ny butik i Halmstad?!?!?!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Thomas_alden
    Användare
    • February 2006
    • 73

ny butik i Halmstad?!?!?!

jag sitter i mina egna drömmars tankar och funderar på hur det skulle se ut att öppna en butik med ciklider från olika delar av världen. Detta kommer med största sannolikhet bara förbli en tanke/dröm eftersom ekonomin och tiden aldrig kommer att räcka till. Dock hade det varit kul att höra lite tankar och idéer från er andra medlemmar i detta forum. Några tankar jag har är:

- Vad kan det egentligen kosta att starta upp en butik som inte skavara överdrivet stor egentligen men ändå vara tillräckligt stor för att kunna täcka De tre stora sjöarna i afrika, syd- och centralamerika.

-vilka sorter ska finnas i en sådan butik

- hur stor är den egentliga efterfrågan?

detta är några första tankar..har ni fler tankar så ta gärna upp dom till diskussion här..kan bli en ganska intressant tråd om alla tycker till
  • Olorin
    Användare
    • May 2005
    • 1553

Skulle vilja påstå att det känns helt fel i den landsdelen eftersom där finns en held del toppbutiker typ Åleds.
    Små firrar trivs också bäst i stora akvarium!

Kommentar

• Thomas_alden
      Användare
      • February 2006
      • 73

Ursprungligen postat av Olorin
      Skulle vilja påstå att det känns helt fel i den landsdelen eftersom där finns en held del toppbutiker typ Åleds.
      Jo..fast åled har väl inte så otroligt mycket på ciklidfronten..men visst..vi har ju en bra butik i södra sandby och en del bra i göteborg..malmö har jag inte sett själv men har läst att det finns några där nere så visst e de kanske inte HELT rätt geografiskt...men mellan göteborg och södra sandby är det mig veteligen inte mycket att hurra för..förutom åleds då (som tidigare påpekats inte har allt för mycket på ciklidsidan, han har ju till och med lagt ner malawi helt)..men ja vet inte..ja kanske är helt fel ute men det är ju därför jag startar denna tråd..för att se om det är möjligt, om det finns fler som är intresserade osv..det är ändå en kul diskussion oavsett geografiskt område tycker jag

Kommentar

• cf.akvarielagret
        Användare
        • April 2002
        • 5028

Jag tror att det är hopplöst att starta en liten specialaffär

hur mycket pengar har du samt vad får du i lån

speciellt ställen med lågt befolkningstal

tror att det skulle vara både billigare o smartare att köpa en befintlig affär med hög status
        samt jämn kundström (köp Åleds) man kan alltid fråga
        jag är Ateist
        men Gud talade till mig
        Gud är stor
        jag frågade hur stor ? inget svar
        han kanske behövde låna toaletten

Kommentar

• Thomas_alden
          Användare
          • February 2006
          • 73

Ursprungligen postat av cf.akvarielagret
          Jag tror att det är hopplöst att starta en liten specialaffär

hur mycket pengar har du samt vad får du i lån

speciellt ställen med lågt befolkningstal

tror att det skulle vara både billigare o smartare att köpa en befintlig affär med hög status
          samt jämn kundström (köp Åleds) man kan alltid fråga
          hmm..jo ja inser ju att det kan vara svårt..men helt hopplöst??

jag har inget i lån..har ju inte kollat på sånt..vill starta en diskussion för att bli mer insatt (är helt novis om sanningen ska fram)

Åleds kanske kan va lite dyrt men akvarieshopen på nyatorp kanske..den är ju lite mindre men ändå känd (i alla fall i halmstad)

Kommentar

• LN
            Användare
            • December 2004
            • 4744

Tror oxå att det är hopplöst iallafall och du vill ha någon avkastning.
            Men visst är du beredd att jobba utan lön ett år eller så så kanske du kan hitta rätt nisch.

Tyvärr så går det inte att leva på oss akvarienördar utan man måste hitta en bred kundbas. O enda vägen dit är billig fisk i mycke bra kvalite och förtroende o sånt tar en himla tid att bygga upp.
            Den som bara tittar i backspegeln kör ofta i diket.
            Problem är till för att skjutas upp, för att sedan glömmas bort.

Kommentar

• Olorin
              Användare
              • May 2005
              • 1553

En sak som jag personsonligen filosoferat över är om det är lönsamt eller olönsamt att ge rätt akvaristiska råd. D.v.s. få kunden att satsa på att få till akvarium som är lättskötta och fungerande. Ibland får jag intrycket att butiksägare antingen inte har någon koll eller medveten ger usla råd för att folk ska komma tillbaka och köpa mer fisk när den gamla dött.

Fast lönsamt vete fan om jag tror det kan vara... möjligen om man kombinerar odling med försäljning av lättsålda arter eller nåt annat innovativt.

Kommentar

• Thomas_alden
                Användare
                • February 2006
                • 73

Ursprungligen postat av LN
                Tror oxå att det är hopplöst iallafall och du vill ha någon avkastning.
                Men visst är du beredd att jobba utan lön ett år eller så så kanske du kan hitta rätt nisch.

Tyvärr så går det inte att leva på oss akvarienördar utan man måste hitta en bred kundbas. O enda vägen dit är billig fisk i mycke bra kvalite och förtroende o sånt tar en himla tid att bygga upp.
                Jobbar man inte alltid "gratis" en period i början..iaf mer eller mindre..ja efter ett år lär man ju ha nischat lite för då märker man ju vilken efterfrågan som skulle finnas.

Ne vi e ju lite för få..vi skvarienördar..speciellt på ciklidsidan...hade kanske varit lättare om allmänakvaristerna var mer intreserade av ciklider..problemet med billig fisk är att då måste man ha en billig lokal eller en riktigt stor kundström..men och andra sidan så är det ju oxå priset som skapar intresset från kundens sida från början..kvaliteten gör ju mest att dom återkommer..men det ör ju en förutsättning det med..

Kommentar

• Thomas_alden
                  Användare
                  • February 2006
                  • 73

En sak som jag personsonligen filosoferat över är om det är lönsamt eller olönsamt att ge rätt akvaristiska råd. D.v.s. få kunden att satsa på att få till akvarium som är lättskötta och fungerande. Ibland får jag intrycket att butiksägare antingen inte har någon koll eller medveten ger usla råd för att folk ska komma tillbaka och köpa mer fisk när den gamla dött.

Fast lönsamt vete fan om jag tror det kan vara... möjligen om man kombinerar odling med försäljning av lättsålda arter eller nåt annat innovativt.
                  Jag tror att det skulle vara lönsamt att ge dessa råd i kombnation med försäljning...Det skapar ju en relation mellan försäljare och kund som är oslagbar om man är ärlig och har koll..jag jobbar själv i butik och jag vet att många kommer tillbaka för att vi ger ärliga råd om diverse djur samt att vi är säger det rakt ut om vi inte vet svaret..

att odla något lättsålt tror jag är riktigt bra för där kan de stora fraktkostnaderna ligga och dessa vill man ju undvika. Kan man sen ha någonting ovanligt på sidan av så tror jag man kan tjäna en hacka även på detta..men då gäller det ju att man först har den kundbasen som krävs

Kommentar

• Olorin
                    Användare
                    • May 2005
                    • 1553

Ursprungligen postat av Thomas_alden
                    Jag tror att det skulle vara lönsamt att ge dessa råd i kombnation med försäljning...Det skapar ju en relation mellan försäljare och kund som är oslagbar om man är ärlig och har koll..jag jobbar själv i butik och jag vet att många kommer tillbaka för att vi ger ärliga råd om diverse djur samt att vi är säger det rakt ut om vi inte vet svaret..

att odla något lättsålt tror jag är riktigt bra för där kan de stora fraktkostnaderna ligga och dessa vill man ju undvika. Kan man sen ha någonting ovanligt på sidan av så tror jag man kan tjäna en hacka även på detta..men då gäller det ju att man först har den kundbasen som krävs
                    Ja, jag har tyckte länge att det finns en outnyttjad potential i odling av lättsålda arter(i synnerhet ciklider) som kurvciklid, fjärilsciklid, Ap. Agassizi och andra liknande fiskar som även funkar bra i sällskapskar. Finns säkert en tanke bakom det, men det är allt för få butiker som odlar själva eller köper/byter in från lokala hobbyodlare. Mindre frakt, färre som tröttnar för att de får karen fulla med yngel... Och inte minst för att man säkert kan köpa in jättebilligt eftersom fisken annars skulle gått ner i avloppet.

Kommentar

• Thomas_alden
                      Användare
                      • February 2006
                      • 73

Ja, jag har tyckte länge att det finns en outnyttjad potential i odling av lättsålda arter(i synnerhet ciklider) som kurvciklid, fjärilsciklid, Ap. Agassizi och andra liknande fiskar som även funkar bra i sällskapskar. Finns säkert en tanke bakom det, men det är allt för få butiker som odlar själva eller köper/byter in från lokala hobbyodlare. Mindre frakt, färre som tröttnar för att de får karen fulla med yngel... Och inte minst för att man säkert kan köpa in jättebilligt eftersom fisken annars skulle gått ner i avloppet.
                      Ja visst är det så..de befintliga butkerna skulle helt klart tjäna på att ta in från hobbyakvarister..och det skulle klart öka möjligheterna för de som vill odla men inte riktigt har plats att ha kvar dom till slut..problemet är att många butiker inte riktigt har plats att ta in fiskarna på grund av antingen små lagerutrymmen eller vattensystem som gör det omöjligt att ta in ny fisk utan att sätta dom i karatän först vilket i sin tur kräver lageruttrymme...i det dtora tror jag även på detta med lokal fisk..det är ju bra miljömässigt med (samma prinsip som med tex lokala bönder)

Kommentar

Arbetssätt...