Papilio-tråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • doohan
    Användare
    • August 2004
    • 1607

Det

Ursprungligen postat av Anders i Askim
    Hej!
    Det här var något att sätta tänderna i.

Överlevnads procenten hos mig ligger nära 100% då jag flyttar hanen eller honan när tiden är mogen.
    Har även låtit bli att fånga tuggdjuret men då försvinner de flesta yngel innom några dagar. (dock ej alla)

Från första dagen som spottade ger jag nykläckt artemia något som jag fortsätter med tills fisken dör.
    Räkmix ger jag försiktigt först när ynglen är ca 2månader.

Strömt högkvalitativt h2o är att rekomendera.
    Likaså att du håller Xenotilapian (oavsett art) som solitär fisk på botten.
    Snäcklekare kan fungera men endast som koloni.
    Dessa fiskar är tuffa och Xenotilapian håller 3-d revir utan några tydliga revirgränser så bäst är att de får frittt utrymme här.

I övre regionen finns det ex Lamprichtys som du själv nämner dessa anser jag vara en perfekt kompis till Xenotilapia.
    Leptosoma (mindre arterna) funkar oxå.
    Skulle säkert fungera och köra en grupp av varje.

Men är det Xenotilapia du skall satsa på så gör det enkelt för dig.
    En art Xenotilapia som får hela bottenytan.
    Två arter i det övre vatten skiktet, sen har du ett stycke vackert/intressant akvarium att njuta av.
    var bra och nyttiga svar, Tack! Hur mycket vatten byter du/ni och hur ofta? Är samma som med troffar? Minst 50% 1 gång i veckan?

Kommentar

• Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

Ursprungligen postat av doohan
      var bra och nyttiga svar, Tack! Hur mycket vatten byter du/ni och hur ofta? Är samma som med troffar? Minst 50% 1 gång i veckan?
      30-40% i veckan aldrig mer.
      Gbg vattnet innehåller kloramin och annat som påverkar negativt vid allt för stora h2o-byten.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Banderad
        Användare
        • February 2006
        • 3479

'r just occelatusen och Stappersin jag har funderat på. Har haft similis o dom var trevliga men jag tycker stappersin och occelatusen är läckrare. Såg en film på youtube när en occelatus hanne bet ajvaristen i armen flera gånger när han stoppade ner armen i akvariet Så orädd eller vettlös är den utan tvekan. Ska kika lite på Brevis om dom är lugnare och kan hålla till i ena änden av akvariet. Jaa dom är mycket underhållande och man får mycket ciklid i liten förpackning med snäcklekare av lamprologus släktet,
        Jag skulle nog vilja påstå att det attackbeteendet mot ciklidistens hand/arm är mer regel än undantag vad det gäller occelatusar. De är som tidigare nämnts födda med en allvarlig släng av storhetsvansinne. Stappersin är lätt nummer ett för min del bland alla snäckisar jag har haft.

Signatus vill jag minnas var en snäll och timid liten snäckskalslekare med. Jag höll den med cyprichromisar för över 10 år sedan och de fick spotta i karet utan att snäcklekarna var intresserade av att äta yngel. Men det var som sagt var längesedan jag hade denna art.

/Jocke
        Senast redigerad av Banderad; 11 May 2011, 10:16.

Kommentar

• specmats
          Användare
          • December 2004
          • 3060

ja byter 15-20% i veckan till mina afrikaner och aldrig mer, det har fungerat ypperligt i flera år.
          För stora byten tycker ja man ska undvika till tanganyika och speciellt nu på våren/sommaren är vattnet lurigt
          Tropheus Duboisi halembe, so
          Melanochromis Auratus, vf
          Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• doohan
            Användare
            • August 2004
            • 1607

Xenotilapia ochrogenys

Hur är det med lekperioden hos dessa? Sker den enbart på våren eller styrs det av när fiskarna blir lekmogna?

Tänkte beställa några Xenotilapia ochrogenys till min 375a. Tänker också troligen stoppa i ett gäng leptosoma(ej jumbo) och ev några snäcklekare. Hur många bör man köpa då dom är väll ca 5-6cm idag?

Jag antar att dessa inte har samma problem med känsliga magar så som tropheus har, Men ska man avvakta matning några dagar efter inkoppning? O sedan börja mata dem försiktigt en tid?

Grymt snygga tycker jag!

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Kommentar

• Anders i Askim
              NCS Medlem
              • February 2008
              • 1032

Grymt snygga tycker jag!
              Tycker jag med.
              Kan tänka mig en grupp på 6-7st.
              Försiktig matning första tiden som alltid.
              Mvh Anders
              Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• spilurum
                Användare
                • September 2008
                • 8

Kan man ha ihop dem med ventralisar i ettt 540? Eller är ventralisen för bråkig?

Kommentar

• Anders i Askim
                  NCS Medlem
                  • February 2008
                  • 1032

Ursprungligen postat av spilurum
                  Kan man ha ihop dem med ventralisar i ettt 540? Eller är ventralisen för bråkig?
                  Hej!
                  Förutsätter att du avseer Ophthalmotilapia ventralis .
                  Denna kombo skulle jag passa mig för då Xenotilapian i jämförelse är vek.
                  Dessutom är båda arterna revirhävdande utefter botten.
                  Senast redigerad av DaRe; 16 May 2011, 22:16.
                  Mvh Anders

Kommentar

• popetoteror
                    Användare
                    • February 2007
                    • 111

Har sedan tänk ha en grupp snäcklekare t, ex occelatus i ena änden av akvariet och ett litet stenröse där för dem. Sedan tänkte jag lämna en sträcka av ca 30-50cm utan stenar och skydd för snäcklekarna så att dom håller sig i ena hörnet då dessa är rätt tuffa i sitt försvar av yngel å snäckreviret. Så tre arter hade jag tänkt mig, ev två varianter av xenos + leptosoma + occelatus. Skulle detta kunna fungera ok i ett 375L. Eller har du/ni bäеtre förslag på annan art med xenos?

Alla aтdra får såklart också svara och dela med er av era erfarenheter
                    Jag har åtta Xenotilapia flavipinnis i ett 375. Till en början hade jag en koloni Lamprologus similis , just som du beskriver, en mängd snäckskal i ena hörnet och en tom bottenyta. Tanken var att Similis skulle hålla sig på sin kant.
                    Tyvärr var det vissa individer som inte begrep att de skulle hålla sig bland snäckskalen utan de tog egna revir längre ut i akvariet.
                    Även om en fullvuxen Similis är liten jämfört med en Flavipinnis hade de sistnämnda inte en chans.
                    Det slutade med att jag fick flytta över hela snäcklekarkolonin till ett annat kar.
                    Detta är bara min erfarenhet, kanske har andra en motsatt och positiv upplevelse?

Kommentar

• doohan
                      Användare
                      • August 2004
                      • 1607

Klart

Ursprungligen postat av popetoteror
                      Jag har åtta Xenotilapia flavipinnis i ett 375. Till en början hade jag en koloni Lamprologus similis , just som du beskriver, en mängd snäckskal i ena hörnet och en tom bottenyta. Tanken var att Similis skulle hålla sig på sin kant.
                      Tyvärr var det vissa individer som inte begrep att de skulle hålla sig bland snäckskalen utan de tog egna revir längre ut i akvariet.
                      Även om en fullvuxen Similis är liten jämfört med en Flavipinnis hade de sistnämnda inte en chans.
                      Det slutade med att jag fick flytta över hela snäcklekarkolonin till ett annat kar.
                      Detta är bara min erfarenhet, kanske har andra en motsatt och positiv upplevelse?
                      intressant info! Jag kanske får prova utan snäckisar då xeno blir huvudfisken i akvariet. Har tänkt mig ett gäng Cyp. Leptosoma med dessa x.

Kommentar

• johho
                        NCS Medlem

• March 2007
                        • 1825

Mina 4 Tembwe II som är från Anders har jag i ett 400 liters kubakvarium tillsammans med 4 Calvus och 20 Moori "Ikola". Det går finnemang, okej att Tembwen inte leker, men de mår bra iaf. De slåss mest sinsemellan. Troffarna och Calvusarna ger sig inte på dem.

Kommentar

• Niklas Olsson
                          Användare
                          • February 2003
                          • 1156

En av mina Tembwe II...
                          //Niklas

www.nofoto.se
                          Nofoto på Facebook

Kommentar

• doohan
                            Användare
                            • August 2004
                            • 1607

Den

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                            En av mina Tembwe II...
                            är grymt vacker den firren Mycket bra foto åxå!

Kommentar

• Wilhelm
                              Användare
                              • April 2002
                              • 9122

ja, verkligen!
                              mvh Wilhelm

"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"

www.linkopings-akvarieforening.net/
                              Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
                              www.aquafish.info www.crossbow-crest.se

Kommentar

• Anders i Askim
                                NCS Medlem
                                • February 2008
                                • 1032

Ursprungligen postat av Niklas Olsson
                                En av mina Tembwe II...
                                Snygg bild!
                                Mvh Anders

Kommentar

Arbetssätt...