metronidazol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nils42
    Användare
    • January 2003
    • 931

    #61
    Ursprungligen postat av Malawe
    Jag får Flagyl enkelt utskrivet av veterinär när jag behöver det. Vad är anledningen till att Flagyl är receptbelagt? Är det för att alla är idioter eller har det en legitim orsak?
    Hej!
    Jo, läkemedel är gifter om de inte används i rätt dosering.
    Hälsn Nils

    Kommentar

    • malawijanne
      Banned
      • November 2005
      • 3217

      #62
      Ursprungligen postat av Malawe
      Jag får Flagyl enkelt utskrivet av veterinär när jag behöver det. Vad är anledningen till att Flagyl är receptbelagt? Är det för att alla är idioter eller har det en legitim orsak?
      Nej det har säkert med att göra, lagstiftningen hänger inte med, och det är klart ju fler paragrafryttare vi har och ju fler som vill ha det dokumenterat, ju närmare så kommer vi att ,vi akvarister inte kan medicinera våra fiskar.
      Och det första steget är att ta bort octocin och aquamoore från våra zoo butikerna.Janne

      Kommentar

      • StefanL
        Användare
        • August 2002
        • 10784

        #63
        Tycker det kan vara nyttigt att ändå diskutera anledningen till varför medlet ändå är receptbelagt. Sedan kan man tycka hur man vill om det om det finns för många paragrafryttare eller ej...diskussion om att släppa saker fritt bara för att vi akvarister behöver det till våra fiskar mellan varven är för mig lite naiv även om jag förstår tanken.

        Jag bara undrar hur världen skulle se ut utan restriktioner, regler, lagar och värderingar. Man kan leva i en fantasi att allt skulle bli så mycket bättre om vi inte hade en massa lagar som begränsade vår "kreativitet"...men vi blir genast som galna när andras kreativitet stör vår..och när andras "kreativitet" har effekt på vår vardag.

        Kommentar

        • nils42
          Användare
          • January 2003
          • 931

          #64
          Hej!
          Oavsett om det finns paragrafryttare eller inte så är läkemedel inget som den första i gathörnet man möter ska ordinera. Det finns faktiskt folk som har en sjuårig utbildning i detta. Kanske dags att fråga någon av dessa eller är det inte " demokratiskt "?
          Hälsn Nils

          Kommentar

          • malawi375
            Användare
            • April 2006
            • 209

            #65
            Ursprungligen postat av malawijanne
            Nej det har säkert med att göra, lagstiftningen hänger inte med, och det är klart ju fler paragrafryttare vi har och ju fler som vill ha det dokumenterat, ju närmare så kommer vi att ,vi akvarister inte kan medicinera våra fiskar.
            Och det första steget är att ta bort octocin och aquamoore från våra zoo butikerna.Janne
            Skämtar du? Tycker du att det är "paragrafrytteri" att antibiotika är receptbelagt och att den antibiotika som förskrivs skall journalföras? Se dig om i världen hur svårt man har på vissa ställen att bota sjukdomar eftersom ingen antibiotika längre fungerar för att man har kunnat köpa det i snabbköpet.
            Senast redigerad av malawi375; 07 January 2009, 22:07.

            Kommentar

            • malawi375
              Användare
              • April 2006
              • 209

              #66
              Ursprungligen postat av nils42
              Hej!
              Oavsett om det finns paragrafryttare eller inte så är läkemedel inget som den första i gathörnet man möter ska ordinera. Det finns faktiskt folk som har en sjuårig utbildning i detta. Kanske dags att fråga någon av dessa eller är det inte " demokratiskt "?
              Hälsn Nils
              Jag har inte 7 års utbildning men väl 5,5 år (leg veterinär), och min åsikt har jag redan delgett =)

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                #67
                Ursprungligen postat av malawi375
                Skämtar du? Tycker du att det är "paragrafrytteri" att antibiotika är receptbelagt och att den antibiotika som förskrivs skall journalföras? Se dig om i världen hur svårt man har på vissa ställen att bota sjukdomar eftersom ingen antibiotika längre fungerar för att man har kunnat köpa det i snabbköpet.
                Och vem fan har bett dig att käka fiskmedicin, jag hoppas att vi pratar den medicinen som vi stoppar i våra baljor.ELLER.Janne

                Kommentar

                • nils42
                  Användare
                  • January 2003
                  • 931

                  #68
                  Ursprungligen postat av malawi375
                  Skämtar du? Tycker du att det är "paragrafrytteri" att antibiotika är receptbelagt? Och att den antibiotika som förskrivs skall journalföras? Se dig om i världen hur svårt man har på vissa ställen att bota sjukdomar eftersom ingen antibiotika längre fungerar för att man har kunnat köpa det i snabbköpet.
                  Hej!
                  Exakt. Antibiotika är inte sockerpiller man strör över befolkningen eller fiskarna hur som helst. Det finns fortsättningskurser att gå på.
                  Hälsn Nils

                  Kommentar

                  • tjornpatrik
                    Användare
                    • August 2006
                    • 830

                    #69
                    Är det möjligt att göra läkemedel som är receptbelagda för människor, receptfria för djur? Typ Flagyl.

                    Kommentar

                    • malawi375
                      Användare
                      • April 2006
                      • 209

                      #70
                      Ursprungligen postat av malawijanne
                      Och vem fan har bett dig att käka fiskmedicin, jag hoppas att vi pratar den medicinen som vi stoppar i våra baljor.ELLER.Janne
                      Oj vad otrevlig du är, man blir förvånad faktiskt och det fullkomligt blixtrar av okunnighet på området antibiotikaresistens.

                      Kommentar

                      • kaj.p
                        Användare
                        • April 2002
                        • 2294

                        #71
                        Ursprungligen postat av patriks155
                        Är det möjligt att göra läkemedel som är receptbelagda för människor, receptfria för djur? Typ Flagyl.
                        Det är ju det det man gör bl.a Seechem har rent metronidazol (Flagyl) i sitt sortiment och det är helt ok o köpa i butik. (än så länge)
                        Diskussällskapet
                        www.diskusforum.se

                        Kommentar

                        • tjornpatrik
                          Användare
                          • August 2006
                          • 830

                          #72
                          Ursprungligen postat av kaj.p
                          Det är ju det det man gör bl.a Seechem har rent metronidazol (Flagyl) i sitt sortiment och det är helt ok o köpa i butik. (än så länge)
                          ok tack för svaret

                          Kommentar

                          • malawi375
                            Användare
                            • April 2006
                            • 209

                            #73
                            Ursprungligen postat av patriks155
                            Är det möjligt att göra läkemedel som är receptbelagda för människor, receptfria för djur? Typ Flagyl.
                            Problemet är att de bakterier som "utbildar" sig att bli resistenta på djur även kan överföra sin kunskap till de bakterier som kan drabba oss människor. Det är därför det är ett oerhört svårt problem med all den antibiotika som förskrivs till djur, tex slaktsvin och fjäderfä, i andra länder än Sverige. Det är inte individen som äter antibiotikan som blir resistent, det är bakterierna som blir det.

                            Sedan ska man tänka på att mycket av det vi stoppar i våra kar på ett eller annat sätt kommer ut i omgivningen via avloppet - dels bakterier som träffat på våra läkemedel, dels rester och nedbrytningsprodukter av själva läkemedlet.

                            Lite av en storm i ett vattenglas blir den här debatten om just Flagylbehandling av svenska akvariefiskar, dels för att vi i dagsläget har små problem med resistens på metronidazol, dels för att det handlar om en droppe i havet i det stora hela. Men jag är nog ändå av den åsikten att all antibiotika bör förskrivas av behörig person, samt att all förskrivning bör journalföras och dokumenteras. Det kan hjälpa oss stort i framtiden för att bota sjuka (djur såväl som människor), och handlar inte ett dugg om byråkrati.

                            Kommentar

                            • nils42
                              Användare
                              • January 2003
                              • 931

                              #74
                              Ursprungligen postat av patriks155
                              Är det möjligt att göra läkemedel som är receptbelagda för människor, receptfria för djur? Typ Flagyl.
                              Hej!
                              Jag skrev tidigare men det försvann väl i cyberrymden. Mer info om läkemedel finns på www.lakemedelsakademin.se( från läkemedelsverket i Uppsala ) Där kan också inte övertygade entusiaster skaffa sig mer kunnande.
                              Hälsn Nils
                              Senast redigerad av nils42; 07 January 2009, 22:57.

                              Kommentar

                              • Göran Å
                                Användare
                                • December 2005
                                • 1295

                                #75
                                Flagyl=metronidazol

                                Här är mitt bidrag till debatten.

                                Som hundägare är jag i kontakt med min veterinär med jämna mellanrum (vacinationer) och har byggt upp en kontakt med denne.

                                Har info om NCS och ciklid.se och olika forumtrådar som beskriver bukvattensot och Flagyl som medicin.

                                Han var mycket intresserad av denna info, och förstod mitt intresse när jag beskrev värdet på en VF troffegrupp ex....

                                Jag har därefter inte haft några bekymmer att få mitt recept på mina Flagyltabl.

                                Jag skulle tro att han har en journal på mig ang de recept jag har fått under åren ( tänk på att giltighetstiden på outlösta recept är 1år ) ... Jag ser till att det alltid finns medicin hemma ( gäller även Nifurpirinol ) så att man klarar det akuta läget om sjukdomen skulle komma på besök.

                                De senaste åren har jag varit förskonad från bukvattensot ( sedan jag började med kolfilter på ingående vatten samt mörkläggnings knepet för att minska stress vid större ändringar i karet ).


                                Håller med dig fullständigt malawi375, ( du om någon borde veta) att antibiotika ska man vara försiktig med, med tanke på de resistanta problem som finns.
                                Därför ska man inte använda detta mer än nödvändigt och då helst i små medicinkar så att det inte går åt så mycket av varan.



                                Mvh Göran
                                Senast redigerad av Göran Å; 07 January 2009, 22:59.
                                http://www.skovdeaf.se/
                                http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
                                http://www.skovdefagelklubb.se/

                                Kommentar

                                Arbetssätt...