Nu provar jag också kolfilter

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1554

    Nu provar jag också kolfilter

    Det har ju funkat perfekt med osmosvatten, men ack så slösaktigt och så tar det tid att tillverka. Fast droppen så att säga kom nu med minusgrader eftersom jag kopplar in osmosen från trädgårdsslangen och den frös ju.

    Så via svärfar har jag fått tag på ett kolfilter(inte Callidus, men samma konstruktion). Så nu har rörkrökaren jackat in det och vattenbytena kan börja.

    Dock så antar jag det att det trots allt finns en del buffring som kan göra det besvärligare att sänka PHt än med osmos. Någon som har erfarenheter?
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!
  • cf.akvarielagret
    Användare
    • April 2002
    • 5028

    #2
    varför behöver du rena vattnet överhuvudtaget ?
    jag är Ateist
    men Gud talade till mig
    Gud är stor
    jag frågade hur stor ? inget svar
    han kanske behövde låna toaletten

    Kommentar

    • Olorin
      Användare
      • May 2005
      • 1554

      #3
      Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
      varför behöver du rena vattnet överhuvudtaget ?
      Till skillnad från dig så har jag inte däggdjur i mina kar Och så var det ju det där lilla med kloramin, klor och annat smågodis...
      Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

      Kommentar

      • cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

        #4
        Ursprungligen postat av Olorin
        Till skillnad från dig så har jag inte däggdjur i mina kar Och så var det ju det där lilla med kloramin, klor och annat smågodis...
        Det där med däggdjur är hemligt
        .
        .
        .
        Vid en besiktning av alla djur en morgon missade en av mina tidigare anställda att se en 25cm död råtta som flöt i ett akvarium, vilket en av våra kunder påpekade, vi skrattade och trodde inte på kunden, sanningen uppdagades och alla skrattade ännu mer utom råttan
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

        Kommentar

        • Göran Å
          Användare
          • December 2005
          • 1295

          #5
          Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Vid en besiktning av alla djur en morgon missade en av mina tidigare anställda att se en 25cm död råtta som flöt i ett akvarium, vilket en av våra kunder påpekade, vi skrattade och trodde inte på kunden, sanningen uppdagades och alla skrattade ännu mer utom råttan
          Har du råttproblem Christer så lär det inte räcka med kolfilter för att stoppa dem. Då behövs det kraftigare grejor som kanske finns hos Anticimex.

          Mvh Göran
          http://www.skovdeaf.se/
          http://www.fotosidan.se/member/view.htm?ID=113642
          http://www.skovdefagelklubb.se/

          Kommentar

          • cf.akvarielagret
            Användare
            • April 2002
            • 5028

            #6
            Ursprungligen postat av Göran Å
            Har du råttproblem Christer så lär det inte räcka med kolfilter för att stoppa dem. Då behövs det kraftigare grejor som kanske finns hos Anticimex.

            Mvh Göran
            Nu var det ganska länge sedan och råttgift är godis
            visst det har nog varit ca 10 st
            .
            .
            En gång var Thomas Bullmastiff ledsen hundens köttben på trettio centimeter var borta det hade fastnat i golvbrunnen råttorna hade gnagt sönder plastbrunnsformen och knuffat in benet 25cm tills det fastnat
            Thomas var lite gnällig Hunden fick inte tillbaka benet
            jag är Ateist
            men Gud talade till mig
            Gud är stor
            jag frågade hur stor ? inget svar
            han kanske behövde låna toaletten

            Kommentar

            • cf.akvarielagret
              Användare
              • April 2002
              • 5028

              #7
              Okej
              det är sista gången jag själ denna tråd förlåt
              vill ju inte starta en egen om alla råttor
              .
              .
              vi såg en råtta bakom disken som var under nedersta hyllplanet
              visst vi är modiga Stockholmare
              till saken hör hyllplanet är 15m lång o man ser inte under
              okej vi demonterar hyllorna, tills sista är kvar
              all min personal utrustar sig håvar plaströr träpåkar
              alla vet att råttan ska dö
              CF lyfter sista hyllan råttan flyger förbi och skriker
              alla kastar sig bort, livrädda
              sen såg vi den alldrig mer
              jag är Ateist
              men Gud talade till mig
              Gud är stor
              jag frågade hur stor ? inget svar
              han kanske behövde låna toaletten

              Kommentar

              • Olorin
                Användare
                • May 2005
                • 1554

                #8
                Råttor? Och jag som syftade på delfinen på bilden...
                Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                Kommentar

                • cf.akvarielagret
                  Användare
                  • April 2002
                  • 5028

                  #9
                  Det visste jag v......äl
                  jag är Ateist
                  men Gud talade till mig
                  Gud är stor
                  jag frågade hur stor ? inget svar
                  han kanske behövde låna toaletten

                  Kommentar

                  • c90368
                    Användare
                    • September 2007
                    • 890

                    #10
                    Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
                    Okej
                    det är sista gången jag själ denna tråd förlåt
                    vill ju inte starta en egen om alla råttor
                    .
                    .
                    vi såg en råtta bakom disken som var under nedersta hyllplanet
                    visst vi är modiga Stockholmare
                    till saken hör hyllplanet är 15m lång o man ser inte under
                    okej vi demonterar hyllorna, tills sista är kvar
                    all min personal utrustar sig håvar plaströr träpåkar
                    alla vet att råttan ska dö
                    CF lyfter sista hyllan råttan flyger förbi och skriker
                    alla kastar sig bort, livrädda
                    sen såg vi den alldrig mer
                    Inte funderat på en huskatt?

                    Kommer ihåg då vi bodde på landet och hade ett stooort hål ner i komposten. Jag hämtade en av våra utekatter (tuffa jägare) och plockade bort framsidan av komposten, rörde runt med en gångskyffel. fortfarande med katten under armen, sedan rasslade till och något stort kom fram! Släppte katten som la iväg som ett svart streck, var borta i ett par timmar och orkade sedan inte äta kvällsmat!

                    Men det är klart, det är skillnad på huskatt och bonnakatt

                    Ursäkta mer kapning
                    http://www.youtube.com/user/c90368
                    /Maths

                    Kommentar

                    • PatrikMalmo
                      Användare
                      • May 2005
                      • 4642

                      #11
                      Ursprungligen postat av Olorin
                      Det har ju funkat perfekt med osmosvatten, men ack så slösaktigt och så tar det tid att tillverka. Fast droppen så att säga kom nu med minusgrader eftersom jag kopplar in osmosen från trädgårdsslangen och den frös ju.

                      Så via svärfar har jag fått tag på ett kolfilter(inte Callidus, men samma konstruktion). Så nu har rörkrökaren jackat in det och vattenbytena kan börja.

                      Dock så antar jag det att det trots allt finns en del buffring som kan göra det besvärligare att sänka PHt än med osmos. Någon som har erfarenheter?
                      Oki, för att först kommentera råttorna så har jag sett en del härnere i Malmö där jag känner att en bra hagelbössa PLUS en bullmastiff med nithalsband vore bra att ha i närheten. Ungefär VÄLDIGT nära, får jag tillägga. Trist nog blir så många upprörda om man går med laddad hagelbössa i kvarteren, och dessutom har jag inga bra recept på tillagning av råtta. Egentligen vill jag nog inte ens ha recept på dem... men till och med grabbarna från Anticimex sa "Åh, fy fan... " när de såg sizen på råttorna här.

                      Annars är jag inte helt med på vad du egentligen frågar om? Osmosvatten är något helt annat än kolfiltrerat vatten. Osmosfilter klipper det mesta, du får fram ett vatten som är i princip neutralt och är mycket lätt att förändra åt olika håll. Kolfilter sänker däremot inte alls pH. Kolfilter tar en del tungmetaller, splittar kloraminer (klipper klor helt men missar ammonium om jag greppat det rätt), avlägsnar merparten av pesticiderna, en hel del tungmetaller samt ett bra gäng organiska föreningar (men om du har sådant från kran så bör du snarast åtgärda detta på annat sätt, kan vara skadligt för människor). Kort sagt så har du efter kolfitrering ett bra mycket renare vatten, men med rätt exakt samma pH och KH som du körde in i filtret. Det är det vattnet du får jobba med. Med osmosfiltret tar du i princip väck alla salter ur vattnet och har en neutral utgångspunkt.

                      Hilsen,

                      P
                      Senast redigerad av PatrikMalmo; 24 December 2008, 01:31.
                      Ingen fisk har läst böckerna.

                      Kommentar

                      • Olorin
                        Användare
                        • May 2005
                        • 1554

                        #12
                        Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                        Oki, för att först kommentera råttorna så har jag sett en del härnere i Malmö där jag känner att en bra hagelbössa PLUS en bullmastiff med nithalsband vore bra att ha i närheten. Ungefär VÄLDIGT nära, får jag tillägga. Trist nog blir så många upprörda om man går med laddad hagelbössa i kvarteren, och dessutom har jag inga bra recept på tillagning av råtta. Egentligen vill jag nog inte ens ha recept på dem... men till och med grabbarna från Anticimex sa "Åh, fy fan... " när de såg sizen på råttorna här.

                        Annars är jag inte helt med på vad du egentligen frågar om? Osmosvatten är något helt annat än kolfiltrerat vatten. Osmosfilter klipper det mesta, du får fram ett vatten som är i princip neutralt och är mycket lätt att förändra åt olika håll. Kolfilter sänker däremot inte alls pH. Kolfilter tar en del tungmetaller, splittar kloraminer (klipper klor helt men missar ammonium om jag greppat det rätt), avlägsnar merparten av pesticiderna, en hel del tungmetaller samt ett bra gäng organiska föreningar (men om du har sådant från kran så bör du snarast åtgärda detta på annat sätt, kan vara skadligt för människor). Kort sagt så har du efter kolfitrering ett bra mycket renare vatten, men med rätt exakt samma pH och KH som du körde in i filtret. Det är det vattnet du får jobba med. Med osmosfiltret tar du i princip väck alla salter ur vattnet och har en neutral utgångspunkt.

                        Hilsen,

                        P
                        Vet inte riktigt vad det är i vattnet, men PHt är 7,3 och det krävs massor av torv för att få bort buffringen som börjar på KH6 eller nåt. Tar kolfilter bort kalk?

                        Apropå råttor så har jag inte sett så många, men på mitt lantställe såg jag ett monster i ladugården för typ 10 år sedan. Trodde det var en mindre katt, men när den fick syn på mig ställde den sig på bakbenen och skrek och fräste och kom mot mig. Blev så skrämd att jag gick ut. Riktigt äcklig! Den hade ingen katt i världen rått på Om man nu inte räknar lodjur och snöleopard eller så...
                        Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                        Kommentar

                        • PatrikMalmo
                          Användare
                          • May 2005
                          • 4642

                          #13
                          Ursprungligen postat av Olorin
                          Vet inte riktigt vad det är i vattnet, men PHt är 7,3 och det krävs massor av torv för att få bort buffringen som börjar på KH6 eller nåt. Tar kolfilter bort kalk?
                          Låter som ett rätt bra vatten i mina öron, osäker på om jag hade trixat mer med det alls. Lite torvfiltrering på det så borde det funka toppen till en hel del arter. Kolfilter tar inte kalk eller några andra salter.

                          Hilsen,

                          P
                          Ingen fisk har läst böckerna.

                          Kommentar

                          • Olorin
                            Användare
                            • May 2005
                            • 1554

                            #14
                            Ursprungligen postat av PatrikMalmo
                            Låter som ett rätt bra vatten i mina öron, osäker på om jag hade trixat mer med det alls. Lite torvfiltrering på det så borde det funka toppen till en hel del arter. Kolfilter tar inte kalk eller några andra salter.

                            Hilsen,

                            P
                            Du glömde höga halter klor och kloramin som tar död på vilken fisk som helst om man sänker PHt så det börjar reagera. Så ta tillbaka det där med att det är bra vatten här annars skickar jag en död fisk i brev till dig!
                            Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

                            Kommentar

                            • PatrikMalmo
                              Användare
                              • May 2005
                              • 4642

                              #15
                              Ursprungligen postat av Olorin
                              Du glömde höga halter klor och kloramin som tar död på vilken fisk som helst om man sänker PHt så det börjar reagera. Så ta tillbaka det där med att det är bra vatten här annars skickar jag en död fisk i brev till dig!
                              Glömde klor och kloramin gjorde jag inte, du var ju redan inne på kolfilter?!? Kolfitret tar dock enbart klordelen, ammonium blir kvar - men i ett pH på strax över sju borde det inte spela någon kvitta, ffa om du har en del växter. Död fisk kan jag annars skaffa på jobbet, men tackar som frågar... *s*

                              Hilsen,

                              P
                              Ingen fisk har läst böckerna.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...