metronidazol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mattias777
    Användare
    • November 2006
    • 1493

    #16
    Ursprungligen postat av kaj.p
    Som alltid är att förebygga och förekomma det bästa. Ibland händer det dock att man måste medicinera. När det gäller Metronidazol är halveringstiden så kort som 8 timmar, så efter ett dygn är det i princip borta.
    Vidare är det ljuskänsligt, så mörklägger du inte eller har förvarat Metrot mörkt
    så kan du lika gärna låta bli att medicinera då det då halveras ännu snabbare.
    Det förvaras mörkt. Skall jag testa ha tänt bara 3-4 tim kanske om jag skall medicinera? Jag har ingen fisk som visar sjukdomssymtom i burken nu. De som blev hängiga går i en 30L balja med medicin.


    http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

    Kommentar

    • deelay
      Användare
      • September 2002
      • 5394

      #17
      Släng i medicinen precis när du släcker så är det mörkt 8 timmar under tiden medicinen verkar... =)
      http://www.aquariumstockholm.se/

      Kommentar

      • Mattias777
        Användare
        • November 2006
        • 1493

        #18
        Ursprungligen postat av deelay
        Släng i medicinen precis när du släcker så är det mörkt 8 timmar under tiden medicinen verkar... =)
        Tack. Kan man ha i ny flagyl efter 16 tim utan att byta nått vatten?


        http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

        Kommentar

        • nils42
          Användare
          • January 2003
          • 931

          #19
          Ursprungligen postat av Mattias777
          Det förvaras mörkt. Skall jag testa ha tänt bara 3-4 tim kanske om jag skall medicinera? Jag har ingen fisk som visar sjukdomssymtom i burken nu. De som blev hängiga går i en 30L balja med medicin.
          Hej!
          Jag kan ju bara uttala mig om hur preparatet används inom sjukvården ( på oss människor ). Det som används i akvaristik mot flagellater räcker ju 8 timmar enligt detta och max 12 timmar per dygn med mörkläggning. Rätta mig gärna om jag tänker fel. Titta gärna på fass.se om halveringstider etc.
          Hälsn Nils
          Senast redigerad av nils42; 28 December 2008, 22:20.

          Kommentar

          • Mattias777
            Användare
            • November 2006
            • 1493

            #20
            Ursprungligen postat av nils42
            Hej!
            Jag kan ju bara uttala mig om hur preparatet används inom sjukvården ( på oss människor ). Det som används i akvaristik mot flagellater räcker ju 8 timmar enligt detta och max 12 timmar per dygn med mörkläggning. Rätta mig gärna om jag tänker fel. Titta gärna på fass.se om halveringstider etc.
            Hälsn Nils
            Tack Nils, det är en del som man behöver lära sig om detta tror jag....


            http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

            Kommentar

            • deelay
              Användare
              • September 2002
              • 5394

              #21
              Ursprungligen postat av Mattias777
              Tack. Kan man ha i ny flagyl efter 16 tim utan att byta nått vatten?

              Javisst, när det varit väldigt jobbigt förut så körde jag i var 8e timme i 3 dagar... kanske inte är att rekommendera men det funkade den gången... dom va riktigt illa så därför körde jag på lite hårt, nyligen hemkommen VF fisk kan va bra risig ibland tyvärr så då blir det drastiska åtgärder.
              http://www.aquariumstockholm.se/

              Kommentar

              • Oden70
                Användare
                • January 2007
                • 869

                #22
                Frisk fisk eller "saltad sill"

                Frågan jag brukar ställa mig när det gäller symtomer vid sjukdom är.... Är jag berädd att chansa och INTE medisinera? E mina firrar inte värda att leva och e pengarna för medesin och biostarter inte värt det eftersom fisken kostr destomer???? jag svarar JA på alla frågorna. När det gäller att medisinera med flagyl eller Aquamor 1 så säger jag BÅDA!! Har haft stor framgång med denna kombo vid uppsvulna troffar med "trådbajs".. Sedan jag började att kombinera dessa vid sjukdoms symtom har jag inte förlorat någon fisk, varken malawi eller troffe. Och jag har inte släck ner karet utan haft på ljus som vanligt....Efter behandlingen tillsätter jag en bra biostarter så e saken klart, samt jag rengör inte filtert efteråt... Och Janne,,,, om jag inte har fel för mig e Aquamor1 till damm och det heter något annat till akvarium även om det e samma sak. Men det kan Christer svara bättre på. Och ang det Nils skriver om tror jag en del vet om men det var bra upplysning.. Sedan e det ju frågan om det funkar på samma sätt i vatten som det gör inuti ett däggdjur?? Vet inte men någon som har svaret???
                Petrochromis is da shit8)8)

                Kommentar

                • Mattias777
                  Användare
                  • November 2006
                  • 1493

                  #23
                  Nu håller jag på med stort vattenbyte och skall sedan tillsätta easy life. Har ingen fisk som visar minsta symtom av sjukdom i burken nu så jag hoppas mirakel kuren med easylife ska göra susen. Säg till om detta verkar vara idiotiskt. Annars blir det medicinering =(


                  http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                  Kommentar

                  • Oden70
                    Användare
                    • January 2007
                    • 869

                    #24
                    Ursprungligen postat av Mattias777
                    Nu håller jag på med stort vattenbyte och skall sedan tillsätta easy life. Har ingen fisk som visar minsta symtom av sjukdom i burken nu så jag hoppas mirakel kuren med easylife ska göra susen. Säg till om detta verkar vara idiotiskt. Annars blir det medicinering =(
                    Vattenbyte, kolla UFC och data samtidigt!!!! och du skall sluta här på NCS? En talang som gör alla dessa saker samtidigt e en tillgång och borde inte sluta, måste tass tillvara denna otroliga talang du besitter
                    Petrochromis is da shit8)8)

                    Kommentar

                    • Mattias777
                      Användare
                      • November 2006
                      • 1493

                      #25
                      Ursprungligen postat av Oden70
                      Vattenbyte, kolla UFC och data samtidigt!!!! och du skall sluta här på NCS? En talang som gör alla dessa saker samtidigt e en tillgång och borde inte sluta, måste tass tillvara denna otroliga talang du besitter
                      Tack Oden. Jag kände mig lite nere ett tag och då ser man saker i en mörkare nyans. Skall nog forsätta ett år till Har haft mer komunikation nu den här sista veckan än vad jag haft på hela min tidagre tid på forumet. Tack för alla snälla komentarer alla =)


                      http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                      Kommentar

                      • Alexander Ylipää
                        Användare
                        • October 2003
                        • 3615

                        #26
                        Ursprungligen postat av Olorin
                        Det finns något som heter Prazi-Pro som man kan köpa direkt från Usa som innehåller Metronidazol som ska vara ett snällare medel mot balansen i karet och kunna köras även i kar med växter. Det är populärt bland diskusfolket.
                        Prazi-Pro Innehåller praziquantel och INTE metronidazole.
                        Mvh Alex

                        Kommentar

                        • Johan F
                          Användare
                          • March 2006
                          • 2439

                          #27
                          Ursprungligen postat av Mattias777
                          Skall nog forsätta ett år till
                          Ett år till.........MÅNGA år till menar du Mattias.

                          /Johan
                          3000 liter med Tropheus
                          http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                          Tropheus sp. black Ikola
                          Tropheus sp. black Caramba
                          Tropheus red bishop Caramba
                          Tropheus Moorii Kambwimba
                          Tropheus Moorii Kapampa
                          Tropheus Duboisi Maswa

                          Kommentar

                          • Johan F
                            Användare
                            • March 2006
                            • 2439

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mattias777
                            Nu håller jag på med stort vattenbyte och skall sedan tillsätta easy life. Har ingen fisk som visar minsta symtom av sjukdom i burken nu så jag hoppas mirakel kuren med easylife ska göra susen. Säg till om detta verkar vara idiotiskt. Annars blir det medicinering =(

                            Jag var så J____a dum att jag köpte ett par blue neon som gick i en burk som det var sjukdom i och nu har 3 små golden och en albus hane blivigt dåliga i den burken dom gick i.
                            Hej Mattias,

                            Vet inte om jag har missat det men vad är det för symtom på fisken som sjuk?

                            Hälsningar

                            Johan
                            3000 liter med Tropheus
                            http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                            Tropheus sp. black Ikola
                            Tropheus sp. black Caramba
                            Tropheus red bishop Caramba
                            Tropheus Moorii Kambwimba
                            Tropheus Moorii Kapampa
                            Tropheus Duboisi Maswa

                            Kommentar

                            • Mattias777
                              Användare
                              • November 2006
                              • 1493

                              #29
                              Ursprungligen postat av Johan F
                              Hej Mattias,

                              Vet inte om jag har missat det men vad är det för symtom på fisken som sjuk?

                              Hälsningar

                              Johan
                              Hej Johan.

                              Albusen började andas häfftigt och spottade ut maten. Golden drog sig undan och spottade ut maten. Albusen andades precis som jag såg några fiskar göra i det akvariet där jag köpte Aulonocara Blue Neon ifrån.
                              Senast redigerad av Mattias777; 29 December 2008, 12:25.


                              http://www.fiskformedlingen.se/odl.asp?id=353

                              Kommentar

                              • Johan F
                                Användare
                                • March 2006
                                • 2439

                                #30
                                Ursprungligen postat av Mattias777
                                Hej Johan.

                                Albusen började andas häfftigt och spottade ut maten. Golden drog sig undan och spottade ut maten. Albusen andades precis som jag såg några fiskar göra i det akvariet där jag köpte Aulonocara Blue Neon ifrån.
                                Okey, då var det helt rätt och starta medicineringen.

                                Lycka till!

                                /Johan
                                3000 liter med Tropheus
                                http://www.ciklid.org/forum/showthread.php?t=60754
                                Tropheus sp. black Ikola
                                Tropheus sp. black Caramba
                                Tropheus red bishop Caramba
                                Tropheus Moorii Kambwimba
                                Tropheus Moorii Kapampa
                                Tropheus Duboisi Maswa

                                Kommentar

                                Arbetssätt...