Papilio-tråden
Kollaps
X
-
-
Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
'r just occelatusen och Stappersin jag har funderat på. Har haft similis o dom var trevliga men jag tycker stappersin och occelatusen är läckrare. Såg en film på youtube när en occelatus hanne bet ajvaristen i armen flera gånger när han stoppade ner armen i akvariet Så orädd eller vettlös är den utan tvekan. Ska kika lite på Brevis om dom är lugnare och kan hålla till i ena änden av akvariet. Jaa dom är mycket underhållande och man får mycket ciklid i liten förpackning med snäcklekare av lamprologus släktet,
Signatus vill jag minnas var en snäll och timid liten snäckskalslekare med. Jag höll den med cyprichromisar för över 10 år sedan och de fick spotta i karet utan att snäcklekarna var intresserade av att äta yngel. Men det var som sagt var längesedan jag hade denna art.
/JockeSenast redigerad av Banderad; 11 May 2011, 10:16.Kommentar
-
För stora byten tycker ja man ska undvika till tanganyika och speciellt nu på våren/sommaren är vattnet lurigtTropheus Duboisi halembe, so
Melanochromis Auratus, vf
Synodontis Petricola, odlade
Akvarie-setup (Salt)Kommentar
-
Xenotilapia ochrogenys
Hur är det med lekperioden hos dessa? Sker den enbart på våren eller styrs det av när fiskarna blir lekmogna?
Tänkte beställa några Xenotilapia ochrogenys till min 375a. Tänker också troligen stoppa i ett gäng leptosoma(ej jumbo) och ev några snäcklekare. Hur många bör man köpa då dom är väll ca 5-6cm idag?
Jag antar att dessa inte har samma problem med känsliga magar så som tropheus har, Men ska man avvakta matning några dagar efter inkoppning? O sedan börja mata dem försiktigt en tid?
Grymt snygga tycker jag!
Kommentar
-
Mvh Anders
Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.Kommentar
-
-
Förutsätter att du avseer Ophthalmotilapia ventralis .
Denna kombo skulle jag passa mig för då Xenotilapian i jämförelse är vek.
Dessutom är båda arterna revirhävdande utefter botten.Senast redigerad av DaRe; 16 May 2011, 22:16.Mvh Anders
-
Har sedan tänk ha en grupp snäcklekare t, ex occelatus i ena änden av akvariet och ett litet stenröse där för dem. Sedan tänkte jag lämna en sträcka av ca 30-50cm utan stenar och skydd för snäcklekarna så att dom håller sig i ena hörnet då dessa är rätt tuffa i sitt försvar av yngel å snäckreviret. Så tre arter hade jag tänkt mig, ev två varianter av xenos + leptosoma + occelatus. Skulle detta kunna fungera ok i ett 375L. Eller har du/ni bäеtre förslag på annan art med xenos?
Alla aтdra får såklart också svara och dela med er av era erfarenheter
Tyvärr var det vissa individer som inte begrep att de skulle hålla sig bland snäckskalen utan de tog egna revir längre ut i akvariet.
Även om en fullvuxen Similis är liten jämfört med en Flavipinnis hade de sistnämnda inte en chans.
Det slutade med att jag fick flytta över hela snäcklekarkolonin till ett annat kar.
Detta är bara min erfarenhet, kanske har andra en motsatt och positiv upplevelse?Kommentar
-
Klart
Jag har åtta Xenotilapia flavipinnis i ett 375. Till en början hade jag en koloni Lamprologus similis , just som du beskriver, en mängd snäckskal i ena hörnet och en tom bottenyta. Tanken var att Similis skulle hålla sig på sin kant.
Tyvärr var det vissa individer som inte begrep att de skulle hålla sig bland snäckskalen utan de tog egna revir längre ut i akvariet.
Även om en fullvuxen Similis är liten jämfört med en Flavipinnis hade de sistnämnda inte en chans.
Det slutade med att jag fick flytta över hela snäcklekarkolonin till ett annat kar.
Detta är bara min erfarenhet, kanske har andra en motsatt och positiv upplevelse?Kommentar
-
Mina 4 Tembwe II som är från Anders har jag i ett 400 liters kubakvarium tillsammans med 4 Calvus och 20 Moori "Ikola". Det går finnemang, okej att Tembwen inte leker, men de mår bra iaf. De slåss mest sinsemellan. Troffarna och Calvusarna ger sig inte på dem.Kommentar
-
En av mina Tembwe II...Kommentar
-
Kommentar
-
ja, verkligen!mvh Wilhelm
"Animals are such agreeable friends- they ask no questions, they pass no criticisms"
www.linkopings-akvarieforening.net/
Har fortfarande bara 32 tomma förvaringsutrymmen!
www.aquafish.info www.crossbow-crest.seKommentar
-
Kommentar
Kommentar