metronidazol

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • malawi375
    Användare
    • April 2006
    • 209

    Ursprungligen postat av malawijanne
    Och sen att den här diskussionen kom upp, det hade inte det minsta med antiobotika att göra, vad det inte metrodizinol som vi pratade om.
    Och jag tror inte att den innehåller antiobotika.
    Ah, jag tror du har missuppfattat en väsentlig del av den här diskussionen malwijanne. Metronidazol räknas som ett antibiotikum.

    Kommentar

    • malawi375
      Användare
      • April 2006
      • 209

      Ursprungligen postat av malawijanne
      Ja det sista du skrev, om att man blev frisk ändå,
      Nej jag vet att det är många som inte blev friska utav antiobotikan som dom fick ordinerat mot sin halsfluss eller lunginflammation, nu fick dom kåvepenin, och det fick dom för att det är ett snällare antiobiotika.
      Dom fick åka tillbaka till läkaren och han fick skriva ut ett antiobotika med ett större spectrum.
      Så i dom fallen så gick det faktiskt åt mera antiobiotika, och skälet är att läkarna är rädda för att skriva ut antibiotika.
      Så det finns många sidor på ett järnspett.Janne
      Nej, de är inte "rädda" utan restriktiva. Som läkare eller veterinär är man skyldig att alltid använda ett så smalt spektrum som möjligt på den antibiotika man förskriver. Det kan förefalla märkligt för den oinvigde, men om du hade läst den farmakologi och medicin som vi veterinärer har läst, eller för all del läkare, så skulle du inte skriva som du gör. Du kör huvudet i väggen något alldeles våldsamt i den här diskussionen.

      Kommentar

      • malawijanne
        Banned
        • November 2005
        • 3217

        Ursprungligen postat av malawi375
        Nej, de är inte "rädda" utan restriktiva. Som läkare eller veterinär är man skyldig att alltid använda ett så smalt spektrum som möjligt på den antibiotika man förskriver. Det kan förefalla märkligt för den oinvigde, men om du hade läst den farmakologi och medicin som vi veterinärer har läst, eller för all del läkare, så skulle du inte skriva som du gör. Du kör huvudet i väggen något alldeles våldsamt i den här diskussionen.
        Ingen kommentarJanne

        Kommentar

        • PatrikMalmo
          Användare
          • May 2005
          • 4642

          Det är liksom svårt att komma ifrån att använding av mer antibiotika ger resistenta bakterier. En enkel tanke är att fundera kring hur snabbt bakterier förökar sig och hur snabbt vi människor förökar oss. För de flesta bakterier tar det väl max någon timme till ny population, och för oss... lite längre. Om vi tappar antibiotika i förtid, innan vi hinner utveckla något nytt, så menar jag att det är rätt rökt för en hel del av oss.

          Men det är så mänskligheten funkar. Innan några stora förändringar sker så måste en hel del folk dö. Vet inte om det är i onödan eller inte, jag börjar mer och mer luta åt att det vore rätt bra för vår planet om det fanns färre av oss. Sedan kan man ju börja med sig själv och klura kring om man själv vill trilla av pinn, och det vill man ju inte. Där ligger det... mellan oss i nuläget och framtiden. Ska vi som lever nu offra något? Vad, i så fall? Och är det vi offrar verkligen något värt, i faktisk mening eller inbillat?

          När det gäller sådana här saker är Daniel lite kung, enligt mig. Han har så många vettiga synpunkter kring dessa frågor att hälften vore nog.

          Nu har jag ju ett jobb där jag kan testa en del saker på fisken, som man inte riktigt vågar eller vill därhemma. Vad jag har märkt så är ett mycket effektivt sätt att stoppa sjukdomar att kika på fisken ordentligt varje dag, och direkt klippa de som visar minsta sjukdomssymptom. Rakt av, inga funderingar. Den sjuka fisken dör ändå, bakterierna eller what ever har redan vunnit.

          Jag har sett tillräckligt mycket fisk dö av medicinering för att vara rätt övertygad. Fast ett krux är helt klart det med att ens identifiera sjukdomen hos fisken. Många sjukdomar ger liknande symptom. Har man inte ett bra mikroskop så famlar man i blindo - och medicinerar oftast i blindo.

          Men, men. Menar inte att trampa någon på tårna. Det kan vara bara som jag tänker.

          Hilsen,

          P
          Senast redigerad av PatrikMalmo; 12 January 2009, 00:38.
          Ingen fisk har läst böckerna.

          Kommentar

          • PatrikMalmo
            Användare
            • May 2005
            • 4642

            Ursprungligen postat av Hogan1
            Just vad jag på ett något omständligare sätt försökt komma fram till. Fast jag dricker hellre whisky än vodka.
            Jag gillar också whisky bättre än vodka, men i krislägen är jag för ekonomisk för att halsa whisky...

            Hilsen,

            P
            Ingen fisk har läst böckerna.

            Kommentar

            • LN
              Användare
              • December 2004
              • 4744

              Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
              Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

              Kommentar

              • daniel_i_malmö
                Användare
                • April 2002
                • 1338

                Bakterier, som är motståndskraftiga mot antibiotika, ökar snabbt på flera håll i Sverige. Smittskyddsinstitutet varnar för att utbrottet kan vara mer utbrett än
                Tjugofem år med ciklider.
                http://www.malmoakvarieforening.se
                Centralamerika 2006
                Svart kaffe och drömmeri...

                Kommentar

                • daniel_i_malmö
                  Användare
                  • April 2002
                  • 1338

                  Gammal tråd, men tyvärr ett alltid aktuellt ämne:



                  Några citat ur artikeln:

                  Redan dödas lika många européer av overksam antibiotika som av trafiken. – Inte många förstår vidden av problemet, säger Otto Cars, expert på antibiotikaresistens på Smittskyddsinstitutet.
                  ---
                  – I början kom förändringen smygande. Nu går den fort, säger Otto Cars.
                  ---
                  Studier i fem asiatiska länder visar att ett barn dör varannan minut på grund av att antibiotika har förlorat sin kraft. 70 procent av blodförgiftningarna kan inte behandlas. På ett barnsjukhus i Tanzania är dödligheten högre (50 procent) för barn som fått multiresistenta tarmbakterier än för dem som fått malaria (20 procent).

                  Tyvärr leder privatiseringen av vården till ökad onödig antibiotikautskrivning. På en konkurrensutsatt marknad har kunden alltid rätt:
                  Senast redigerad av daniel_i_malmö; 26 May 2009, 12:04.
                  Tjugofem år med ciklider.
                  http://www.malmoakvarieforening.se
                  Centralamerika 2006
                  Svart kaffe och drömmeri...

                  Kommentar

                  • Markie
                    Användare
                    • September 2008
                    • 512

                    Nu kanske jag bara snackar gojja men har för mej att jag hört att detta beror på bland annat att antibiotikan hamnar i våra vatten drag.Pluss att det överutskrivs. Så den akvaristiska följd frågan blir ju då hur tar man bäst hand om sitt medicin vatten efter att man har medicinerat? kan man komma in med tex 200 liter vatten på apoteket för kassering?
                    Senast redigerad av Markie; 26 May 2009, 12:26.

                    Kommentar

                    • Wilhelm
                      Användare
                      • April 2002
                      • 9122

                      Ursprungligen postat av jemmba
                      Så den akvaristiska följd frågan blir ju då hur tar man bäst hand om sitt medicin vatten efter att man har medicinerat? kan man komma in med tex 200 liter vatten på apoteket för kassering?
                      Ja, det är ju en intressant fråga som man skulle kunna undersöka.
                      Ska nog fråga nästa gång jag går förbi ett apotek.

                      Men svaret blir nog att de bara tar emot mediciner som är kvar i förpackningar.
                      mvh Wilhelm

                      "Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"


                      www.linkopings-akvarieforening.net/
                      Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                      www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

                      Kommentar

                      • Markie
                        Användare
                        • September 2008
                        • 512

                        Ursprungligen postat av Wilhelm

                        Men svaret blir nog att de bara tar emot mediciner som är kvar i förpackningar.
                        Ja det kan jag förstå för det väger ju en hel del och tar en masa plats.Men det borde ju finnas nån stans i miljösverige 2009 som man kan lämna in sådant tycker man. Sen kan man ju undra vem som faktis kommer att ta med allt medicin vatten för kassering. Men jag skulle iaf försöka att medicinera i mindre vatten och lämna in det om det nu går?

                        Ja fråga willhelm! Skulle vara intressant att veta om det går att lämna in.

                        Kommentar

                        • specmats
                          Användare
                          • December 2004
                          • 3060

                          intressant tråd, läste den först idag
                          Tropheus Duboisi halembe, so
                          Melanochromis Auratus, vf
                          Synodontis Petricola, odlade

                          Akvarie-setup (Salt)

                          Kommentar

                          • malawijanne
                            Banned
                            • November 2005
                            • 3217

                            Ja har en liten undran, mediciner har ju en halveringstid, tetracyklin slutar ju att verka efter 3 dygn i en balja, så jag som amatör kan ju tro att då har det slutat verka.
                            Och då som amatör, kan jag säga att det troligtvis inte är några problem att släppa ut det vattnet.Janne
                            Senast redigerad av malawijanne; 28 May 2009, 20:44.

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              Ursprungligen postat av malawijanne
                              Ja har en liten undran, mediciner har ju en halveringstid, tetracyklin slutar ju att verka efter 3 dygn i en balja, så jag som amatör kan ju tro att då har det slutat verka.
                              Och då som amatör kan jag säga att det absolut ingen problem att släppa ut det vattnet.Janne
                              Slutar verka på det du vill uppnå, månne. Overksamt torde det inte vara ens i lägre koncentrationer. Själv har jag lurat på vad de tester vi akvarister använder då och då innehåller. De går troligen oftast rakt ut i avloppet. Bra?
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              • specmats
                                Användare
                                • December 2004
                                • 3060

                                Ursprungligen postat av malawijanne
                                Ja har en liten undran, mediciner har ju en halveringstid, tetracyklin slutar ju att verka efter 3 dygn i en balja, så jag som amatör kan ju tro att då har det slutat verka.
                                Och då som amatör kan jag säga att det absolut ingen problem att släppa ut det vattnet.Janne
                                tror att det är intet i kontra mot det faktiska problemet, men antibiotika som borde vara en hjälp och det det har missbrukas är, ett extremt problem, men och åter igen vad har det med flagyl eller metronidazole som behandling mot fiskar och göra..??
                                Tropheus Duboisi halembe, so
                                Melanochromis Auratus, vf
                                Synodontis Petricola, odlade

                                Akvarie-setup (Salt)

                                Kommentar

                                Arbetssätt...