Näckrosor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • fishweed
    Användare
    • February 2008
    • 434

    Näckrosor

    Jag vet att det inte direkt är årstiden för detta ämnet men tänkte höra om vad för näckrosor finns å få tag på å vilka som fungerar bra i akvarium.
    Har funderat lite på dom svenska men det måste ju finnas fler arter än dom vanliga som dyker upp i butik som tigerlotus å sådanna.
    Tänkte om ni som har fått turen att åka runt till olika ställen tänkt på om näckrosor ser annorlunda ut på andra ställen och vad som nog skulle vara kul att få hem och prova i ett akvarium.
    hur googlar man efter ett liv?
  • PatrikMalmo
    Användare
    • May 2005
    • 4642

    #2
    Svårt att ge tips där, de flesta näckrosor till dammar förekommer mest som handelsnamn och kan dessutom ofta vara hybrider. Köpte ett par dvärgvarianter (helt enkelt en vit och en röd) i somras, och de funkade ungefär som jag väntat mig i akvariet - finfint (blev flera blommor, den röda fick flest) fram tills hösten. I september gick flytbladen ner sig och knölen tog en viloperiod. Nu börjar de skjuta undervattensblad igen, men väldans små. Jag planterade inte om dem alls, satte helt sonika ner krukorna i karet men såg till att de kom upp en bit (ca 20 cm under ytan) så att de får mer ljus. Gav dem också en egen ljusramp på 60 W.

    Vet inte om de funkar att köra i en längre tid i varmt vatten, det kan vara att de verkligen behöver en kyligare viloperiod. Jag blev i vart fall inspirerad av en polare i MAF som kört dvärgnäckros i en glasburk på fönsterkarmen under många år - men jag misstänker att den får en lite kyligare viloperiod under vintern iom drag från fönstret.

    Annars fick jag nyligen en tropisk näckros ("King of the Blue") av en kund. Den är ännu mycket liten, men skickar med jämna mellanrum upp ett litet undervattensblad. Den ska enligt uppgift funka fint i akvarium (om den får mycket ljus), blommar lätt och bildar då frö som sedan ger en mängd med småplantor. Enligt kunden ska det ta ett bra tag (ett halvår) innan småttingarna kommer igång, så det jag gör just nu är att låta den driva i ytan där den får maximalt med ljus och får samla kraft. Får se hur det går med den, vet inte heller maxsize på den. Har googlat lite på namnet, men inte hittat särdeles mycket info mer än att den kan köras i dammar också, under varma somrar.

    Hilsen,

    P
    Senast redigerad av PatrikMalmo; 20 December 2008, 12:17.
    Ingen fisk har läst böckerna.

    Kommentar

    • fishweed
      Användare
      • February 2008
      • 434

      #3
      ah, intressant!
      sökte på king of blue å hittade denna sidan http://foroantiguo.infojardin.com/sh...d.php?t=154957 som visade hur man kör upp dom... blomman var otroligt vacker! =)
      tänkte lite på hur det ser ut i amazonas till exempel om de finns just om man säger "dvärg" näckrosor där med, för där är det väl inte så kalla månader direkt, söker ju inte en näckros som blommar året runt, själva blomman är ju det man ska gå å vänta på!
      har själv 3 olika, ingen som blommat än och en som är en stor knöl som jag har haft lite svårt å få hum om den ska ligga å flyta eller om man ska ha den nersatt i botten (som den nu är)... ska fixa en bild på den med stora knölen.
      hur googlar man efter ett liv?

      Kommentar

      • nils42
        Användare
        • January 2003
        • 931

        #4
        Hej!
        Jag använde rotbitar av vanliga svenska näckrosor en gång i tiden, men har inte tillgång till det nu. Jag stoppade rotbitarna i sanden. Ett så vackert bladverk som av dessa näckrosor har jag aldrig sett av köpta växter.
        Efter någon månad behövde jag byta ut rotbiten mot en annan då växten blev för stor och den blommade ju förstås inte heller, en nackdel.
        Finns mininäckrosor är det ju toppen.
        Hälsn Nils

        Kommentar

        • fishweed
          Användare
          • February 2008
          • 434

          #5
          här e dom 3 näckissorter jag har!
          hur googlar man efter ett liv?

          Kommentar

          • Mats
            NCS Medlem
            • April 2002
            • 804

            #6
            Hej.
            Vanlig gul går att ha i ett akvarium ett tag men behöver en vilotid( + lera) samt ej för varmt vatten.Tigerlotus är nog mer lämplig.
            mvh Mats
            http://www.Zoonen.com/minzoon.Asp?oid=156582

            Kommentar

            Arbetssätt...