If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Anders: Hur stor är burken? Intressant att det är så problematiskt. Jag har ju 8 vuxna och ett antal unga i olika åldrar i ett 250 liters (inga andra fiskar) och det har inte varit bråk hittills. Föräldraparet jagar nog bort de andra fiskarna om de kommer för nära ungarna, men det är allt. Kan det vara så att tembwe är mkt aggressivare än sp. papilio?
Någon: På Ciklidstämman fanns det en burk med papilio, Tembwe och en sp. papiliovariant. Vet någon vilken sp. papilio det var?
Senast redigerad av Mikael W; 08 April 2009, 08:56.
Anders: Hur stor är burken? Intressant att det är så problematiskt. Jag har ju 8 vuxna och ett antal unga i olika åldrar i ett 250 liters (inga andra fiskar) och det har inte varit bråk hittills. Föräldraparet jagar nog bort de andra fiskarna om de kommer för nära ungarna, men det är allt. Kan det vara så att tembwe är mkt aggressivare än sp. papilio?
Någon: På Ciklidstämman fanns det en burk med tembwe och en papiliovariant. Vet någon vilken papilio det var?
Hej!
Baljan är 540 liter.
Som sällskap går lite Lamprichtys.
Jag tror att när beta paret bildades så var akvariet stort nog för parbildning men ambitionsnivån är högre än att simma omkring som undertryckt.
Tembwen är mycket tuff mot sina kompisar men det brukar sluta med utspärrade fenor en tydlig signal om vad man står.
Men det sista har dom vart fysiska.
Hoppas att lugnet återgår (verkar så nu) om inte så får beta paret flytta.
Jag vet att det är X.sp."Papillio sunflower" från Chituta.
Dessa firrarna kommer från mankan i Norrköping, jag så g dom hos honom veckorna innan stämman.
Finfina grejer minsann!
/Carl
Jag vet att det är X.sp."Papillio sunflower" från Chituta.
Dessa firrarna kommer från mankan i Norrköping, jag så g dom hos honom veckorna innan stämman.
Finfina grejer minsann!
/Carl
Tack för beskedet. Javisst är de fina. Du hade ju en fin bild av dem i Din artikel i CB 3 2008. Min bild gör dem inte rättvisa (skyller på grumligt vatten).
Nu har det varit lugnt i baljan i en vecka.
Ordningen och den herarkiska stukturen har återgått till det normala.
Inga fighter eller andra tråkigheter snarare tvärtom, aldrig har acceptansen varit högre mellan fiskarna.
Dock finns inga tendenser till lekförberedelser vilket är bra med tanke på den tidigare strukturella obalansen.
Hur går det för ynglen? (dec-feb-mars)
Jo de växer så det knakar och samtliga spottade är i livet.
Det är mycket intressanta firrar de där X. papilio.
Ett nytt par har inhandlats sen en månad och skillnader i temprament och aggresivitet är tydlig.
Med tidigare erfarenheter från odling och allmän skötsel av Tembwe så skiljer dessa mycket i fråga.
Bild 1 hona
Bild 2 hane (tuggar)
Bild 3 paret
Bild 4 paret
Kommentar