metronidazol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • kaj.p
    Användare
    • April 2002
    • 2294

    #46
    Det lär vara så att "fiskmediciner" är undantagna läkemedelsförordningen.
    Detta är dock under ändring och jag skulle tro att det blir betydligt svårare för oss akvarister o få tag på i framtiden. Typ som det blivit i England
    Diskussällskapet
    www.diskusforum.se

    Kommentar

    • Per B
      Användare
      • September 2005
      • 1250

      #47
      Ursprungligen postat av Hogan1
      Nu har jag gjort bäggedera. Är jag då dubbelt omoralisk?
      Nej, du är inte dubbelt omoralisk men du är amoralisk och bryter faktiskt mot lagen! En läkare/veterinär gör en trovärdighetsbedömning (eller förväntas i alla fall göra det) från fall till fall. Privatimporterar du så är det bara de gamla vanliga marknadsprinciperna som gäller: Tjäna en hacka eller avstå från att göra det till förmån för någon mer skrupulös.
      mvh Per

      Tanganyika och Västafrika i burkarna

      Kommentar

      • malawi375
        Användare
        • April 2006
        • 209

        #48
        Ursprungligen postat av Per Bjellert
        Nej, du är inte dubbelt omoralisk men du är amoralisk och bryter faktiskt mot lagen! En läkare/veterinär gör en trovärdighetsbedömning (eller förväntas i alla fall göra det) från fall till fall. Privatimporterar du så är det bara de gamla vanliga marknadsprinciperna som gäller: Tjäna en hacka eller avstå från att göra det till förmån för någon mer skrupulös.
        Sant, en veterinär skall göra en trovärdighetsbedömning att det verkligen finns fiskar hos den som vill ha receptet, att de verkligen är sjuka och att det finns fog att tro att just den medicin han/hon förskriver skulle kunna hjälpa. Däremot får INTE en läkare skriva ut nånting överhuvudtaget till fisk (som jag redan skrev ovan). Jag har många trista exempel på när "bussiga" läkare skrivit ut tex värktabletter till grannens hund, och hundkraken några dagar senare befunnit sig på djursjukhus på intensivvård för svåra njurskador. Skomakare bör hålla sig till sin läst och inte lägga takpannor.

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          #49
          Mattias,
          har inget att tillägga kring medicineringen, sådant är jag kass på - men jag hoppas vi ser dig ett år till i allafall!!

          Hilsen,

          P
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • November 2006
            • 1493

            #50
            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
            Mattias,
            har inget att tillägga kring medicineringen, sådant är jag kass på - men jag hoppas vi ser dig ett år till i allafall!!

            Hilsen,

            P

            Ja, det gör vi Partrik =) Har betalt medlemsavgiften för 2009. Jag medicinerar med flagyl nu och det verkar funka kanon.

            Försökte ringa in ett nytt recept på flagyl i fredags men det var några vetrinärer som sa nej och att det inte var tillåtet att skriva ut medicin utan att undersöka djuret ifråga. Jag har varjefall en vetrinär som kan hjälpa mig på måndag som skickar receptet elekroniskt.


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • Hogan1
              Användare
              • August 2008
              • 149

              #51
              Ursprungligen postat av Per Bjellert
              Nej, du är inte dubbelt omoralisk men du är amoralisk och bryter faktiskt mot lagen! En läkare/veterinär gör en trovärdighetsbedömning (eller förväntas i alla fall göra det) från fall till fall. Privatimporterar du så är det bara de gamla vanliga marknadsprinciperna som gäller: Tjäna en hacka eller avstå från att göra det till förmån för någon mer skrupulös.
              Nu har jag ju inte handlat på recept (från läkare) i första hand för att tjäna pengar på det. (Jag säljer inte till någon annan heller) utan helt enkelt för att det visade sig vara svårt att få tag på tillräckligt med Octozin för att behandla akvariet 3 gånger. Jag fick tigga mig till att få köpa så det räckte till en enda kur.
              Ett recept gick på samma dag - och för att inte hamna i samma sits en gång till, gjorde jag också en beställning över nätet från USA - också för att inte min läkarpolare skulle behöva brottas med sitt samvete i onödan.

              Jag har ingen aning om det blev billigare eller dyrare och struntar uppriktigt i vilket. Min enda prioritet har varit att mina fiskar skulle överleva och om jag måste välja mellan att rädda livet på fiskarna och att begå en smärre lagöverträdelse, är valet inte så svårt.

              Nu har jag en bekant på lite längre håll som faktiskt är veterinär - så det får sannolikt bli den vägen nästa gång - om det mot förmodan skulle behövas. Men inte f-n kommer han hem till mig för att kolla om fiskarna är sjuka eller inte - och han kan sannolikt inte avgöra det bättre än vad jag kan - han är nämligen hästdoktor (på riktigt).
              Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

              Kommentar

              • malawijanne
                Banned
                • November 2005
                • 3217

                #52
                Ursprungligen postat av Per Bjellert
                Nej, du är inte dubbelt omoralisk men du är amoralisk och bryter faktiskt mot lagen! En läkare/veterinär gör en trovärdighetsbedömning (eller förväntas i alla fall göra det) från fall till fall. Privatimporterar du så är det bara de gamla vanliga marknadsprinciperna som gäller: Tjäna en hacka eller avstå från att göra det till förmån för någon mer skrupulös.
                Ja som väntat, så är du den paragrafryttare som inte lyckades bli polis, tur för oss vanliga.
                Att som du säger, att en läkare gör eller en veterinär gör en trovärdighetsbedömning, jo självklart så gör dom det, och det till förtret för dig.
                För till 100 % procent så skriver dom ut medicinen, trots att det kanske finns en del som tjänar pengar på sina fiskar.
                Ja Per när ska du vakna upp i din lilla dvala där ute på ön, och anpassa dig till verkligheten.Janne

                Kommentar

                • Hogan1
                  Användare
                  • August 2008
                  • 149

                  #53
                  Ju mer jag tänker på det här, desto mer konstigt förefaller egentligen resonemanget med läkare vs. veterinär som receptförskrivare.

                  En veterinär skall ju göra en trovärdighetsbedömning och helst också föra journal över vad han som professionell yrkesutövare kan bedöma och vilka åtgärder som han anser rimliga för att bota ett sjukt djur.

                  Vad gäller just akvariefisk kan man förmodligen räkna antalet veteirnärer som är kvalificerade att göra en rimlig bedömning i fall av t.ex. bukvattensot, på ena handens tumme.

                  Det blir alltså enligt mitt sätt att se på det rent fånigt att ringa runt till veterinärer som inte har den minsta lilla kunskap om den sjukdom som skall behandlas, för att få tag på en medicin som jag dessutom (i lägre doser och i mån av tillgång) kan köpa hos den lokala zoohandlaren.

                  De enda som drar nytta av det här förfarandet (med octozin genom zoohandeln) är tillverkaren, grossisten och detaljisten som var och en tjänar pengar på verksamheten och åtminstone jag har en viss aversion mot ett sådant förfarande.

                  Att en läkare inte får förskriva medicin till djur är en sak - men det finns inte många läkare som inte skulle hjälpa en bekant i trångmål - det görs dagligen av majoriteten av läkare jag känner (och jag känner ganska många).

                  Mitt förra fall med BVS har jag för mig inträffade en lördag i slutet av november, jag fick efter att ha ringt runt, ila iväg några mil utanför stan för att få tag på Octozin och fick som sagt medicin som knappt räckte till full dos.
                  Jag var tvungen att medicinera två kar dessutom) och ringer då min gode vän läkaren som till och med kommer förbi hemma och lägger ett recept på Metro i brevlådan. Söndag förmiddag kan jag åka in till ett jourapotek och hämta ut medicinen som räcker för att medicinera mina kar 3-4 gånger. Hälften av fiskarna klarade sig.

                  För att inte hamna i den här situationen igen gjorde jag också en beställning över nätet. Paketet gick iväg och kontrollerades av svenska tullen och kom fram till mig utan anmärkning - men jag fick naturligtvis betala tull och moms vilket jag ser som Tullverkets tysta medgivande. (nu visste jag iofs inte att det var förbjudet när jag beställde).

                  Alltså - vad är det vi talar om här egentligen?

                  På mig förefaller en del vara mer katolska än påven.

                  Jag har ingen hund eller andra husdjur, jag har inga barn som av misstag få tag på medicinen, jag förvarar den i ett skåp tillsammans med övriga akvarieprylar och jag bedömer därför eventuella risker som noll - och under alla omständigheter inte större än om det stått "Octozin" på burken.

                  Som jag nämnt tidigare - jag skiter i om jag sparar en hundralapp eller två per år på att köpa medicin till mina akvariefiskar från någon annan än zoohandeln. Min prioritet har varit att medicinera fiskarna så de blir friska. Nöd går före lag och jag ser omoraliskt nog inga problem med mitt förfarande eftersom det inte skadar någon.
                  Time flies like an arrow. Fruit flies like a banana.

                  Kommentar

                  • StefanL
                    Användare
                    • August 2002
                    • 10784

                    #54
                    Ursprungligen postat av malawijanne
                    Ja som väntat, så är du den paragrafryttare som inte lyckades bli polis, tur för oss vanliga.
                    Att som du säger, att en läkare gör eller en veterinär gör en trovärdighetsbedömning, jo självklart så gör dom det, och det till förtret för dig.
                    För till 100 % procent så skriver dom ut medicinen, trots att det kanske finns en del som tjänar pengar på sina fiskar.
                    Ja Per när ska du vakna upp i din lilla dvala där ute på ön, och anpassa dig till verkligheten.Janne
                    Janne...seriöst. Vilket är rätt enligt den existerande lag vi har för detta? Kan du tala om det för oss andra så vore det trevligt. Det du förmedlat nu är en åsikt och en förolämpande sådan, mot Per, vilket jag tycker är riktigt åt helsike malplacerat i en seriös diskussion. Jag förstår inte varför du på senare tid är så förolämpande och nedsättande i dina inlägg mot de som är av annan åsikt än den du står för?

                    Kommentar

                    • nils42
                      Användare
                      • January 2003
                      • 931

                      #55
                      Hej!
                      Hogan1, du resonerar oklanderligt. Tack för det. Det ställer jag mig helt bakom. Lite synd om medskribenter som inte gör det.
                      Hälsn Nils

                      Kommentar

                      • tjornpatrik
                        Användare
                        • August 2006
                        • 830

                        #56
                        Bra resonemang Hogan1! Håller fullständigt med.

                        Vet folk som bara ringt ett samtal till någon veterinär och fått ett recept på flagyl att hämta ut direkt utan någon disskussion.

                        Sen är det ju så att även om du beställer ett preparat som enligt svensk lag är tillåtet (ex kosttillskott) så kan ju tullen krångla ändå för de anser något annat och tolkar lagen på ett sätt och hur man än ser på de så gick de igenom.

                        Fattar inte varför inte ex Flagyl släpps ut till försäljning i zoobutikerna, så mycket fisk som kunde räddats. Istället ska man ringa runt och leta veterinär och betala för recept utskrivet av någon som kanske inte vet något om akvariefisk eller så får man prova sig fram med andra preparat som inte hjälper.
                        Senast redigerad av tjornpatrik; 07 January 2009, 23:15. Anledning: felstavn

                        Kommentar

                        • malawijanne
                          Banned
                          • November 2005
                          • 3217

                          #57
                          Ursprungligen postat av Malawe
                          Janne...seriöst. Vilket är rätt enligt den existerande lag vi har för detta? Kan du tala om det för oss andra så vore det trevligt. Det du förmedlat nu är en åsikt och en förolämpande sådan, mot Per, vilket jag tycker är riktigt åt helsike malplacerat i en seriös diskussion. Jag förstår inte varför du på senare tid är så förolämpande och nedsättande i dina inlägg mot de som är av annan åsikt än den du står för?
                          Ja jag har aldrig tyckt om att det finns folk som leker poliser, på nätet eller ute i samhället. det har vi poliser anställda och som är utbildade för den saken.(nu pratar jag inte om civilkurage) och sedan så finns det alltid en del här på ciklid.se, som aldrig är sena att skriva negativa saker om mig och mina så kallade bastarder, Per Bjellert tillhör den skaran.
                          Jag försöker alltid att bemöta dom som diskuterar på ciklid.se med samma mynt, det vill säga dom som uppför sig bra mot mig försöker jag behandla med samma respekt, och dom som uppför sig dåligt mot mig får samma tillbaka.
                          Och jag tror att jag läste i en annan tråd häromdagen, tråden hette (säga upp medlemskap) citat!!! jompa.h... det glädjer mig att du svarade, du har fått tagit mycket skit janne,
                          Och där höll jag med honom, men jag ville inte gå in och förstöra tråden.
                          Men eftersom du tog upp det igen att jag är otrevlig, så försöker jag att förklara nu istället.
                          Ja det kanske har sin historia och jag tycker att jag har anledning ibland att vara lite tyken mot vissa här på forumet, för att det var faktiskt dom som började att vara otrevliga.
                          Och till sist så är det faktiskt upp till forumsvärdarna att styra upp det, och dom försöker säkert, men ibland så kan det bli fel ändå.Janne

                          Kommentar

                          • nils42
                            Användare
                            • January 2003
                            • 931

                            #58
                            Ursprungligen postat av malawijanne
                            Ja jag har aldrig tyckt om att det finns folk som leker poliser, på nätet eller ute i samhället. det har vi poliser anställda och som är utbildade för den saken.(nu pratar jag inte om civilkurage) och sedan så finns det alltid en del här på ciklid.se, som aldrig är sena att skriva negativa saker om mig och mina så kallade bastarder, Per Bjellert tillhör den skaran.
                            Jag försöker alltid att bemöta dom som diskuterar på ciklid.se med samma mynt, det vill säga dom som uppför sig bra mot mig försöker jag behandla med samma respekt, och dom som uppför sig dåligt mot mig får samma tillbaka.
                            Och jag tror att jag läste i en annan tråd häromdagen, tråden hette (säga upp medlemskap) citat!!! jompa.h... det glädjer mig att du svarade, du har fått tagit mycket skit janne,
                            Och där höll jag med honom, men jag ville inte gå in och förstöra tråden.
                            Men eftersom du tog upp det igen att jag är otrevlig, så försöker jag att förklara nu istället.
                            Ja det kanske har sin historia och jag tycker att jag har anledning ibland att vara lite tyken mot vissa här på forumet, för att det var faktiskt dom som började att vara otrevliga.
                            Och till sist så är det faktiskt upp till forumsvärdarna att styra upp det, och dom försöker säkert, men ibland så kan det bli fel ändå.Janne
                            Hej!
                            Snälla du, var inte ämnet metronidazol?
                            Hälsn Nils

                            Kommentar

                            • StefanL
                              Användare
                              • August 2002
                              • 10784

                              #59
                              Ursprungligen postat av patriks155
                              Bra resonemang Hogan1! Håller fullständigt med.

                              Vet folk som bara ringt ett samtal till någon veterinär och fått ett recept på flagyl att hämta ut direkt utan någon disskussion, troligtvis vet man ju mer om akvarium som håller på än veterinärerna. Allt ska vara så formellt och lagstyrt i Sverige.

                              Sen är det ju så att även om du beställer ett preparat som enligt svensk lag är tillåtet (ex kosttillskott) så kan ju tullen krångla ändå för de anser något annat och tolkar lagen på ett sätt och hur man än ser på de så gick de igenom.

                              Fattar inte varför inte ex Flagyl släpps ut till försäljning i zoobutikerna, så mycket fisk som kunde räddats. Istället ska man ringa runt och leta veterinär och betala för recept utskrivet av någon som kanske inte vet något om akvariefisk eller så får man prova sig fram med andra preparat som inte hjälper.
                              Jag får Flagyl enkelt utskrivet av veterinär när jag behöver det. Vad är anledningen till att Flagyl är receptbelagt? Är det för att alla är idioter eller har det en legitim orsak?

                              Kommentar

                              • malawijanne
                                Banned
                                • November 2005
                                • 3217

                                #60
                                Ursprungligen postat av nils42
                                Hej!
                                Snälla du, var inte ämnet metronidazol?
                                Hälsn Nils
                                Jo det är det, men om du ser på Stefans inlägg, ja ursäkta mig, du kanske inte vet att Stefan är samma som malawe, så ville han tydligen ta upp något annat.Janne

                                Kommentar

                                Arbetssätt...