Papilio-tråden

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael W
    NCS Medlem

• August 2002
    • 8621

Ursprungligen postat av nike69
    Tack Anders , för att du delar med dig av din kunskap .
    Då bör det alltså inte finnas några fångstplatsvarianter med olika utseende.
    Av arten Xenotilapia papilio finns det åtminstone fångstplatsvarianterna Kanoni och Tembwe Deux.

Sen finns det också två ännu inte beskrivna arter, Xenotilapia sp. "papilio katete" med fångstplatsvarianterna Kapampa, Kiku och Moliro, och Xenotilapia sp. "papilio sunflower" med minst nio fångstplatsvarianter.

Detta då enligt Ad Konings stora och lilla Tangaböcker.
    mvh
    Mikael W
    (NCS-medlem sedan 1981)

Kommentar

• Anders i Askim
      NCS Medlem
      • February 2008
      • 1032

Ursprungligen postat av Anders i Askim
      Tembwe, Cape Tembwe eller Tembwe Deux är vad jag förstår samma fisk.
      Fisken är endemisk runt Tembwe.
      En rättelse!

Ibland kan det bli väldigt fel som exempelvis ovan.

Cape Tembwe ligger mellan Kitumba och Kikonde några mil norr om Mtoto.
      Tembwe Deux ligger mellan Zongwe och Lusigu några mil söder om Mtoto.

Det förekommer inte vad jag vet några papilio från Cape Tembwe.
      Utan de fiskar vi kallar (felaktigt) Tembwe kommer från Tembwe Deux.

Tembwe 2 härrör troligtvis just från det faktum att det finns två platser med samma namn. Vad man avseer är den södra dvs Tembwe Deux.

Ursäkta om jag rört till begreppen.
      Mvh Anders
      Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• nike69
        Användare
        • August 2005
        • 172

Om man planerar ett kar med X. papilio tembwe deux + C. leptosoma jumbo kitumba .
        Vad mera skulle kunna fungera som sällskap i karet?
        Fisk gör dig smart !

/ Niklas

Kommentar

• cichlids4fun
          NCS Medlem
          • April 2002
          • 3111

Om man planerar ett kar med X. papilio tembwe deux + C. leptosoma jumbo kitumba .
          jag har l. chituta, caudopunctatis och j. ornatus ihop med mina tembwe
          Mvh
          Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• Anders i Askim
            NCS Medlem
            • February 2008
            • 1032

Hur stor är baljan?
            Mvh Anders
            Cyathopharynx foae Sibwesa, Cyprichromis microlepidotus Bulu point, Cyprichromis coluratus Mbita, Xenotilapia papilio Tembwe Deux, Xenotilapia ochrogenys Kigoma, Tanganicodus irsacae Mabilibili, Phyllonemus typus.

Kommentar

• nike69
              Användare
              • August 2005
              • 172

den är
              250X70x70
              Fisk gör dig smart !

/ Niklas

Kommentar

• THORLEIF
                Användare
                • April 2007
                • 406

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

Se alla dina favoriter bland videor och musik, ladda upp originalinnehåll och dela allt med vänner, familj och hela världen på YouTube.

her er sammensætningen:
                11 x Limnochromis auritus
                18 x Paracyprichromis brieni Kitumba
                25 x Xenotilapia nigrolabiata
                9 x Xenotilapia sp. "Papilio sunflower" Kipili
                6 x Xenotilapia singularis Ndole
                4 x Asprotilapia leptura Cameron Bay
                3 x Altolamprologus sp. "Compressiceps shell"
                2255 liters akvarie!
                Senast redigerad av THORLEIF; 03 December 2010, 01:39.
                Dansk Tanganyika Forum:
                http://www.tago.dk/forum/
                Lake Tanganyika på Facebook:
                http://www.facebook.com/group.php?gi...id=23780238087
                Video fra Tanganyika-søen
                http://www.youtube.com/profile?user=THORLEIFDK

Kommentar

• specmats
                  Användare
                  • December 2004
                  • 3060

Ursprungligen postat av THORLEIF

her er sammensætningen:
                  11 x Limnochromis auritus
                  18 x Paracyprichromis brieni Kitumba
                  25 x Xenotilapia nigrolabiata
                  9 x Xenotilapia sp. "Papilio sunflower" Kipili
                  6 x Xenotilapia singularis Ndole
                  4 x Asprotilapia leptura Cameron Bay
                  3 x Altolamprologus sp. "Compressiceps shell"
                  2255 liters akvarie!
                  otroligt mäktig film å tack, inttessant att det filmas från en kortruta där olika typer av ciklider provar och ibland simmar ner från den snygga etagen som också är r
                  teknisk men snygg
                  Tropheus Duboisi halembe, so
                  Melanochromis Auratus, vf
                  Synodontis Petricola, odlade

Akvarie-setup (Salt)

Kommentar

• Anders i Askim
                    NCS Medlem
                    • February 2008
                    • 1032

den är
                    250X70x70
                    Då har du perfekta förhållande att få till en kanon balja.

-Viktigt att x. papilio får vara alfa i sin nisch i karet.
                    -Hål endast fiskar som äter likvärdigt foder. (blir mkt enklare då)
                    -Även om X. papilio är dyr fisk snåla inte på inköpsantalet (6-8 st)
                    -Backa i tråden (runt inlägg 200) så har många frågor dryftats där.

Lycka till!
                    Mvh Anders

Kommentar

• nike69
                      Användare
                      • August 2005
                      • 172

Har du några konkreta förslag på arter som fungerar bra med tembwe-papilion?
                      tack på förhand/Niklas
                      Fisk gör dig smart !

/ Niklas

Kommentar

• Anders i Askim
                        NCS Medlem
                        • February 2008
                        • 1032

Har du några konkreta förslag på arter som fungerar bra med tembwe-papilion?
                        tack på förhand/Niklas
                        Hej!
                        Konkreta förslag får bli den erfarenhet jag har av fungerande arter som jag haft med papilion under åren.

Fritt vatten: Lamprichthys tanganicanus, Cyprichromis coluratus Mbita, Benthochromis tricoti.
                        Samtliga fiskar ovan skulle jag kalla snälla fiskar.
                        Fisk som ej funkat 100% är Cyprichromis microlepidotus Karilani Island + Bulu point. Dessa är tuffa och snabba i attackerna vid lek.
                        Jag hade själv passat mig för jumbo varianterna på leptosoma av samma orsak.

Botten fisk: Här har jag ingen erfarenhet då jag vill ge papilion bästa förutsättningar till lek.

Dock har jag en bestämd uppfattning att skall du få största glädje av papilion så se till att den har ordentligt med fritt utrymme på botten och väggytor då den tar dessa som revir.
                        Blir konkurrensen för hård här så trycks papilion undan.
                        Xenotilapia revir är relativt öppna både ytmässigt som försvarsmässigt.

Men med din enorma bottenyta skulle jag rekomendera ett par stenhårt revirhävdande arter typ snäcklekare, Julle mfl där du själv kan styra var snäckor och grottor skall vara och helt enkelt ger papilion övrig yta.

Alternativ köra fler bottenlevande arter utan fasta revir typ THORLEIFs fantastiska balja ovan.

Oavsett kommer en sån balja bli hur intressant som helst.
                        Mvh Anders

Kommentar

• nike69
                          Användare
                          • August 2005
                          • 172

Ojdå ..
                          Jag får hoppas att det funkar för mig med leptosoma jumbo, Därför att jag har ju redan dom och mina tembwe-papilio i det stora karet.
                          Jag har även Cyathopharynx foai sibwesa i detta karet för tillfället.
                          men dessa ska nog ur ,för de kommer inte till sin rätt.
                          Dom leker och honorna tuggar. Men leptosomorna låter inte foaen dominera i karet. Och då är dom inte så vackra som man vet att dom kan vara ..
                          Så att min tanke var väl att byta ut foai mot ex. Ophthalmotilapia nasuta eller eventuellt ventralis ( om den inte är för hård)
                          för jag skulle gärna ha en featherfin i karet.
                          Du nämner Benthochromis ( horei eller tricoti) ,men med C. leptosoma jumbo kitumban i samma kar ,så antar jag att det inte funkar så bra,eller?
                          Fisk gör dig smart !

/ Niklas

Kommentar

• Anders i Askim
                            NCS Medlem
                            • February 2008
                            • 1032

Ojdå ..
                            Jag får hoppas att det funkar för mig med leptosoma jumbo, Därför att jag har ju redan dom och mina tembwe-papilio i det stora karet.
                            Jag har även Cyathopharynx foai sibwesa i detta karet för tillfället.
                            men dessa ska nog ur ,för de kommer inte till sin rätt.
                            Dom leker och honorna tuggar. Men leptosomorna låter inte foaen dominera i karet. Och då är dom inte så vackra som man vet att dom kan vara ..
                            Så att min tanke var väl att byta ut foai mot ex. Ophthalmotilapia nasuta eller eventuellt ventralis ( om den inte är för hård)
                            för jag skulle gärna ha en featherfin i karet.
                            Du nämner Benthochromis ( horei eller tricoti) ,men med C. leptosoma jumbo kitumban i samma kar ,så antar jag att det inte funkar så bra,eller?
                            Hej!
                            Inga dåliga kompisar du har/har tänkt till papilon.
                            Nasuta eller ventralis kan säkert funka men aldrig mer än en hane.
                            Har du fler hanar försvinner hela bottenytan.
                            Som du själv skriver så får foain inte dominera pga C. l. kitumba dessa firrar är tuffa.
                            Snälla och ej dominerande firrar passar bäst till X.papilio
                            Mvh Anders

Kommentar

• cichlids4fun
                              NCS Medlem
                              • April 2002
                              • 3111

Ursprungligen postat av Anders i Askim
                              Det är svårt att plåta själva vallningen.
                              Så fort jag smyger mig på så blir föräldrarna oroliga och tar in ungarna
                              Men här är två bilder så håll till godo.
                              Bild 1: 5 dagar som frisim eller 26 dagar sen ägg.
                              Bild 2: Paret där hanen tar in de små.
                              Nu har jag äntligen fått lek på mina tembwe.

några frågor, har svårt att hitta könsskillnader på dem har du nåt tips att gå på så att man ser vem som tuggar?

hur länge tuggar de är det 21 dagar som du skriver ovan? och finns det nån direkt ordning på vem som tuggar när?
                              hur stora är kullarna i normalfall?

ska jag plocka honan/hannen och ge dem en spottburk när det börjar bli dags eller låta dem gå kvar (går i ett 2mx50x50) ihop med 5 andra tembwe, 30st leptosoma chituta och ett par l. signatus och 8st julidochromis ornatus och några ancistrusmalar

tacksam för svar
                              Mvh
                              Peter

don´t drink water-fish ..... in it!

Kommentar

• HåE
                                Användare
                                • September 2007
                                • 1525

Wow, vilket häftigt kar Thorleif! Härlig djupkänsla.
                                När man är ute på djupt vatten är det klokt att hålla munnen stängd.

Kommentar

Arbetssätt...