

                                #90
                                Ursprungligen postat av LN
                                Tror inte vi är bättre eller sämre än snittet i landet ang. utvecklingen av resistensa bakterier.
                                Nej, det är verkligen skrämmande att allmänhetens insikt om detta oerhört allvarliga problem är näst intill obefintlig.
                                Tjugofem år med ciklider.
                                http://www.malmoakvarieforening.se
                                Centralamerika 2006
                                Svart kaffe och drömmeri...

                                Kommentar

                                Arbetssätt...