Papilio-tråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • popetoteror
    Användare
    • February 2007
    • 111

Ursprungligen postat av Anders i Askim
    Du kommer få en kanon balja med de tilltänkta invånarna.
    Tack så mycket för ditt svar, vad glad man blir när egna tankar bekräftas

Eftersom både Lamprologus Similis och Xenotilapia Papilio alt X. Flavipinnis är bottenorienterade, funderar jag på en fisk som lever i den övre halvan av karet. De uppenbara valen är ex Paracyprichromis Nigripinnis eller Cyprichromis Leptosoma. Jag är dock lite osäker på dessa, jag kan tycka att mitt akvarium (375L) är för litet för för att ha ett dussin Leptosoma.

Vad kan det finnas för stimfisk i det mindre formatet som funkar i mitt kar?
    Jag har läst på annat håll i detta forum att det finns tetror i Tanganyikasjön.
    Jag antar att dessa kanske är extremt svåra att få tag på, och detta för mig nu till min egentliga fråga:
    Om jag inte är helt renlärig när det gäller fiskval, finns det någon tetra som förekommer i handeln, vilka också kan vara lämpligt sällskap, som till utseendet starkt påminner om de tetror finns i Tanganyikasjön?

(Jag är medveten om att detta är en Papiliotråd och om jag nu drar iväg åt "fel" håll får gärna detta inlägg flyttas till lämpligare tråd. Eftersom min undran handlar om sällskap till Papilio tycker jag ändå att platsen kan vara rätt)

Kommentar

• Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

Ursprungligen postat av popetoteror
      Tack så mycket för ditt svar, vad glad man blir när egna tankar bekräftas

Eftersom både Lamprologus Similis och Xenotilapia Papilio alt X. Flavipinnis är bottenorienterade, funderar jag på en fisk som lever i den övre halvan av karet. De uppenbara valen är ex Paracyprichromis Nigripinnis eller Cyprichromis Leptosoma. Jag är dock lite osäker på dessa, jag kan tycka att mitt akvarium (375L) är för litet för för att ha ett dussin Leptosoma.

Vad kan det finnas för stimfisk i det mindre formatet som funkar i mitt kar?
      Jag har läst på annat håll i detta forum att det finns tetror i Tanganyikasjön.
      Jag antar att dessa kanske är extremt svåra att få tag på, och detta för mig nu till min egentliga fråga:
      Om jag inte är helt renlärig när det gäller fiskval, finns det någon tetra som förekommer i handeln, vilka också kan vara lämpligt sällskap, som till utseendet starkt påminner om de tetror finns i Tanganyikasjön?

(Jag är medveten om att detta är en Papiliotråd och om jag nu drar iväg åt "fel" håll får gärna detta inlägg flyttas till lämpligare tråd. Eftersom min undran handlar om sällskap till Papilio tycker jag ändå att platsen kan vara rätt)
      Hej!
      I den övre regionen finns det plats för spännande fiskar, som du själv skriver C. nigrippinnis och C. leptosoma Utinta kommer att funka perfekt.
      (Ej jumbo eller microlepidotus)
      Min favvo som dessutom är helt ofarlig för övriga invånare är Lamprichtys tanganicanus (Tanganyka Killi)
      Tre arter i 375 l kan bli en riktigt häftig balja.
      Bilder på favvo fisk.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• specmats
        Användare
        • December 2004
        • 3060

Kan Papilio gå som enda art i ett 220 liters? Isf blir det den arten för de verkar vara så intressanta, kanske en grupp på 6-8 individer,hur låter det !?
        Och det ska endast vara ett artakvarium för papilio.
        Tropheus Duboisi halembe, so
        Melanochromis Auratus, vf
        Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Mikael W
          NCS Medlem

• August 2002
          • 8621

Ursprungligen postat av specmats
          Kan Papilio gå som enda art i ett 220 liters? Isf blir det den arten för de verkar vara så intressanta, kanske en grupp på 6-8 individer,hur låter det !?
          Och det ska endast vara ett artakvarium för papilio.
          Hejsan

Hos mig har detta funkat alldeles ypperligt (då med X. sp. "papilio Sunflower"). Jag började med 8 st för lite mer än tre år sedan. Akvariet är på ca 250 liter och inrett med fin sand, lite sten och javaormbunke. Firrarna har lekt några gånger och är nu ca det dubbla antalet. Jag har inte ens försökt ta tillvara yngel, utan de har vuxit upp med föräldrarna.
          3 av de ursprungliga vet jag att har dött med åren, eventuellt någon till, som jag inte noterat då. De lär ju inte leva särskilt länge.
          mvh
          Mikael W
          (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• specmats
            Användare
            • December 2004
            • 3060

Ursprungligen postat av Mikael W
            Hejsan

Hos mig har detta funkat alldeles ypperligt (då med X. sp. "papilio Sunflower"). Jag började med 8 st för lite mer än tre år sedan. Akvariet är på ca 250 liter och inrett med fin sand, lite sten och javaormbunke. Firrarna har lekt några gånger och är nu ca det dubbla antalet. Jag har inte ens försökt ta tillvara yngel, utan de har vuxit upp med föräldrarna.
            3 av de ursprungliga vet jag att har dött med åren, eventuellt någon till, som jag inte noterat då. De lär ju inte leva särskilt länge.
            Va bra Jag läste igenom hela den här tråden igår och blev ännu mer intresserad av arten även om intresset för papilio fanns förut också, men nu är jag i tankarna på att avveckla mitt 220 liters salt och konvertera det till sötvatten.
            Har tyvärr tröttnat på salt, är man ciklidfreak så är man.

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• DaRe
              NCS Medlem
              • September 2009
              • 22830

Varför tröttnar man på salt? Är det för underhållet, strulet? eller helt enkelt som du säger sknaden av ciklider och deras beteende. Betyder det att saltfiskar är tråkiga.
              Klart du ska vara medlem! Vi har ett växande medlemsantal och kommande år är jubileumsår, vi firar det väldigt gärna tillsammans med dig!

///David
              Ordförande Nordiska Ciklidsällskapet

Kommentar

• specmats
                Användare
                • December 2004
                • 3060

Ursprungligen postat av DaRe
                Varför tröttnar man på salt? Är det för underhållet, strulet? eller helt enkelt som du säger sknaden av ciklider och deras beteende. Betyder det att saltfiskar är tråkiga.
                största anledningen för mej är att fiskarna är ganska trista jämfört med ciklider och fokus på salt är mest snygga koraller i ett fungerande system, och jag är nog mer intresserad av just fisken då..,däremot tycker ja inte att det är speciellt krångligt men dock kan det bli dyrt.
                En sak som är lite långrandig är dessa alger överallt och ja har fått kämpa med att få ner fosfat å nitrat under lång tid, usch

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• doohan
                  Användare
                  • August 2004
                  • 1607

Ursprungligen postat av specmats
                  Va bra Jag läste igenom hela den här tråden igår och blev ännu mer intresserad av arten även om intresset för papilio fanns förut också, men nu är jag i tankarna på att avveckla mitt 220 liters salt och konvertera det till sötvatten.
                  Har tyvärr tröttnat på salt, är man ciklidfreak så är man.
                  säger jag välkommen tebax till den söta fiskvärlden igen Salt är vackert som tusan men det händer inte så mycket i dessa akvarium.
                  Senast redigerad av doohan; 07 May 2011, 20:43.

Kommentar

• Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • February 2008
                    • 1032

Ursprungligen postat av Mikael W
                    De lär ju inte leva särskilt länge.
                    Mina älsta är fyra år nu och still going strong.
                    Jämfört med dvärgciklider från SA så tycker jag att livslängden är lång.
                    Mvh Anders
                    Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• Mikael W
                      NCS Medlem

• August 2002
                      • 8621

Ursprungligen postat av Anders i Askim
                      Mina älsta är fyra år nu och still going strong.
                      Jämfört med dvärgciklider från SA så tycker jag att livslängden är lång.
                      Trevligt! (Ibland är det bara skönt när man har fel.)
                      mvh
                      Mikael W
                      (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• doohan
                        Användare
                        • August 2004
                        • 1607

Anders och ni andra xeno ägare!

Hej!

Jag undrar hur du gör för att få så hög överlevnadsprocent på dina Papilloyngel? Spottar dom i ett annat akvarium, eller i håv, och att du då låter ynglen växa på sig i ett spottakvarium?

Gäller kläckt artemia från dag 1 på ynglen? Vad får dom i övrigt för foder och när börjar du då ev ge dem annat än kläckt artemia?

Hur ofta och mycket vatten byter du/ni?
                        Gillar dom strömt vatten? eller ska det var låga cirkulation?

Var säljs Lamprichtys tanganicanus och vad kostar dom, Och hur många sådana kan man ha i en 375a? Är dom transportkänsliga så som många sandlekare är och t, ex cyprichromis

Sist! Kan man ha flera olika varianter av xeno i ett o samma akvarium? Ingen risk för korsning så som vid tropheus? Kan man ha två olika xeno i ett 375L?

Körde Leptosoma utinta tillsammans med en grupp tropheus red chimba i ett 375L o det funkade inte så bra för lptosoman, Jag antar att troffarna var lite för tuffa för dem? Men då dessa simmar lite högre upp bör dom ju fungera bra tillsammans med xenos.

Har sedan tänk ha en grupp snäcklekare t, ex occelatus i ena änden av akvariet och ett litet stenröse där för dem. Sedan tänkte jag lämna en sträcka av ca 30-50cm utan stenar och skydd för snäcklekarna så att dom håller sig i ena hörnet då dessa är rätt tuffa i sitt försvar av yngel å snäckreviret. Så tre arter hade jag tänkt mig, ev två varianter av xenos + leptosoma + occelatus. Skulle detta kunna fungera ok i ett 375L. Eller har du/ni bäеtre förslag på annan art med xenos?

Alla aтdra får såklart också svara och dela med er av era erfarenheter
                        Senast redigerad av doohan; 10 May 2011, 09:46.

Kommentar

• doohan
                          Användare
                          • August 2004
                          • 1607

Och

vilka av dessa vackra xenos får anses som "lättare" att börja med, eller är dom lika svåra/lätta?

Kommentar

• Banderad
                            Användare
                            • February 2006
                            • 3479

Ursprungligen postat av doohan
                            Hej!

Jag undrar hur du gör för att få så hög överlevnadsprocent på dina Papilloyngel? Spottar dom i ett annat akvarium, eller i håv, och att du då låter ynglen växa på sig i ett spottakvarium?

Gäller kläckt artemia från dag 1 på ynglen? Vad får dom i övrigt för foder och när börjar du då ev ge dem annat än kläckt artemia?

Var säljs Lamprichtys tanganicanus och vad kostar dom, Och hur många sådana kan man ha i en 375a? Är dom transportkänsliga så som många sandlekare är och t, ex cyprichromis

Sist! Kan man ha flera olika varianter av xeno i ett o samma akvarium? Ingen risk för korsning så som vid tropheus? Kan man ha två olika xeno i ett 375L?

Körde Leptosoma utinta tillsammans med en grupp tropheus red chimba i ett 375L o det funkade inte så bra för lptosoman, Jag antar att troffarna var lite för tuffa för dem? Men då dessa simmar lite högre upp bör dom ju fungera bra tillsammans med xenos.

Har sedan tänk ha en grupp snäcklekare t, ex occelatus i ena änden av akvariet och ett litet stenröse där för dem. Sedan tänkte jag lämna en sträcka av ca 30-50cm utan stenar och skydd för snäcklekarna så att dom håller sig i ena hörnet då dessa är rätt tuffa i sitt försvar av yngel å snäckreviret. Så tre arter hade jag tänkt mig, ev två varianter av xenos + leptosoma + occelatus. Skulle detta kunna fungera ok i ett 375L. Eller har du/ni bäеtre förslag på annan art med xenos?

Mina erfarenheter av just occelatus är att det är bättre om du sprider ut snäckskalen eftersom det inte är en kolonibildare som t.ex. multifasciatus eller similis. Occelatusen är en av de argaste arterna jag har ägt (och hannarna kan vara hysteriskt tuffa mot varandra), så de lär nog hävda sig i det sällskapet utan problem. Dessutom har de inget som helst begrepp om storleksskillnader. Men det är som sagt ingen ultimat art om du vill att de ska hålla sig i ett hörn. Då är det bättre med t.ex. multisar. En annan art jag rekommenderar (som har identiskt beteende med occelatusen är stappersi, ibland kallad för meleagris). Om du bara vill ha ett par snäckisar i ett hörn kan kanske brevis vara värd att kika på (mig veterligen den enda arten där honan och hannen lever i samma snäckskal.

Hur som helst är det intressanta fiskar. Det jag saknar mest med att jag inte har något Tanganyikakar längre är helt klart dessa små snäckskalslekande gynnare...

/Jocke

Kommentar

• doohan
                              Användare
                              • August 2004
                              • 1607

Det

'r just occelatusen och Stappersin jag har funderat på. Har haft similis o dom var trevliga men jag tycker stappersin och occelatusen är läckrare. Såg en film på youtube när en occelatus hanne bet ajvaristen i armen flera gånger när han stoppade ner armen i akvariet Så orädd eller vettlös är den utan tvekan. Ska kika lite på Brevis om dom är lugnare och kan hålla till i ena änden av akvariet. Jaa dom är mycket underhållande och man får mycket ciklid i liten förpackning med snäcklekare av lamprologus släktet,

Kommentar

• Anders i Askim
                                NCS Medlem
                                • February 2008
                                • 1032

Ursprungligen postat av doohan
                                Hej!

Hej!
                                Det här var något att sätta tänderna i.

Överlevnads procenten hos mig ligger nära 100% då jag flyttar hanen eller honan när tiden är mogen.
                                Har även låtit bli att fånga tuggdjuret men då försvinner de flesta yngel innom några dagar. (dock ej alla)

Från första dagen som spottade ger jag nykläckt artemia något som jag fortsätter med tills fisken dör.
                                Räkmix ger jag försiktigt först när ynglen är ca 2månader.

Strömt högkvalitativt h2o är att rekomendera.
                                Likaså att du håller Xenotilapian (oavsett art) som solitär fisk på botten.
                                Snäcklekare kan fungera men endast som koloni.
                                Dessa fiskar är tuffa och Xenotilapian håller 3-d revir utan några tydliga revirgränser så bäst är att de får frittt utrymme här.

I övre regionen finns det ex Lamprichtys som du själv nämner dessa anser jag vara en perfekt kompis till Xenotilapia.
                                Leptosoma (mindre arterna) funkar oxå.
                                Skulle säkert fungera och köra en grupp av varje.

Men är det Xenotilapia du skall satsa på så gör det enkelt för dig.
                                En art Xenotilapia som får hela bottenytan.
                                Två arter i det övre vatten skiktet, sen har du ett stycke vackert/intressant akvarium att njuta av.
                                Mvh Anders

Kommentar

Arbetssätt...