Papilio-tråden
Kollaps
X
-
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt) -
Ja, riktigt riktigt fina e dom...en fantastisk "kul" fisk att ha i ett kar, t.o.m ickeakvarieintresserade (brukar ofta vilja ha mycket färg) tycker dom e snyggaKommentar
-
Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!
///David
Ordförande Nordiska CiklidsällskapetKommentar
-
Kommentar
-
om den här sidan inte är bekant så ta en titt på speciellt xenotilapia, bilderna på Xenotilapia spec papilio Katete är för mycket..
Tropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Kommentar
-
-
Snygga firrar de där X. papilio!
Dessa är inte helt lätta att se skillnad på dock finns ett par olika sätt.
Hanarna blir med tiden längre än honorna och grövre över pannan.
Analfenan har ett något vassare avslut hos hanarna medans honans är något rundare.
Men det bästa sättet om du vill vara helt säker är att titta på fisken vid matning och strax där efter.
Beteendemässigt som du själv är inne på är det bästa
Två fiskar som äter tillsammans utan bråk är troligen hane och hona.
Skulle dessa senare buga/spärra upp fenorna utan någon som helst aggression är det 100%.
Posta gärna några profilbilder med utspärrade fenor så kanske jag kan hjälpa dig.Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
-
-
Jag la upp ett sugigt filmklipp från mobilen.
https://www.youtube.com/watch?v=4lqU...e_gdata_player
Att du har båda könen i baljan är helt klart.
Vågar mig inte på en gissning utöver detta men 2+4, 3+3 eller 4+2 simmar i karet.
Detta har dock ingen betydelse för du kommer att få ett dominant par.
År karet tillräckligt stort och om du har tur kan ett andra par att etablera sig efter ett tag.
Spännande fortsättning väntar.
Ös på med fler bilder/filmer för denna fisken kan man inte få för mycket av.Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
Jag har inte hunnit knäppa några fler bilder, på mina papillio kanoni, men nu verkar de ha kommit till sin rätta i karet. Färgar ut fint och den oranga fodermatade färgen börjar sakta gå över i en mer korrekt gul nyans.
Lite jagande men absolut inget anmärkningsvärt. Totalt är det 6 stycken och utifrån analfenans form gissar jag på 1 hona 5 hanar. Men om jag går på beteendet så tror jag det snarare är 3+3.
När jag sedan läsar att de är svåra att könsbestämma så blir jag inte direkt klokare.
Men men, jag hoppas att jag kan ha kvar alla sex och att ingen mobbas ut, men hur stor chans det är vet jag inte. Fina fiskar är det hur som helst. tuggar mest sand hela dagarna.Kommentar
-
Det verkar vara väldigt svårt att få tag på Xenotiliapia i Stockholmsområdet, stämmer det?Mvh
RobinKommentar
-
Så svårt vet jag inte om det är leasing har i sin butil, men jag är ju nybörjare igen så någon annan vet säkert bättre.
Hur som helst mina x. Papillio kanoni verkar funka bra i sin grup på sex individer. Här är ett klipp frpn matdags i dag.
Aetemia är mums emellanåt
Kommentar
Kommentar